Multora le place să creadă că în „Epoca de Aur”, în anumite domenii, românii erau extrem inventivi. Dar afirmația e doar parțial adevărată, pentru că, în general, se copiau idei occidentale. Inventivitatea și creativitate se rezumau doar la punerea în operă a acestora cu resursele limitate, materialele și tehnologiile rudimentare de care dispuneau.
Citește și: VIDEO Cum era elogiat în presa comunistă primul camion românesc făcut în „Orașul lui Stalin” în 1954
Dacia 1300 Coupe Hatchback: lunetă din 2 geamuri de autobuz. Nu s-a putut turna dintr-o bucată
După au finalizat proiectarea caroseriilor de tip pick-up („papuc”) și sport, prin 1985, inginerii Uzinei de Automobile Pitești s-au apucat de dezvoltarea unui model hatchback, o Dacie în două volume cu hayon plonjat.
Modelul „CN 1” a fost gata în circa doi ani și hatch-ul Dacia, botezat Dacia 1320, a fost prezentat publicului în cadrul Târgului Internațional București din 1987. Nu a fost un succes, din cauza calității proaste a fabricației și a materialelor, cea mai mare problemă fiind hayonul, care ajungea repede să „zdrăngăne” pe fondul rezistenței slabe la torsiune a caroseriei. Au fost produse doar aproximativ 2.675 exemplare până în 1990. Dar, aceasta este altă poveste.
Puțini știu, însă, că, în paralel cu dezvoltarea „CN 1”, inginerii UAP au lucrat și la o Dacie 1300 Coupe Hatchback, o combinație între Dacia Sport și Dacia 1320. Adică, un model cu 2 portiere și hayon plonjat, cum era, de exmplu, Volkswagen-ul Passat B1 din 1978.
Citește și: FOTO Dacia Nova, o concepție 100% românească? Nu. „Inspirația” a venit de la două mașini franțuzești
Cum inginerii de la UAP nu aveau resurse pentru dezvoltare, s-au descurcat cum au putut. Au grefat unui bot de Dacia Sport un spate de „CN 1” și, proiectul „CN 1” nefiind încă gata, au încropit un hayon plonjat cu o lunetă realizată empiric din 2 geamuri, ce par a fi de autobuz, unite la mijloc de un element metalic.
Citește și: Tractorul românesc U650, medaliat cu aur, acum 60 de ani, în Germania. Era sub licență Fiat
Realizarea la comandă a unei lunete turnate dintr-o bucată ar fi fost prea mult pentru un prototip.
Dacia a început să producă sub licență Renault la Mioveni în 1968, iar contractul de cooperare a expirat la sfârșitul anilor 1970. În 1978, s-a negociat un proiect de acord-cadru ce avea ca obiect fabricarea modelului Renault 18 în România, dar n-a fost să fie. Așa că s-a continuat fabricarea Daciei 1300 integrată local în proporție de 100%.
La începutul anilor 80, Întreprinderea de Autoturisme Pitești (IAP) producea 300 de vehicule pe zi și avea circa 20.000 de angajați. Iar gama a evoluat prima dată odată cu lansarea unei versiuni restilizate a Daciei 1300, numită Dacia 1310.