FOTO Dacia 1300 Coupe Hatchback: lunetă din 2 geamuri de autobuz. Nu s-a putut turna dintr-o bucată

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 31.01.2025 - 15:42
Dacia 1300 Coupe Hatchback: lunetă din 2 geamuri de autobuz. Nu s-a putut turna dintr-o bucată - Foto: automobileromanesti.ro
Dacia 1300 Coupe Hatchback: lunetă din 2 geamuri de autobuz. Nu s-a putut turna dintr-o bucată - Foto: automobileromanesti.ro
Dacia 1300 Coupe Hatchback: lunetă din 2 geamuri de autobuz. Nu s-a putut turna dintr-o bucată - Foto: wikipedia.org
Dacia 1300 Coupe Hatchback: lunetă din 2 geamuri de autobuz. Nu s-a putut turna dintr-o bucată - Foto: wikipedia.org
Dacia 1300 Coupe Hatchback: lunetă din 2 geamuri de autobuz. Nu s-a putut turna dintr-o bucată - Foto: automobileromanesti.ro
Dacia 1300 Coupe Hatchback: lunetă din 2 geamuri de autobuz. Nu s-a putut turna dintr-o bucată - Foto: automobileromanesti.ro

Cum în anii 1970-1980 în Europa occidentală prinsese contur moda hatchback-urilor, a mașinilor cu hayon plonjat, gen Renault 16, Renault 11, Peugeot 305 sau VW Passat, în încercarea de a ține pasul, inginerii UAP au creat un concept Dacia 1300 Coupe Hatchback.

SHARE

Multora le place să creadă că în „Epoca de Aur”, în anumite domenii, românii erau extrem inventivi. Dar afirmația e doar parțial adevărată, pentru că, în general, se copiau idei occidentale. Inventivitatea și creativitate se rezumau doar la punerea în operă a acestora cu resursele limitate, materialele și tehnologiile rudimentare de care dispuneau. 

Citește și: VIDEO Cum era elogiat în presa comunistă primul camion românesc făcut în „Orașul lui Stalin” în 1954

Dacia 1300 Coupe Hatchback: lunetă din 2 geamuri de autobuz. Nu s-a putut turna dintr-o bucată

După au finalizat proiectarea caroseriilor de tip pick-up („papuc”) și sport, prin 1985, inginerii Uzinei de Automobile Pitești s-au apucat de dezvoltarea unui model hatchback, o Dacie în două volume cu hayon plonjat. 

Modelul „CN 1” a fost gata în circa doi ani și hatch-ul Dacia, botezat Dacia 1320, a fost prezentat publicului în cadrul Târgului Internațional București din 1987. Nu a fost un succes, din cauza calității proaste a fabricației și a materialelor, cea mai mare problemă fiind hayonul, care ajungea repede să „zdrăngăne” pe fondul rezistenței slabe la torsiune a caroseriei. Au fost produse doar aproximativ 2.675 exemplare până în 1990. Dar, aceasta este altă poveste. 

Puțini știu, însă, că, în paralel cu dezvoltarea „CN 1”, inginerii UAP au lucrat și la o Dacie 1300 Coupe Hatchback, o combinație între Dacia Sport și Dacia 1320. Adică, un model cu 2 portiere și hayon plonjat, cum era, de exmplu, Volkswagen-ul Passat B1 din 1978. 

Citește și: FOTO Dacia Nova, o concepție 100% românească? Nu. „Inspirația” a venit de la două mașini franțuzești

Cum inginerii de la UAP nu aveau resurse pentru dezvoltare, s-au descurcat cum au putut. Au grefat unui bot de Dacia Sport un spate de „CN 1” și, proiectul „CN 1” nefiind încă gata, au încropit un hayon plonjat cu o lunetă realizată empiric din 2 geamuri, ce par a fi de autobuz, unite la mijloc de un element metalic.

Citește și: Tractorul românesc U650, medaliat cu aur, acum 60 de ani, în Germania. Era sub licență Fiat

Realizarea la comandă a unei lunete turnate dintr-o bucată ar fi fost prea mult pentru un prototip. 

Dacia a început să producă sub licență Renault la Mioveni în 1968, iar contractul de cooperare a expirat la sfârșitul anilor 1970. În 1978, s-a negociat un proiect de acord-cadru ce avea ca obiect fabricarea modelului Renault 18 în România, dar n-a fost să fie. Așa că s-a continuat fabricarea Daciei 1300 integrată local în proporție de 100%. 

La începutul anilor 80, Întreprinderea de Autoturisme Pitești (IAP) producea 300 de vehicule pe zi și avea circa 20.000 de angajați. Iar gama a evoluat prima dată odată cu lansarea unei versiuni restilizate a Daciei 1300, numită Dacia 1310. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te