Lumea automobilului se află într-un furibund proces de schimbare. Într-un timp extrem de scurt, propulsia electrică s-a transformat dintr-o perspectivă probabilă într-o problemă evidentă, electrificarea fiind singura soluție la normele de poluare din ce în ce mai drastice, Brexit-ul a aruncat un văl de insecuritate asupra industriei, constructorii neputându-și face planuri pentru fabricile din Marea Britanie în lipsa unui acord clar, iar posibila creștere de cinci ori a taxelor de import sugerată de președintele american Donald Trump a alimentat și un vânt de incertitudine.
Nu în ultimul rând, conceptul de mobilitate a început să se schimbe, virând periculos, de exemplu, de la ideea plăcerii de a conduce către vehicule și servicii alternative de transport.
Prin urmare, producătorii au trebuit să intre în priză și să se replieze, să uite măcar parțial de miliardele investite în dezvoltarea motoarelor diesel și să-și realoce resursele pentru a răspunde noii realități electrificate, conectate și, din ce în ce mai mult, autonome.
În premieră, cu mici excepții, principalele noutăți de la Geneva 2019, fie ele mașini de stradă sau concepte, precum hypercar-ul de 1.900 de cai putere Pininfarina Battista, au fost electrificate sau oferă versiuni alimentate la priză.
Mai mult, pentru al optulea an consecutiv, deschiderea Salonului Auto de la Geneva a fost prefațată de concursul „Car of the Year“. Iar „Mașina Anului 2019“ este SUV-ul 100% electric Jaguar I-Pace. Din păcate, însă, tot în premieră, câștigătorul nu a fost în sală să-și ridice premiul.
Chiar dacă de peste un secol în jurul automobilului s-a construit o adevărată cultură, în ultimii doi ani, schimbarea conceptului de mobilitate și replierea constructorilor au lovit saloanele.
Dacă la Frankfurt 2017 au absentat nouă nume grele, iar la Geneva 2018, cinci, la Geneva 2019 au spus pas în premieră actori importanți precum Jaguar, Land Rover, Ford, Volvo, Hyundai și Mini. Dar au salvat situația micii carosieri și producători. Iar, de anul viitor, Salonul de la Geneva se reinventează, cu secțiuni pentru gadget-uri, tehnologie și alternative pentru mobilitate.
Bugatti La Voiture Noire - Cea mai scumpă mașină din istorie
Cu un preț de 11 milioane de euro fără taxe, exemplarul unicat Bugatti La Voiture Noire este cea mai scumpă mașină nouă scoasă vreodată pe piață. Supercar-ul creat pentru aniversarea a 110 ani de Bugatti aduce un omagiu legendarului model Bugatti 57 SC Atlantic din 1936 – 1937.
Renault Clio - Revoluție hibridă
Cea de-a patra generație a best-seller-ului din segmentul „B“ în Europa a fost una dintre cele mai importante noutăți de volum de la Geneva 2019. Noul Renault Clio face pasul hibrid și stabilește noi standarde, fiind un fel de Megane mai mic. Tehnologia e-Tech presupune un motor pe benzină atmosferic, de 1.6 litri, și o baterie de 1,2 kWh, permițând parcurgerea a până la 5 km în mod 100% electric.
Peugeot 208 - Leul 100% electric
Dacă Renault Clio a făcut pasul hibrid, a doua generație Peugeot 208 joacă cartea electrică. Inspirat de conceptul Peugeot Fractal, noul 208 este dotat cu o nouă generație a bordului digital i-Cockpit, cu head-up display 3D. Încă de la lansare, „leul“ de oraș este oferit cu motorizări pe benzină și diesel sau în versiune electrică. E-208-ul este animat de un motor electric care dezvoltă 136 CP și un cuplu de 260 Nm, alimentat de o baterie cu o capacitate de 50 kWh.
BMW X3 PHEV - SAV-ul compact premium hibrid plug-in
Bavarezii sunt deciși să își electrifice întreaga gamă. După Seria 3, Seria 5, Seria 7 și X5, a venit rândul lui SAV-ului X3 să îmbarce tehnologia hibrid plug-in. X3 xDrive30e dispune de un benzinar de 2.0 litri și 252 CP și un motor electric de 41 CP și poate rula electric până la 50 km.
Morgan Plus Six - Inimă de BMW
Micuțul dar renumitul constructor britanic Morgan a lansat la Geneva 2019 noul Plus Six. Mașina îmbină design-ul retro cu o structură nouă din aluminiu și un motor de 3.0 litri, cu șase cilindri în linie și 340 CP, de origine BMW. Morgan Plus Six ajunge la 100 km/h în
4,2 secunde.
Lamborghini SVJ Roadster - 770 de cai putere aspirați
Motor V12 cu aspirație naturală, 770 CP, cuplu de 720 Nm, accelerație 0-100 km/h în 2,9 secunde și o viteză maximă de peste 350 km/h. Aventador SVJ Roadster moștenește toată puterea, performanța și toate inovațiile tehnologice aerodinamice ale coupé-ului SVJ, dar le îmbină cu propria sa prezență emblematică și cu spiritul liber al unei decapotabile.
Mercedes CLA Shooting Brake - Spațiu și rafinament, la nivelul solului
Într-o lume dominată de SUV-uri și crossovere, Mercedes-Benz nu îi uită pe familiștii care au nevoie de spațiu și confort, dar apreciază și dinamica sportivă a unei mașini cu gardă la sol joasă.
Noul coupé-ul compact cu patru uși și hayon plonjat CLA Shooting Brake afișează un design nou, mai rafinat, este mai mare decât predecesorul său și are un interior complet redesenat. Volumul portbagajului este de 505 litri.
SsangYong Korando - În ton cu vremurile
Cea de-a patra generație SsangYong Korando afișează un design contemporan puternic europenizat și se laudă cu cel mai mare spațiu din segment pentru pasagerii din spate.
Sub capotă se poate opta pentru un benzinar turbo, de 1.5 litri și 163 CP, sau un diesel de 1.6 litri și 136 CP.
Skoda Kamiq - SUV-ul de oraș
Urmând lansările relativ recente ale modelelor Kodiaq şi Karoq, Kamiq este al treilea SUV din gama mărcii.
Modelul îmbină agilitatea specifică modelelor compacte cu avantajele oferite de SUV-uri în general, precum garda la sol mai mare şi poziţia mai ridicată pe scaun, și un spațiu interior generos. În limba inuiţilor, Kamiq se referă la ceva ce „se potriveşte perfect“.
Mazda CX-30 - Războiul clonelor
Mazda a dat lovitura cu filozofia de design KODO – „Sufletul mișcării“ și nu se mai oprește. Unii vor spune, probabil, că modelele seamănă prea mult între ele. Ceea ce e adevărat.
Dar seamănă frumos. Conceptul CX-30 prezentat la Geneva 2019 este peste 90% gata pentru producția de serie și va intra în gamă între marele CX-5 și micuțul CX-3. De ce nu i-au spus CX-4? Pentru că Mazda comercializează un model sub această denumire exclusiv pe piața chineză.
Porsche 911 Cabriolet - Acoperiș viteză
Porsche a prezentat a opta generație 911 la sfârșitul anului trecut, dar a păstrat pentru Salonul de la Geneva versiunea decapotabilă, care nu a lipsit din gamă din 1982 până în prezent.
Noul Porsche 911 Cabriolet este disponibil în două versiuni, Carrera S și Carrera 4S (tracțiune integrală), ambele cu un motor boxer twin-turbo, cu șase cilindri opuși, care dezvoltă 450 CP și un cuplu de 530 Nm, cuplat la o transmisie automată, cu dublu-ambreiaj și opt trepte, PDK.
Dacă 911 Carrera 4S Cabriolet sprintează până la 100 km/h în 3,6 secunde, acoperișul mașinii se pliază în, atenție, doar 12 secunde.
Pininfarina Battista - Mai rapidă ca un monopost de F1
A fost concept, dar a devenit realitate. Renumitul studio de design Pininfarina intră cu capul sus în lumea producătorilor de hypercar-uri și impune un standard de neatins de mașinile de stradă de astăzi cu motoare termice.
Pininfarina Battista este 100% electric, dispune de 1.900 CP și un cuplu impresionant, de 2.300 Nm, fiind cel mai puternic automobil fabricat în Italia ce poate fi utilizat zi de zi.
Mașina ajunge la 100 km/h mai repede decât un monopost de Formula 1, în sub două secunde, atinge 300 km/h în mai puțin de 12 secunde și are o viteză maximă de 350 km/h. Bateria ajută mașina să parcurgă până la 450 de kilometri. Evident, la viteze normale.
Aston Martin Lagonda All-Terrain - Lux și sportivitate la alt nivel
Aston Martin a resuscitat brand-ul Lagonda la Geneva 2018 cu Vision Concept. Acum, britanicii au recidivat, au mai lucrat puțin la idee și au prezentat conceptul All-Terrain.
Cu un design svelt și fluid, mașina pune pe roți eleganța unei ambarcațiuni performante de înaltă clasă. Iar interiorul pare inspirat de o navă SF.
Sigur, conceptul de SUV/crossover de lux 100% electric nu va ajunge așa în producția de serie programată undeva prin 2022, alături de Aston Martin DBX. Dar dă câteva indicii clare despre primul model Lagonda.
Audi Q4 e-Tron - Al cincilea element
La sfârșitul lui 2020, când va intra în showroom-uri, Audi Q4 va fi cel de-al cincilea model electric al producătorului din Ingolstadt. Până atunci, conceptul Q4 e-Tron are 305 CP sub capotă, 101 CP dezvoltați de motorul electric de pe puntea față și 204 CP, de cel de puntea spate, și se laudă cu o autonomie de până la 450 de kilometri (WLTP). Mașina are 4,59 metri lungime și 1,61 metri înălțime și dispune de o baterie cu o capacitate de 82 kWh.
Mercedes EQV - Van-ul electric cu autonomie de 400 km
Electrificarea începe să ajungă și în segmental utilitarelor. După Volkswagen-ul Bulli e-T6.1, se pregătește să intre în jocul electric și Mercedes V-Klasse. Conceptul EQV are un motor de 204 CP și o baterie de 100 kWh care îi conferă o autonomie de până la 400 de kilometri (WLTP).
Alfa Romeo Tonale - Aproape de realitate
Dacă italienii știu să facă ceva ca nimeni alții este să deseneze mașini. Repetenți până acum la capitolul SUV cu doar un model în gamă, Stelvio, Alfa Romeo a surprins la Geneva 2019 cu prototipul Tonale.
SUV-ul compact hibrid plug-in este plin de emoție, cu o grilă „Scudetto“ amplă, și sportivitate, fiind pregătit să intre în luptă cu adversari redutabili, precum Audi Q3, BMW X3/X4 sau Mercedes GLC.