Care a fost singurul avion de pasageri construit de România? Au fost produse doar 9 aeronave

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 26.06.2025 - 15:09
Care a fost singurul avion de pasageri construit de România - Foto: bucurestiulmeudrag.ro (cu rol ilustrativ)
Care a fost singurul avion de pasageri construit de România - Foto: bucurestiulmeudrag.ro (cu rol ilustrativ)
Care a fost singurul avion de pasageri construit de România
Care a fost singurul avion de pasageri construit de România
Care a fost singurul avion de pasageri construit de România
Care a fost singurul avion de pasageri construit de România
Care a fost singurul avion de pasageri construit de România
Care a fost singurul avion de pasageri construit de România

Singurul avion de pasageri construit de România a fost scos pe poarta fabricii în august 1982. Au fost produse doar 9 aeronave complete, deși planul inițiat de Ceaușescu prevedea nu mai puțin de 80. C are a fost soarta lor?

SHARE

Primul și ingurul avion de pasageri construit de România avea performanțe apropiate de cele ale unui mai modern Boeing 737. Românii l-au știut drept ROMBAC, iar din halele fostei Întreprinderi de Avioane București, cea care l-a fabricat, au ieșit doar 9 aeronave de acest tip, producția lor fiind stopată după 1990.  

Care a fost singurul avion de pasageri construit de România? Au fost produse doar 9 aeronave

Povestea ROMBAC, singurul avion românesc de pasageri este rezultatul dezvoltării TAROm și a aviației naționale după Al Doilea Război Mondial.

Sărind peste perioada stalinistă și hrușsciovistă, ce s-au suprapus peste regimul comunist care l-a avut în frunte pe Gheorghe Gheorghiu-Dej, ajungem la perioada lui Nicolae Ceaușescu.

Începând cu anul 1971, au fost achiziționate aeronave de tip Antonov AN-24 pentru cursele interne. iar din 1973 primele trei aeronave Iliușin IL-62, cu o viteză de croazieră de 950km/h și cu o capacitate de 186 de locuri, conform Tarom.

Citește și: Cine au fost cei 6 români care au deturnat un avion în regimul Ceaușescu? Au vrut să fugă în Vest

Cum sovietiii, prin compania „Aviaexport”, producătoarea aernovelor, a întârziat livările pentru IL, pe fondul unor tensiuni acumulate între dcele două țări comuniste „vecine și prietene”, Ceaușescu s-a reorientat către occidentali, mai ales că încă trăia din imaginea bună creată în primii ani de după preluarea puterii.

Astfel, în 1974, intră în flota Tarom primul Boeing 707, cu 189 de locuri si cu o viteza de croazieră de 950 km/h, care efectuează fără escală zborul pe ruta București - Seattle (SUA) în 11 ore și 45 de minute.

Avionul ROMBAC putea atinge o viteză de 950 km/h - Foto: Facebook/TAROM

Dar marea ambiție a lui Nicolae Ceaușescu a fost să se poată mândri cu un avion de pasageri cu reacție făcut în întregime în România. Așa s-a născut povestea aernovalor ROMBAC 1-11.

La 27 august 1982, țara noastră devenea primul stat comunist din lume, în afară de Uniunea Sovietică, care producea un avion cu reacție pentru pasageri.

Acest eveniment a fost marcat de prezentarea primului ROMBAC 1-11, înmatriculat YR-BRA, fabricat la fosta Întreprindere de Avioane București, astăzi ROMAERO Băneasa.

Proiectul ROMBAC avea în plan să construiască 80 de aeronave, dar – din păcate – doar 9 au fost produse, din al zecelea nerealizându-se decât fuselajul.

Avionul ROMBAC, performanțe apropiate de un Boeing 737

Avioanele ROMBAC erau dotate motoare cu reacție Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW produse tot în România, la Turbomecanica București, sub licență Rolls Royce.

Aeronava avea o capacitate de 119 locuri și putea zbura cu o viteză maximă de 870 km/h, pe o distanță de maximum 3.500 km.

Viteza de zbor se poate compară cu cea a unor aparate din zilele noastre, fiind apropiată, de exemplu, de cea a unui Boeing 737 seria 700.

Citește și: FOTO 30 de ani de la tragedia TAROM de la Balotești. Cum au murit 60 de persoane și din ce cauze

YR-BRA,, acel prim avion românesc de pasageri cu reacție a efectuat primul zbor pe 20 septembrie 1982. A intrat în serviciul TAROM, operând prima cursa comercială pe ruta București – Timișoara, pe 28 ianuarie 1983. 

În martie 1983, aeronava a executat primul zbor cu pasageri spre o destinație externă a unui avion ROMBAC, pe ruta București-Londra.

Al doilea, YR-BRB, a efectuat primul zbor în data de 28 aprile 1983. A intrat în serviciul TAROM, urmând să fie închiriat către Aero Asia, Aerolion Internațional și Ryanair (EI-BSS).

Ultima companie pentru care a operat zboruri este EAS Airlines, unde a fost înmatriculat 5N-ESD. Din 2010, aeronava se află pe aeroportul Lagos din Nigeria, conform informațiilor publicate în 2015 de aeronewsglobal.com

Imagine din anii '80 din interiorul unui avion ROMBAC 1-11 - Foto: Faebook/TAROM

Al treilea avion ROMBAC, YR-BRC, a operat primul zbor pe 26 aprilie 1984. Prima companie pentru care a zburat a fost TAROM. Romavia și Trast Aero au fost următorii operatori ai săi.

Când opera zboruri pentru Trast Aero, avionul era înmatriculat 4L-BAS. În 2010, avionul se află pe aeroportul din Ras Al Khaimah, în Emiratele Arabe Unite. Ulterior, fostul YR-BRC a fost casat.

Al patrulea, YR-BRD, a efectuat primul zbor în data de 2 aprilie 1985, intrând apoi în flota TAROM.

Aeronava a fost închiriată mai multor companii precum Adria Airways (YU-ANT), Dan Air și mai apoi Aero Asia (AP-BFD).

Din 2002, aeronava s-a aflat pe aeroportul din Karachi, Pakistan. Conform unui ziar local, fostul YR-BRD a fost scos la licitație în mai 2014.

Al cincilea, YR-BRE, a operat primul zbor pe 27 martie 1986 și a intrat în flota Romavia. A fost închiriat către Aero Asia, revenind apoi în flota Romavia. Din 2010, se află pe aeroportul Henri Coandă din Capitală, conform sursei citate.

A șasea aeronavă, YR-BRF, a efectuat primul zbor în 30 septembrie 1986. A intrat în flota TAROM o luna mai târziu, ulterior fiind închiriată către London European Airways și Ryanair.

Ultimul proprietar a fost Aero Asia, care l-a înmatriculat AP-BFE. În 2010, fostul YR-BRF se afla pe aeroportul din Karachi, Pakistan. La fel ca și fostul YR-BRD, acest avion a fost scos la licitație în mai 2014.

Ultimul avion ROMBAC produs de România, cel înmatriculat YR-BRI, a zburat prima oară în aprilie 1989 - Foto: aeronewsglobal.com

Al șaptelea avion ROMBAC, YR-BRG, și-a luat zborul pentru prima dată pe 21 martie 1988.

După ce a intrat în flota TAROM, avionul a fost închiriat către Ryanair. A revenit în flota companiei naționale, apoi a fost trimis către Aero Asia, înmatriculat AP-BFF.

Avionul s-a aflat pe aeroportul din Karachi, Pakistan, ulterior, ca și celelalte două aeronave ROMBAC 1-11 păstrate aici, si acest avion fiind scos la licitație în mai 2014.

Cel de-al optulea, YR-BRH, a zburat pentru prima dată pe 1 decembrie 1988, ulterior intrând în flota ROMAVIA. 

Cât timp a activat aici, avionul a fost închiriat către mai multe companii precum CityLink Airways, Aero Asia și Air Memphis. YR-BRH a fost văzut ultima dată pe platforma aeroportului Henri Coandă din București, ulterior find casat.

Ultimul avion ROMBAC fabricat de România, YR-BRI, a efectuat primul zbor în aprilie 1989, intrând apoi în serviciul ROMAVIA.

Ulterior, el a fost închiriat către companii precum Citylink Airaways, Aero Asia, Air Memphis și Aerotrans Airlines. În 2015, YR-BRI încă se afla pe platforma aeroportului Otopeni alături de YR-BRE, mai menționează aceeași sursă.

Trebuia să fie și un al zecelea ROMBAC 1-11. Din păcate, din YR-BRJ s-a construit doar fuselajul, aruncat ulterior în câmp, lângă Chitila, de unde a fost luat și casat.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te