Începând din iulie 2026, Hanoi va interzice toate motocicletele, motoretele și scuterele pe benzină în centrul istoric al orașului. Apoi, ușor, ușor, autoritățile au învedere extinderea interdicției la nivelul întreții metropole.
Într-o țară în care există aproape mai multe vehicule pe două roți decât locuitori (7 milioane de motociclete pentru 8 milioane de locuitori numai în Hanoi și 72 de milioane în întreaga țară), acestă decizie este, însă, mai degrabă un cutremur social, decât o tranziție ecologică consensuală, deși obiectivul oficial este evident - combaterea poluării urbane și realizarea de progrese în materie de mediu.
Citește și: Scandal-monstru cu mașini electrice, în China. Neta şi Zeekr și-au măsluit cifrele de vânzări
„Bombă” eco-socială! Motocicletele și scuterele pe benzină, interzise total în Hanoi din 2026
Interzicerea vehiculelor pe 2 roți cu motoare termice în Hanoi înseamnă o resetare a conceptului de mobilitate.
În capitala Vietnamului, autovehiculul pe 2 roți este vital. Nu este un accesoriu sau un capriciu, ci alfa și omega mobilității pentru populație, de la șoferul de livrări și „moto-taximetriști”, la vânzătorul ambulant și bunica din suburbii.
Mașina, prea scumpă și neadaptată la haosul urban, rămâne inaccesibilă pentru majoritatea.
Iar motocicleta este sinonimă cu munca, sociabilitatea și independența. Dacă oprești contactul, riști să deconectezi întregul oraș.
Dar autoritățile mizează, se pare, pe un șoc de reglementare. Dacă vor reuși sau nu, rămâne de văzut.
Citește și: VIDEO Elon Musk își deschide „cârciumă” retro-futuristă Tesla Drive în Los Angeles. Promisă din 2018
De la 1 iulie 2026, districtele centrale Hoan Kiem și Ba Dinh (înconjurate de șoseaua de centură Ring Road 1) din Hanoi vor fi interzise vehiculelor termice pe 2 roți.
Interdicția va fi extinsă apoi, an de an, la alte districte și va afecta și autoturismele termice într-o a doua etapă, cu scopul unei interdicții naționale complete până în 2045.
Guvernul vietnamez promite o „tranziție sprijinită”, cu subvenții la cumpărare, un fond de sprijin, construirea accelerată de stații de încărcare și stimulente fiscale.
VinFast, gigantul local al vehiculelor electrice, a vândut deja 160 000 de scutere electrice (aproximativ 5% din piața actuală), iar Selex Motors lucrează la o rețea densă de stații de schimb de baterii și încărcare - o soluție necesară pentru a reasigura oamenii cu privire la autonomie și pentru a satisface nevoia evidentă de confort.