Calculul costului total de exploatare a unui autovehicul este mai complex decât pare la prima vedere, ținând cont de mai mulți termeni „privați”, precum prețul de achiziție, costurile legate de carburant, mentenanță și reparații, dar și de costuri „sociale”, externe.
Studiul publicat de sciencedirect.com se bazează pe estimarea a 23 de costuri „private” și a 10 costuri „sociale” pentru două mașini din clase diferite (mică și SUV compact), populare în Germania la nivelul anului 2020, pe o durată de 50 de ani.
Luând în calcul o distanță parcursă anual, în medie, de 15.000 de kilometri, autorii afirmă că pentru o familie care are o mașină echivalentă cu Opel Corsa costul total se ridică la 599.082 de euro, iar în cazul unui model echivalent cu Mercedes GLC, la 956.798 de euro. Ponderea acestui cost suportat de societate pentru echivalentul Corsa este 41% (4.674 euro/an), și pentru echivalentul GLC, de 29% (5.273 euro/an).
Prin umare, conluziile studiului sugerează că pentru grupurile cu venituri mici deținerea de mașini private poate reprezenta un cost egal cu locuința, consumând o mare parte din venitul disponibil.
De ce este mașina privată atât de scumpă
Automobilul privat este unul dintre cele mai costisitoare elemente pentru multe gospodării și impune multe costuri economice, sociale și de mediu asupra comunităților. De exemplu, în statele membre ale Uniunii Europene, cheltuielile de transport sunt depășite doar de costul locuinței și al dotărilor, înainte de alimente și băuturi nealcoolice.
Mașinile sunt scumpe din cauza costului ridicat de achiziție, a deprecierii, precum și a costurilor suplimentare suportate de asigurări, reparații, achiziții de combustibil și parcări rezidențiale.
Dar studiile empirice sugerează că proprietarii de mașini tind să subestimeze în mod semnificativ costurile totale ale deținerii și exploatării acestora.
Mai mult, studiul afirmă că atunci când o persoană își cumpără o mașină, în general, nu ține cont că, indirect, solicită guvernelor furnizarea de drumuri și servicii de trafic. Iar aceste solicitări de infrastructură reprezintă un cost major pentru guvernele federale, orașe și comunități, care depășește taxele și impozitele plătite de proprietarii de vehicule.
Studiul complet și interpretarea datelor le găsiți aici.