Pionii lui Putin. În Moldova, mass media este rus media

DE Cornelia Cozonac | Actualizat: 16.11.2018 - 07:42

Presa independentă de la Chișinău s-a refugiat în online și luptă cu oligarhii televiziunilor.

SHARE

Manipulările și partizanatul din presa din România pălesc în fața tăvălugului rusesc din media de peste Prut care uniformizează conștiințe. 

O radiografie a mass media de la Chișinău arată că pacientul moldovean este rusificat aproape complet, de la limba în care primește divertismentul și știrile, până la temele de dezbatere. Iar voința politică a liderilor din stânga Prutului nu este să schimbe ceva, ci dimpotrivă, să eternizeze influența de la Moscova.

Primele patru posturi din cinci, programe rusești

În prezent, toate televiziunile importante din Federația Rusă (Pervâi Canal, NTV, Ren TV, RTR, STS, TNT, dar și altele, generaliste sau de nișă) difuzează programe în Republica Moldova, prin posturi TV cu denumiri similare și cu licențe de emisie obținute în Moldova.   

Studiile și măsurătorile din ultimii ani arată că grilele de emisie a patru din cele cinci posturi de televiziune cu cea mai mare audienţă (potrivit AGB Nielsen Media Research, topul este alcătuit din Prime TV, RTR Moldova, NTV Moldova, Canal 2  şi postul public Moldova 1), sunt dominate de programe ruseşti. Este vorba de toate cele din top, mai puțin Moldova 1.

Potrivit datelor AGB, cel mai mare rating mediu de audienţă zilnică – 3,21% – îl înregistrează Prime. Canal 2 ocupă poziţia a doua, cu 1,80%, iar RTR Moldova – poziţia a treia, cu 1,60%. 

Citește și

Pionii lui Putin - De la ruși vine antigrindina în Moldova

Grânele Moldovei, exportate de ruși

Moldova, subsidiară a Gazprom

Chișinău, davai aeroport!

Președinte moldovean, suflet rus

Plahotniuc controlează șapte televiziuni

Omul de afaceri Vladimir Plahotniuc, lider al Partidului Democrat din Moldova (PDM), controlează patru din cinci televiziuni cu acoperire naţională: Prime, Canal 2, Canal 3 şi Publika TV. Până în luna mai 2017, Plahotniuc a fost proprietarul direct al acestor posturi prin intermediul General Media Group Corp. Pe 12 mai 2017, CCA (Consiliul Coordonator Audiovizual, echivalentul moldovenesc al CNA-ului românesc) a aprobat cesiunea televiziunilor Canal 2 şi Canal 3 către compania Telestar Media. Administratorul firmei este Oleg Cristal, un consilier al liderului PDM. Trei dintre cele patru televiziuni retransmit emisiuni ale posturilor TV din Federația Rusă. 

Prime TV a fost creat pentru a retransmite în Moldova Pervâi Kanal, principalul post TV din Rusia, subordonat totalmente Kremlinului. Postul TV are și cea mai mare audiență și, respectiv, un venit mare din publicitate. De exemplu, emisiunea „Pole ciudes“, difuzată de Prime, a înregistrat cel mai mare rating - 16,96% (peste jumătate de milion de telespectatori la nivel de ţară). 

Conținutul editorial al postului este centrat pe atacuri dure la adresa partidelor de opoziție PAS, condus de Maia Sandu, și Platforma Demnitate și Adevăr, condusă de Andrei Năstase. Președintele pro-rus Igor Dodon este tratat pozitiv.   

Canal 2 a fost lansat în 2007, când CCA a retras licența de emisie a postului public român de televiziune TVR1, pe motiv că nu a achitat taxele legate de echipamentul de retransmisie. Postul Tv difuzează într-o proporție destul de mare filme din Federația Rusă. 

Un apropiat al lui Vlad Plahotniuc controlează alte trei televiziuni, care retransmit emisiuni de divertisment din Federația Rusă: Super TV, STS Mega şi STS Moldova. Acestea sunt deţinute, prin Real Radio SRL, de către Dorin Pavelescu, care este directorul agenţiei de publicitate Casa Media Plus SRL. Agenția are sediul la aceeaşi adresă (str. Ghioceilor, nr. 1) la care se află şi sediul trustului General Media Group. Casa Media Plus SRL deţine dreptul exclusiv de vindere a spaţiului publicitar pentru posturile de televiziune Prime, Canal 2, Canal 3 şi Publika TV ale lui Plahotniuc. 

Televiziunea rusă de stat, proprietar de TV în Moldova 

RTR Moldova este „subsidiara“ canalului rusesc RTR Rossia și retransmite în mare parte emisiuni produse de acest post TV, precum și filme rusești. Deţinător al licenţei de emisie este TV-Comunicaţii Grup SRL, firmă care are trei proprietari, inclusiv Rosmediakom (50%) – o asociație de stat rusă pentru media și telecomunicații. 

Rosmediakom, potrivit registrului comercial din Rusia, are trei fondatori: Sberbank (cea mai mare bancă din Rusia), Vneshekonombank (a doua bancă din Rusia, ca mărime) şi VGTRK, compania de stat de televiziune din Rusia. 

Ceilalţi doi fondatori ai TV Comunicaţii-Grup sunt Valentina Steţco (o femeie de afaceri care mai deţine şi Nova-TV Grup) şi SB Grup Media SRL, firmă ce-i are ca acționari pe Galina Sârbu şi Oxana Borşevici, rude ale celor care au înființat Tv Naţional 4. 

Dodon, „doar“ trei televiziuni 

NTV Moldova, „satelit“ al canalului rusesc NTV, este deţinut, prin compania Exclusiv Media SRL, de către deputatul socialist Furculiță, apropiat al președintelui Dodon. 

Exclusiv TV este un alt post gestionat de către Exclusiv Media SRL, „la umbra“ canalului rusesc TNT Comedy. 

Accent TV este un post gestionat de compania Telesistem TV SRL, administrată de Stanislav Vâjga și înființată de o altă companie din Rusia, Media Invest Servis. Aceasta din urmă este deținută de Vadim Ciubară, care este consilierul lui Dodon și omul de legătură al PSRM la Moscova.

"Plahotniuc și Dodon,
cei mai importanți oameni din Moldova,
au pe răboj zece televiziuni"


Televiziunile NTV şi Accent TV care, prin conţinutul editorial, vădesc un puternic partizanat politic faţă de PSRM (Partidul Socialist din Republica Moldova, controlat de Dodon), reprezintă instrumente mediatice de promovare a imaginii partidului şi de atac asupra adversarilor. În ştirile lor, cele două posturi se poziţionează drept anti-guvernare, dar abordează selectiv reprezentanţii Executivului. Reprezentanţii PDM-ului lui Plahotniuc, de exemplu, nu apar (negativ) la ştiri. Politica editorială privilegiază evenimentele și politica din Federația Rusă. În campania electorală pentru alegerile prezidenţiale, PSRM a vărsat în bugetul celor două instituţii media 1,3 milioane de lei moldovenești (echivalentul a aproximativ 260.000 de lei românești). 

Exclusiv Media SRL este şi proprietara ziarului de limbă rusă „Argumentî i faktî“, publicație-fiică a ziarului cu denumire similară din Federația Rusă, dar şi a site-ului aif.md. La Exclusiv Media SRL sunt angajate soția lui Igor Dodon şi cea a  deputatului Corneliu Furculiţă, Galina Dodon şi Ludmila Furculiţă, conform declarațiilor de avere ale celor doi. 

Limba rusă, majoritară în emisiuni și filme

Conform registrelor de evidenţă ale CCA, în Republica Moldova au licențe 78 de posturi de televiziune şi 58 de posturi de radio. Cinci televiziuni (Moldova 1, Prime, Canal 2, Canal 3 şi Publika TV) şi opt radiouri (Radio Moldova, Muz FM, Publika FM, Radio Plai, Hit FM, Vocea Basarabiei, Fresh FM şi Radio Noroc) au acoperire naţională. 

Măsurarea audienţei radiodifuzorilor din Republica Moldova este efectuată sub egida AGB Nielsen Media Research de către compania TV MR MLD, însă obiectivitatea rezultatelor este pusă la îndoială uneori.

Majoritatea televiziunilor au, într-o măsură covârşitoare, conţinut editorial de fabricaţie rusă. Datele din 2017, de exemplu, demonstrează că 25 din cele 45 de emisiuni cu cel mai mare rating (câte trei de la fiecare canal) sunt difuzate în limba rusă, de regulă. Motivul: sunt preluate de la canalele ruseşti, ca și filmele artistice de producţie sovietică şi serialele concepute şi realizate în Federaţia Rusă. 

Citește și

Pionii lui Putin - De la ruși vine antigrindina în Moldova

Grânele Moldovei, exportate de ruși

Moldova, subsidiară a Gazprom

Chișinău, davai aeroport!

Președinte moldovean, suflet rus

Un studiu realizat în 2014 releva că, la opt posturi de televiziune (Canal 2, Canal 3, Jurnal TV, Moldova 1, Prime, Pro TV Chişinău, Publika TV şi TV7), coloana sonoră a filmelor străine difuzate era, în proporţie de 83%, în limba rusă.

După destrămarea URSS, distribuitorii de film din Federația Rusă au obţinut dreptul de a-şi extinde operaţiunile şi pe teritoriul ţărilor care fac parte din Comunitatea Statelor Independente. Procurând drepturile de distribuţie pentru un film, distribuitorul din Federația Rusă capătă automat şi drepturile pentru Republica Moldova. Schema le permite să aplice tarife mici, întrucât Moldova este considerată o regiune a Rusiei, nu o țară străină.

Din punct de vedere financiar, producţiile ruseşti sunt mult mai accesibile pentru posturile TV din Republica Moldova decât producţiile europene. 

Moldova, complet vulnerabilă în fața propagandei ruse

Un studiu publicat recent, în iulie a.c., arată că Republica „Moldova este țara cea mai expusă din Europa Centrală și de Est la propaganda rusă și, respectiv, cea mai vulnerabilă“ (studiul se numește „Rezistența față de dezinformare în Europa Centrală și de Est“ și a fost realizat de către Consiliul pentru politică externă „Ukrainian Prism“ şi Centrul de cercetări Statele Eurasiatice în Tranziţie - EAST Center, în colaborare cu alte centre de cercetări din Europa Centrală şi de Est).

NTV Moldova își pune patronii pe prima pagină, în știri pozitive

Publika TV își laudă patronul

Cercetarea atestă faptul că majoritatea televiziunilor de top sunt cele care retransmit programe rusești, iar o bună parte din presa online favorizează Kremlinul. În același timp, există câteva categorii importante de populație predispuse spre a fi manipulate, constată autorii studiului. Aceștia mai menționează că măsurile luate în ultimul timp de autorități nu sunt suficiente, ba mai mult, sunt susceptibile de a favoriza anumite grupuri politice.

 

Site-urile recomandate de socialiștii moldoveni

Câteva dintre website-urile afiliate socialiştilor lui Igor Dodon sunt prezentate ca fiind „utile“ chiar pe pagina oficială a PSRM, socialistii.md. Astfel, pe lângă Dodon.md, Gardatinara.md sau Fundatiasolutia.md, în lista site-urilor recomandate sunt şi Actualitati.md, Tsn.md, Replika.md şi Aif.md. 

Domeniul Actualitati.md a fost înregistrat de Iuri Vitneanski, ales local din partea PSRM în Consiliul municipal Chişinău. Iuri Vitneanski mai este şi membru al Consiliului coordonator al Asociaţiei obşteşti „Garda Tânără“, prezentată drept „aripa tânără“ a PSRM. 

Domeniul Replika.md a fost înregistrat de Roman Fiodorov, fost membru al Uniunii Tineretului Comunist din Moldova. Acum câţiva ani, Roman Fiodorov figura drept secretar pe ideologie în cadrul Comitetului raional Bălţi. 

Aceste site-uri au o politică editorială pro-rusă, îl promovează pe Igor Dodon, dar şi pe alţi lideri ai PSRM, evită să critice guvernarea, cu excepţia liderilor Partidului Liberal.

Sputnik, preferința lui Ilan Șor  

Alte două instituţii de presă - Novosti Moldova şi Sputnik, cu o politică editorială prorusă - îl promovează adesea pe Igor Dodon.  

Politicianul Ilan Șor, suspectul principal în „furtul miliardului“ de dolari din bănci moldovenești, este patronul (nu doar spiritual) al Sputnik

De fapt, aceasta nu este singura afiliere între cele două pagini web. Domeniul Novostimoldova.ru, portalul Agenţiei Novosti Moldova, a fost înregistrat de Naunet, o companie licenţiată să ofere domenii „.ru“. Afacerea media aparţine unui SRL cu acelaşi nume - Agenţia de ştiri Novosti Moldova, administrată de Rita Ţvic. 

Această companie a fost fondată de o altă firmă – Noutăţi din Rusia SRL –,
întreprindere care, la rândul ei, este fondată şi administrată de Rita Ţvic. Soţul ei, Vladmir Novosadiuc, este şeful agenţiei Sputnik Moldova.   

Sputnik.md, site-ul instituţiei de presă care se prezintă drept agenţie de ştiri şi radio, şi-a început activitatea în noiembrie 2014, fiind înregistrat de Agenţia Internaţională de Presă „Rossia Segodnea“ de la Moscova (fondată în 2013 prin decret prezidenţial de preşedintele Federaţiei Ruse, Vladimir Putin). 

Tocmai de aceea, Sputnik este considerată agenţia de propagandă a Kremlinului. 

Și nu numai de aceea, ci și pentru că politica editorială este centrată pe evenimentele politice din Federația Rusă, președintele Putin fiind prezent aproape zilnic, pozitiv, în știrile de pe portal. 

Liderii opoziției de la Chișinău și politicienii pro-români sunt prezentanți în contexte negative, pe când președintele pro-rus Igor Dodon este vizat în contexte pozitive.  

Citește și

Pionii lui Putin - De la ruși vine antigrindina în Moldova

Grânele Moldovei, exportate de ruși

Moldova, subsidiară a Gazprom

Chișinău, davai aeroport!

Președinte moldovean, suflet rus

Sputnik îl promovează masiv și pe Ilan Șor, care își susține toate conferințele de presă la Sputnik. 

Dovada „succesului“ acestor instituții de presă este că angajații de la Sputnik, de exemplu, au salarii foarte mari pentru Republica Moldova: între 1.000 și 2.000 de euro. La fel se întâmplă și la posturile TV ale lui Dodon și ale lui Vladimir Plahotniuc.    

Oamenii de la Sputnik, și în televiziunile lui Șor

Soţii Rita Ţvic şi Vladimir Novasadiuc (ambii acţionari la Unibank, una dintre cele trei bănci devalizate în celebrul „furt al miliardului“) au fost vizaţi în „raportul Kroll“ (numit așa după compania angajată de autorităţile Republicii Moldova să investigheze dispariția miliardului de dolari). Potrivit documentului, Rita Ţvic şi Vladimir Novasadiuc au împrumutat de la firma Harrogate Consulting LLP câte 12 milioane de lei moldovenești (aproximativ 2,4 milioane de lei românești). 

În  2014,  cei doi  au intermediat preluarea a două posturi de televiziune (Euro TV şi Alt TV) de către primarul de la Orhei, omul de afaceri Ilan Şor. De fapt, Rita Ţvic este fondatoarea Klassika Media SRL, firmă care a fondat Media Resurse SRL şi Alternativ-TV SRL, cele care gestionează posturile de televiziune. Anterior, Rita Ţvic realizase un documentar video despre tatăl lui Ilan Șor iar în ultimii ani a apărut în mai multe rânduri alături de  Ilan Şor, ţinând discursuri publice.  

Nici regiunea autonomă Găgăuzia nu este lipsită de influențe rusești. Gagauzinfo.md, de exemplu, portal destinat locuitorilor regiunii, a fost fondat în anul 2008 de către Iusivmedia SRL, firmă licenţiată în domeniul televi­ziunii şi radiodifuziunii şi condusă de Iulia Cîlcic. Portalul îl promovează pe Igor Dodon și dă prioritate politicii
pro-ruse. 

Există chiar și un ziar, în format fizic („KP  Moldova“), care este „clona“ moldovenească a unui cotidian moscovit: „Komsomoliskaya Pravda“ (Adevărul comsomolist). 

Ziarul este editat la Chișinău, promovează politica Kremlinului și are o politică editorială anti-NATO, anti-România și anti-UE. Publicația deține și un portal (kp.md). Logo-ul publicației este același cu logo-ul publicației din Federația Rusă. 

Citește și

Pionii lui Putin - De la ruși vine antigrindina în Moldova

Grânele Moldovei, exportate de ruși

Moldova, subsidiară a Gazprom

Chișinău, davai aeroport!

Președinte moldovean, suflet rus


Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Aici puteti modifica setarile de Cookie -