Român cu salariu mediu muncește de 6 ori mai mult decât un neamț pentru aceeași mașină Second Hand

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 15.09.2024 - 07:52
Un român cu salariu mediu muncește de peste 6 ori mai mult decât un neamț pentru aceeași mașină SH - Foto: Freepik.com (rol ilustrativ)
Un român cu salariu mediu muncește de peste 6 ori mai mult decât un neamț pentru aceeași mașină SH - Foto: Freepik.com (rol ilustrativ)
Un român cu salariu mediu muncește de peste 6 ori mai mult decât un neamț pentru aceeași mașină SH - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
Un român cu salariu mediu muncește de peste 6 ori mai mult decât un neamț pentru aceeași mașină SH - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ

Un român cu salariu mediu muncește de peste 6 ori mai mult decât un neamț pentru aceeași mașină SH de clasă medie bunicică, de 6-8 ani vechime, de exemplu, și cu sub 200.000 kilometri în bord, care are un preț mediu de circa 18.000 euro.

SHARE

Prețurile mașinilor noi au luat-o razna în ultima vreme și tot cresc peste tot în lume. În România, o Dacia Logan de bază, de exemplu, pornește de la 13.800 euro, o Skoda Octavia, de la 22.800 euro, iar un Volkswagen Passat, de la 33.500 euro. 

Prin urmare, având în vedere perioada socio-economică dificilă pe care o traversăm și faptul că nicăieri salariile nu prea au reușit să țină pasul cu inflația și scumpirile, cererea pe piața de mașini second hand e din ce în ce mai mare, iar prețurile au crescut, evident, și aici. 

Citește și: FOTO Mașina care a pus România pe harta auto a lumii sărbătorește 20 de ani cu o serie limitată „XX”

Prețul mediu pentru o mașină la mâna a doua de clasă medie bunicică, de 6-8 ani vechime, de exemplu, și cu sub 200.000 kilometri în bord, a ajuns la circa 18.000 euro. 

Pentru această sumă, însă, având în vedere salariul mediu net din fiecare țară, cetățenii trebuie să muncească diferit. 

Un român cu salariu mediu muncește de peste 6 ori mai mult decât un neamț pentru aceeași mașină SH

În România, salariul mediu net este 832,19 euro/lună, iar în Germania, de 3.054,66 euro/lună, de exemplu, potrivit datelor numbeo.com.

Așadar, pentru aceeași mașină SH de 18.000 euro, un român muncește peste 21 de luni, deci aproape 2 ani, în timp ce un neamț are nevoie doar de 6 luni pentru a strânge banii. Bineînțeles, asta în cazul aproape imposibil în care o persoană poate să economisească tot salariul, să nu dea bani pe mâncare, chirie, utilități, etc..

Românii muncesc mai mult pentru mașini decât germanii Foto: Profimedia Images

Citește și: Piața auto din România s-a prăbușit în august. Sub 10.000 unități! -69% mașini electrice, -23 total

De asemenea, un român cu salariu mediu trebuie să muncească cu circa 30% mai mult decât un maghiar pentru un automobil la mâna a doua de 18.000 euro, având în vedere că salariul mediu net în Ungaria e de 1.032,97 euro/lună, și cu aproximativ 15% mai mult decât un bulgar (în Bulgaria, salariul mediu net e de 962,62 euro).

În Finlanda, îți poți lua o mașină rulată medie cu salariul mediu net pe 2,7 luni

Potrivit unei analize realizate de compania de date auto carVertical, România ocupă locul 2 din cele 23 de țări studiate în ceea ce privește timpul achiziționării unei mașini SH cu salariul mediu net. 

Concret, românii trebuiesă muncească în medie 15,4 luni pentru a cumpăra o mașină la mâna a doua.

Citește și: VIDEO Se mai fac mașini ca altă dată? O Honda Accord din 2003, 1.600.000 km cu motorul original

Portughezii, însă, trebuie să muncească cel mai mult pentru a-și permite o mașină rulată medie – până la 22,4 luni, în timp ce sârbii sunt pe locul 3 cu 14,7 luni.

Finlandezii ar trebui să fie cei mai relaxați din Europa. Trebuie să muncească cel mai puțin pentru o mașină SH medie – doar 2,7 luni, urmați de germani – 6 luni și de elvețieni – 6,1 luni.

Ce mașini second hand își cumpără românii

Românii cheltuiesc în medie aproximativ 12.800 de euro pentru o mașină rulată, potrivit datelor carVertical. 

Dar unele dintre cele mai populare modele de mașini SH în România sunt Volkswagen Passat și BMW Seria 3, mult mai scumpe.

De exemplu, prețul mediu pentru Passat este de 18.500 de euro, șoferul cu salariu mediu având nevoie de aproximativ 22,2 luni de muncă pentru a și-l permite. Iar un BMW Seria 3 bun la mâna a doua costă în jur de 25.500 de euro, ceea ce înseamnă că un român cu salariu mediu are nevoie de aproximativ 30,6 de luni pentru a-l cumpăra.

Cele mai scumpe mașini din Europa sunt alese de elvețieni. Prețul mediu al unei mașini second hand în această țară este de aproape 39.000 de euro. Dar, salariul mediu net din Elveția este cel mai mare dintre toate țările analizate – 6.377 de euro.

Urmează austriecii cu un preț mediu de 28.500 de euro pentru o mașină rulată și portughezii, cu 24.200 de euro. Deși costul unei mașini este similar în Austria și Portugalia, salariile diferă semnificativ: 2.600 de euro în Austria și mai puțin de 1.100 de euro în Portugalia.

Cele mai mici sume cheltuite pentru o mașină la mâna a doua sunt în Ucraina (aproape 5.000 de euro), Letonia – 7.500 de euro și Finlanda – 8.000 de euro. Puterea de cumpărare a acestor țări variază și ea foarte mult: salariul mediu în Ucraina este de 394 de euro, în Letonia 1.100 de euro, iar în Finlanda de peste 2.900 de euro.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te