Cât vor plăti românii care au maşini second hand. Emisiile de CO2 din taxa auto, devin decisive

DE Florin Budescu | Actualizat: 17.02.2025 - 10:44
Cât vor plăti românii care au maşini second hand. Emisiile de CO2 din taxa auto, devin decisive - Foto: INQUAM PHOTOS/Alex Nicodim
Cât vor plăti românii care au maşini second hand. Emisiile de CO2 din taxa auto, devin decisive - Foto: INQUAM PHOTOS/Alex Nicodim
Cât vor plăti românii care au maşini second hand. Emisiile de CO2 din taxa auto, devin decisive - Foto: INNQUAM PHOTOS/Octav Ganea
Cât vor plăti românii care au maşini second hand. Emisiile de CO2 din taxa auto, devin decisive - Foto: INNQUAM PHOTOS/Octav Ganea

Cât vor plăti românii care au maşini second hand. Emisiile de CO2, din taxa auto, devin decisive, împreună cu normele de poluare.

SHARE

Cât vor plăti românii care au maşini second hand. Emisiile de CO2, din taxa auto, devin decisive, împreună cu normele de poluare, restricţionând luxul de a polua.

Mihai Bordeanu, director general al uzinei Dacia Renault, arată care este calculul ce se va face şi astfel care vor fi plăţile, pentru românii cu maşini vechi.

Diferenţa dintre ce se va întâmpla acum, cu taxa auto, şi ce a fost în finalul ultimului deceniu al anilor 2000, cu taxa lui Tăriceanu, este că această taxă auto se doreşte a fi, pare-se, o taxă fiscală, pe principiul "poluatorul plăteşte", adică exact aşa cum cere Comisia Europeană şi cum se întâmplă, în diferite feluri, în toată UE.

Cât vor plăti românii care au maşini second hand. Emisiile de CO2 din taxa auto, devin decisive

Dar orice maşină, după ce a fost achiziţionată, devine în scurt timp, din punctul de vedere al fabricantului auto, cum este Dacia Renault, o maşină second-hand, care trebuie vândută şi cumprăatăă alta nouă în loc.

Care la rând ei, iarăşi, în scurt timp, devine maşină second hand şi aşa mai departe. Totul, în numele creşterii vânzărilor de maşini noi, menite să alimenteze profiturile majorate.

„La impozitul local, dacă deții un autoturism, plătești o sumă care depinde de capacitatea cilindrică. Ei bine, noi, în formula asta, vrem să introducem emisiile de noxe, emisiile de CO2.

Citeşte şi: Guvernul reintroduce taxa de poluare pe mașini. Care români vor plăti sute € ca să circule pe șosea?

Există un algoritm aici, destul de complicat de explicat. În esență, pentru o mașină Euro 6 de ultimă generație, cu emisii reduse de CO2, undeva sub 120 grame, pentru o cilindree de la 1 la 1.000 (păstrăm componenta asta, nu o înlăturăm, ci doar adăugăm ceva la ea) azi plătești 35 de lei, mâine vei plăti 37, deci nu e mare, mașina e nouă, nu poluează.

Pentru o mașină Euro 2, acum plătești un impozit de 117 lei și în propunerea noastră vei plăti 1.900 lei. Omul care vrea să polueze va avea acest drept.

Numai că, în loc să plătească 100 lei, va plăti pentru cea mai poluantă aproape 2.000 de lei”, a exemplificat directorul Dacia cel mai mare impozit la o mașină cu motor de mici dimensiuni, conform profit.ro.

Citeşte şi: Ce artificiu pregăteşte Guvernul, cu maşinile poluante. Miza este de 20.000.000.000 €

Directorul Dacia insistă asupra faptului că nu cifrele sunt importante, ci principiul: „Încă o dată, cifrele se discută și nu aș vrea să insistăm foarte mult asupra lor.

Aș vrea să insistăm pe algoritm și pe principiul ăsta. E o formulă de calcul, se plătește un impozit în momentul de față, la deținerea mașinii, un impozit local la Direcția Taxe și Impozite Locale.

Dar am vrea să avem o componentă de mediu și am vrea componenta asta să fie destul de importantă pentru cei care poluează mediul cu mașini vechi. Evident că va fi gradual.

Emisiile de CO2 din taxa auto devin decisive. "Poluezi, plăteşti"

Eu am dat cel mai rău caz - Euro 2, pot să fie Euro 3, poate fi Euro 4, poate să fie Euro 5, poate să emită 200 g și așa mai departe, calculul făcut cumva matriceal, astfel încât să respectăm principiul ăsta „Poluezi, plătești” și aici vorbim de impozit”.

În plus, directorul Dacia a atras atenția că este importantă componenta de mediu la achiziție. „Încă o dată, un impozit există și azi. Mâine vrem să introducem și contribuții de mediu.

Cât vor plăti românii care au maşini second hand. Emisiile de CO2 din taxa auto, devin decisive - Foto: INNQUAM PHOTOS/Octav Ganea

În plus, ne gândim la mașinile care intră în țară. Cu cât ele poluează mai mult, cu atât vor plăti o taxă. Dacă tu aduci o mașină, nu știu, de ultimă generație euro 6, care poluează puțin, în propunerea asta plătești.

Vei plăti 10 lei, adică aproape nimic în propunerea noastră. Dar dacă mașina e extrem de mare și extrem de poluantă? Vei plăti până la 500 lei pe an. Nu sunt sume clare, o spun încă o dată.

Sistemul ăsta a propus nu o revoluție a taxării, nu bagă mâna în buzunarul românilor, nu face absolut nimic de felul ăsta, ci pur și simplu stabilește principiile. Sumele se discută”.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te