Autostrada de Centură a Bucureștiului, inaugurată complet în 2027. Un ciot de 18 km, făcut în 7 ani

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 16.05.2023 - 09:44
Imagini de pe Autostrada 0 - Foto: Pro Infrastructura
Lotul 1 al A0 Nord - Foto: Facebook/Irinel Ionel Scriosteanu
Autostrada de Centură a Bucureștiului, gata, în cel mai fericit caz, în 2027 (imagine cu rol ilustrativ) - Foto: Inquam Photos / George Călin
Imagini de pe Autostrada 0 - Foto: Pro Infrastructura

Autostrada de Centură a Bucureștiului ar putea fi gata, în cel mai fericit caz, în 2027. După 4 ani, s-a terminat, se pare, telenovela rușinii licitării lotului 1 al A0 Nord, Bâcu - Corbeanca, și se semnează contractul. Lucrările pe cei 17,5 km vor dura 34 de luni, aproape 3 ani.

SHARE

În sfârșit există, cel puțin la nivel teoretic, un termen la șoferii pot visa că vor putea ocoli Capitala pe A0 - Autostrada de Centură a Bucureștiului. Dacă se vor respecta toate termenele și nu vor apare probleme, acesta este anul 2027. 

„Telenovela rușinii ajunge la final după 4 ani. În sfârșit se poate semna contractul pe lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord, între Bâcu și Corbeanca. 

Licitația a fost lansată pe 6 iunie 2019. CNAIR i-a dat câștigători în primă fază pe turcii de la Nurol și au urmat bătălii epocale în instanță între Nurol, Intrakat și Pizzarotti.



După evaluarea inițială și două rânduri de reevaluări de oferte și contestații la fiecare pas, admise de mai multe ori, alimentate de bâlbele și greșelile comisiei responsabile din CNAIR, proiectul va merge la asocierea Pizzarotti-Retter.

Ne așteptăm ca semnarea contractului să se facă în perioada 15-30 iunie, având în vedere că antreprenorii trebuie să vină cu documentele necesare actualizate, multe din ele expirând în cei 4 ani de chin”, afirmă Asociația Pro Infrastructură. 

După cei 4 ani de chin, urmează alți 3 de contrucție propriu zisă a celor 18 km de autostradă.

Citește și: Drumurile din România 2023, o rușine: 23.700 km de pământ și piatră, 41% din asfalt cu gropi

3 ani pentru proiectarea și executarea celor 17,5 kilometri din A0 Nord care vor lega A1 de DN1

„Teoretic, cei 17,5 kilometri din A0 Nord care vor lega A1 de DN1 trebuie proiectați și executați în 12 plus 22 de luni pe aproximativ 815 milioane lei fără TVA și vor avea 10 ani de garanție.

Practic... sperăm că epopeea celor 4 ani de licitație nu se va transforma într-una nouă în teren din cauza provocărilor: constructori care știu foarte bine să tragă de contract și de problemele inerente care nu țin de ei (vezi A10 Sebeș-Alba Iulia și A7 Ploiești-Mizil), prețuri ofertate din 2019 (breaking news, imediat vine iunie 2023) și studiul de fezabilitate găunos din 2010 (oare câte case și rețele de utilități or fi apărut între timp pe traseu, că despre geotehnică nici nu îndrăznim să întrebăm)”, mai spus specialiștii Asociației Pro Infrastructură. 
 
 
Lotul 1 al Autostrăzii A0 Nord include un pasaj peste CF101 București – Pitești DN7, cu o lungime de 733 metri, și un pasaj peste râul Colentina, CF 300 București – Ploiești și CF Mogoșoaia – Buftea, cu o lungime de 650 metri. 
 
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Irinel Ionel Scriosteanu a comentat și el pe Facebook licitația lotului 1 al Autostrăzii A0 Nord scriind că „acum ar fi trebuit să se semneze recepția la terminarea lucrărilor, dar va fi semnat contractul pentru proiectarea și execuția acetora. (...) sper ca epopeea acestui lot de autostradă să ia sfârșit și am avertizat de pe atunci Direcția de Achiziții Publice din cadrul CNAIR că voi solicita conducerii companiei o analiză foarte amănunțită a cestei proceduri de licitație, pentru a se putea lua măsurile necesare, astfel încât tipul acesta de licitații, care durează mai mult decât proiectarea și execuția lucrărilor, să nu mai existe.

După ce în luna martie a fost desemnat, din nou, câștigătorul pentru proiectarea și execuția lucrărilor pentru Lotul I Nord al Autostrăzii de Centură București #A0, a fost depusă, din nou, o contestație de către Intrakat, contestație care a fost respinsă zilele acestea de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).

Astfel, în sfârșit, putem solicita documentele câștigătorului pentru demararea procedurii de semnare a contractului cu acesta - Asocierea Impresa Pizzarotti & C Spa Italia S.p.a – Retter Projectmanagement.”

Întârziere de 9 luni înregistrată deja între Bâcu și Bragadiru

La un an și jumătate de la emiterea ordinului de începere lucrări (25.10.2021), stadiul fizic pe cei 18 kilometri dintre Bâcu și Bragadiru abia dacă depășește 30% dar constructorul grec promite cu tupeu în stânga și în dreapta că atinge 50% la sfârșitul lui mai (2023), relatează specialiștii Asociației Pro Infrastructură.

„Deci dacă a făcut 30-35% în 17-18 luni, va face 15-20% în mai puțin de două! Sigur că da, într-un univers paralel este deja la 100%, însă în acesta are termen contractual aprilie 2024 și, dacă va menține mobilizarea la mișto de până acum, cu mare dificultate va deschide circulația în decembrie 2024 (...) 
 
Chiar dacă și statul are partea lui de vină pentru blocaje, în cazul de față întârzierea în teren de ~9 luni (din estimarea noastră) este generată exclusiv de indolența, incompetența și de bâlbele manageriale ale celor de la Aktor care nu se pot mobiliza corespunzător nici după 4 ani (!!!) de contract”, scrie Pro Infrastructura.

Autostrada de Centură a Bucureștiului, A0, este un „inel” de aproximativ 100 km împărțit în 7 loturi

Segmentul Sud al autostrazii A0 este împărțit în 3 loturi, pentru care au fost anunțați câștigătorii licitațiilor în aprilie-mai 2019:

Lotul 1, A2 - CF902 (Jilava), 16,9km, câștigator Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, preț 830.679.662,15 lei, fără TVA. Contract semnat în august 2019.

Lotul 2, CF902 (Jilava) - DN6, 16,3km, câștigător Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, preț 750.849.942,12 lei, fără TVA. Contract semnat.

Lotul 3, DN6 - A1, 17,97km, câștigător asocierea Aktor SA - Euro Construct Trading SRL, pret de 853.422.022,52 lei, fără TVA, termen de executie 42 de luni. Contract semnat. Contractul a fost preluat integral de Aktor SA.

Segmentul Nord al autostrazii A0 este împărțit în 4 loturi:

Lotul 1, DJ601 - DN1 (Corbeanca), 17,5km, câștigător reconfirmat în noiembrie 2022 și în martie 2023: Impresa - Pizzarotti - Retter Project Management, preț: 815,07 milioane lei, fără TVA. Durata: 12 luni pentru proiectare, 22 de luni pentru construcție.

Lotul 2, DN1 (Corbeanca) - DN2 (Afumati), 19,0km, în execuție, câștigător: asocierea SA&PE Construct SRL - Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL, pret: 831.920.653,34, fără TVA. Durata: 12 luni pentru proiectare, 22 luni pentru construcție. Contract semnat în mai 2021.

Lotul 3, DN2 (Afumați) - DN3 (Cernica), 8,6km, în execuție. Constructor selectat în noiembrie 2022: China Civil Engineering Construction Corporation, pret 397.996.117,63 lei, fără TVA. Durata de proiectare 12 luni, durata de executie. 18 luni. Contract semnat in martie 2023.

Lotul 4, DN3 (Cernica) - A2, 4,47km, câștigător Asocierea SA&PE Construct SRL - Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL, pret 312,6 milioane lei, fără TVA. Durata de proiectare 12 luni, durata de execuție 18 luni. Contract semnat în august 2020.

Ce bucăți din Autostrada de Centură a Bucureștiului, A0, ar trebui deschise în 2023

- Sud: I.A2 - CF902 (Jilava)
- Sud: II.CF902 (Jilava) - DN6
- Sud: III.DN6 - A1
- Nord: IV.DN3 (Cernica) - A2

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te