VIDEO Autostrada Moldovei a primit 600.000.000 €. De ce merg lucrările de 3 ori mai rău ca în plan?

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 04.04.2024 - 14:50
Autostrada A7: Guvernul se laudă cu 600 mil. € de la BEI, lucrările merg cu 1,5%/lună în loc de 5% - Foto: Facebook/Asociația Pro Infrastructură
Autostrada A7: Guvernul se laudă cu 600 mil. € de la BEI, lucrările merg cu 1,5%/lună în loc de 5% - Foto: Facebook/Asociația Pro Infrastructură

Guvernul se laudă cu 600 milioane € de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru Autostrada Moldovei - A7, „jumătate din bugetul necesar”, potrivit premierului Marcel Ciolacu. Dar, în teren, specialiștii spun că lucrările merg mult mai încet decât ar trebui.

SHARE

Primul ministru Marcel Ciolacu a anunţat în şedinţa de Guvern din 4 aprilie 2024 că, pentru Autostrada Moldovei - A7, Executivul vine cu o finanţare de 600 de milioane de euro, de la BEI. ”Suma reprezintă jumătate din bugetul necesar construcţiei A7”, a explicat Ciolacu.

Când va fi dată în trafic? În 2023, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, preciza că autostrada A7 va avea 319 kilometri și va fi gata până la finalul lui 2026. 

Dar, în teren, specialiștii spun că lucrările merg mult mai încet decât ar trebui pentru a fi respectate termenele contractuale. 

Autostrada A7: Guvernul se laudă cu 600 mil. € de la BEI, lucrările merg cu 1,5%/lună în loc de 5%

„Vă prezentăm, în premieră absolută și în exclusivitate, ceea ce nimeni, niciodată, nu a mai făcut la noi în țară: filmare continuă din avion de pe toți cei 319 kilometri ai autostrăzii A7, cel mai lung șantier aflat acum în lucru în România.

Din păcate și al doilea episod este aproape la fel de trist ca acela de ieri: UMB, cel mai puternic și harnic antreprenor general de pe rutier din România, are și aceste șantiere întârziate din cauza lipsei de capacitate, neputând să mobilizeze utilaje și oameni îndeajuns ca să ducă în ritmul obișnuit toți cei 388 kilometri de autostradă și drum expres din portofoliu.

Citește și: VIDEO Autostrada Moldovei: Politicienii promit 150 km, în 2024. De ce e o fantezie iresponsabilă?


Tronsonul Bacău-Focșani are în total 95,902 kilometri, este format din 3 loturi contractate toate cu UMB în 15.12.2022 care prevăd 30 de luni de execuție directă, având ordine de începere emise în 03.05.2023 (cele două dinspre Bacău) și 29.03.2023 (cel dinspre Focșani). Așadar, termenele de finalizare sunt noiembrie 2025, respectiv septembrie 2025.

Conform datelor oficiale CNAIR, stadiul fizic este de 4% pe Bacău Sud-Răcăciuni (21,522 km), 12% pe Răcăciuni-Domnești (38,78 km) și 17% pe Domnești-Focșani Nord (35,6 km).

Pe același raționament explicat ziua trecută, adăugăm cu indulgență încă un punct procentual aferent diferenței dintre lucrările executate la zi și cele raportate la ultima actualizare CNAIR.

Astfel, pe lotul din nord am avea, la zi, execuție de 5% în 11 luni scurse de la emiterea ordinului de începere, deci doar 0,45% lunar. Pe mijloc este ceva mai bine, 13% în 11 luni, adică 1,2% pe lună. Iar în sud avem 18% în fix un an de zile, așadar 1,5% avans mediu, dar tot insuficient.

Citește și: VIDEO Care e lotul de pe Autostrada Moldovei care „se mișcă” foarte bine. Terminat în 2024?
 
Un progres de 100% sau măcar 95% (pentru deschidere) în 30 de luni impune o cadență medie de 3,1-3,4%.

Ca să-și onoreze termenele asumate, UMB ar trebui să pună în teren 4,5-5%, respectiv 6,5% din lucrări, în medie, în fiecare lună, de astăzi!
 
Adică o creștere a mobilizării, imediată, de 10 ori (!) pe nord și de 3-4 ori în mijloc și la sud față de cea avută în primul an scurs deja din contract. Orice zi care trece fără să se atingă acest ritm adaugă, matematic, noi întârzieri.

 
Concluzia? (...) Și pe segmentul Bacău-Focșani, la fel ca pe Pașcani-Bacău, decalajele care trebuie recuperate în cele 19, respectiv 18 luni rămase sunt enorme.
 
Deci misiune practic imposibilă având în vedere că UMB trebuie să livreze până la sfârșitul lui 2025, conform termenelor asumate prin contracte, TOȚI cei 388 kilometri de autostradă și drum expres pe care-i are în tolbă, cu excepția ciotului A1 Margina-Holdea scadent în 2026”, explică specialiștii Asociației Pro Infrastructură, pe Facebook.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te