Veste de coșmar pentru șoferi! Punctul de amendă nu va mai fi plafonat la 145 lei. Cu cât va crește

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 11.10.2023 - 13:58
Veste de coșmar, pentru șoferi! Punctul de amendă nu va mai fi plafonat la 145 lei. Cu cât va crește - Foto: INQUAM PHOTOS / George Călin - Imagine cu rol ilustrativ

Veste de coșmar pentru șoferi! Ministerul Afacerilor Interne cere, printr-un proiect de ordonanță, ca punctul de amendă să nu mai fie plafonat la valoarea de 145 de lei. Dacă Codul Rutier va fi modificat, amenzile pentru șoferi vor crește considerabil.

SHARE

La ora actuală, Codul Rutier prevede că punctul de amendă are o valoare de 10% din salariul minim brut pe economie.

Prin urmare, cum salariul minim brut pe economie a fost crescut de Guvern la 3.300 de lei, punctul de amendă ar trebui să fie 330 de lei. Dar, nu e așa. Din rațiuni economice și politico-electorale, punctul de amendă pentru șoferi este 145 de lei, fiind plafonat succesiv la nivelul salariului minim brut pe economie din anul 2017. 

Citește și: 100.000 € amendă dacă îți speli mașina singur. Cum poți să eviți această sancțiune

Punctul de amendă nu va mai fi plafonat la 145 lei

Ministerul Afacerilor Interne cere, printr-un proiect de ordonanță, ca punctul de amendă să nu mai fie plafonat la valoarea de 145 de lei.

Însă, nu se propune să fie nici 330 de lei, valoare ce ar face ca amenzile pentru șoferi să crească mai mult decât dublu. 

Concret, proiectul MAI solicită modificarea modului de calcul al punctului de amendă în Codul Rutier la 5% din salariul minim brut pe economie, în loc de 10%. 

La un salariu minim brut pe economie de 3.300 de lei, asta înseamnă că punctul de amendă ar fi 165 de lei. Adică, amenzile se vor scumpi cu 14%.

Citește și: Și-a pus lumini de Poliție pe mașină și a rămas pieton pentru trei luni. Amendă usturătoare

Cum justifică MAI solicitarea de creștere a valorii punctului de amendă

„Pentru a putea atinge obiectivul asumat de Uniunea Europeană de a se apropia de zero decese până în anul 2050 – „Vision Zero”, prin Strategia Naţională privind Siguranţa Rutieră pentru perioada 2022-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului, s-a stabilit ca țintă intermediară reducerea numărului de decese și vătămări grave cauzate de accidente rutiere cu 50% până în anul 2030, întrucât Comisia Europeană a stabilit că este nevoie de o nouă abordare a ceea ce înseamnă „sistemul sigur” în domeniul siguranței rutiere, pentru deceniul 2021-2030, iar potrivit abordării „sistemului sigur”, decesele și vătămările grave cauzate de accidentele rutiere nu reprezintă un preț inevitabil al mobilității și pot fi prevenite în mare măsură. 

Scopul „sistemului sigur” pe termen lung este eliminarea deceselor și a rănirilor grave pe drumurile publice, fiind adoptat de un număr din ce în ce mai mare de țări, și stând, totodată, la baza Deceniului de acțiune al Organizației Națiunilor Unite pentru siguranța rutieră, întrucât siguranța rutieră este o responsabilitate comună, care necesită acțiuni concrete și coordonate, iar îmbunătățirea parametrilor specifici domeniului se poate obține doar cu implicarea fiecăruia, atât din postura de utilizator al drumului, cât şi, mai ales, din cea de autoritate de reglementare și aplicare a legislației.

Comportamentul actual în trafic al unor participanți la trafic impune atât reevaluarea de urgență a unora dintre aceste instrumente juridice, cât și reglementarea altora noi, astfel încât legislația să poată impune în mod clar și eficient respectarea regulilor de circulație (...)”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanță redactat de MAI.

Clasele de sancţiuni pentru șoferi

Clasa I: 2/3 puncte-amendă;
Clasa a II-a: 4/5 puncte-amendă;
Clasa a III-a: 6 - 8 puncte-amendă;
Clasa a IV-a: 9 - 20 de puncte-amendă;
Clasa a V-a: 21 - 100 de puncte-amendă.

Dacă proiectul de ordonanță al MAI va fi adoptat, modificările Condului Rutier prevăzute vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2024. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te