Uleiurile de transmisie „Lifetime”, „Pe viață”, o minciună. Când trebuie să le schimbe șoferii

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 06.03.2024 - 11:58
Uleiurile de transmisie „Lifetime”, „Pe viață”, o minciună. Când trebuie să le schimbe șoferii - Foto: ZF
Uleiurile de transmisie „Lifetime”, „Pe viață”, o minciună. Când trebuie să le schimbe șoferii - Foto: ZF

Uleiurile de transmisie „Lifetime”, „Pe viață”, care nu trebuie schimbate niciodată, sunt o minciună prin omisiune. Niciun constructor auto nu definește ce înseamnă „Pe viață” pentru el, iar toți producătorii de transmisii și uleiuri recomandă șoferilor înlocuirea lor.

SHARE

Cutie de viteze manuală, cutie de viteze automată, cutie de transfer, diferențial... Toate aceste elemente ale sistemelor de transmisie ale mașinilor au nevoie de ungere corectă pentru a funcționa în parametri și a nu se uza prematur și folosesc uleiuri speciale, care costă destul de mult. De asemenea, în unele cazuri, procedura de înlocuire e destul de complicată, iar manopera în service, scumpă. 

Prin urmare, cum tehnologiile uleiurilor au evoluat, pentru a nu își bate capul în garanție și a se lăuda cu costuri de întreținere cât mai mici, majoritatea constructorilor auto scriu pe elementele de transmisie că uleiul este „Lifetime”, „Pe viață” și nu prevăd în „Cartea Service” intervale pentru schimbare, ca în cazul altor fluide, precum antigelul sau lichidul de frână, deși toți producătorii de transmisii și uleiuri recomandă șoferilor înlocuirea acestora.

Citește și: Benzină de 95 sau de 98? E vrăjeală de marketing cea mai scumpă? Ce trebuie să știe șoferii

Iar mulți șoferi nu se gândesc că termenul „Pe viață” este extrem de relativ, cred etichetele, nu cer în mod expres service-urilor schimbarea uleiurilor de transmisie și, apoi, își dau cu pumnii în cap când li se strică cutia de viteze, cutia de transfer sau diferențialul, iar mecanicul desface și constată că problema a fost cauzată de uleiul degradat, pilitura de fier acumulată pe angrenaje sau „arderea” acestuia (o cutie de transfer, de exemplu, poate rămâne fără ulei, în cazul unei utilizări extreme îndelungate. Și nu pentru că pierde uleiul, ci pentru că acesta se încinge foarte tare și se consumă, n. red.)

Uleiurile de transmisie „Lifetime”, „Pe viață”, o minciună. Când trebuie să le schimbe șoferii

Uleiurile de transmisie „Lifetime”, „Pe viață”, care nu trebuie schimbate niciodată, sunt o minciună prin omisiune. Niciun constructor auto nu definește ce înseamnă „Pe viață” pentru el, iar toți producătorii de transmisii și uleiuri recomandă șoferilor înlocuirea lor.

Tendința în industria auto a fost și este de a crește intervalele de service pentru a reduce artificial costurile de întreținere și, evident, de exploatare a automobilelor. Dar, aceste intervale crescute de service sunt în detrimentul fiabilității pe termen lung și al duratei de viață a vehiculelor în cauză.

De exemplu, majoritatea producătorilor auto nu recomandă în „Cartea Service” înlocuirea uleiurilor de transmisie, spunând că sunt „Lifetime”. Dar, mint prin omisiune.

Cu puține excepții, cutiile de viteze nu sunt făcute de constructorii auto, ci de producători specializați, precum ZF sau Aisin. Iar producătorii de cutii de viteze recomandă schimbarea uleiului de transmisie la anumite intervale, în funcție de model. 

Citește și: Atenție, la antigel! Există 6 culori. Cum alegi lichidul de răcire potrivit mașinii tale

Constructorii de autovehicule își bazează intervalele de service programate și înlocuirile recomandate ale uleiurilor de transmisie pe rezultatele testelor de durabilitate realizate în laborator. Aceste teste mecanice simulează uzura, fiabilitatea, defectarea și durabilitatea vehiculului înainte ca acesta să fie pus în vânzare.

Dar, de obicei, aceste teste sunt asociate cu durata perioadei de acoperire a garanției preconizate. Adică, fluidele de primă umplere îndeplinesc obiectivul producătorului și durează pe durata garanției cu cea mai mică investiție. 

Prin urmare, „Pe viață” înseamnă cât mașina e în garanție. 100.000 km, 150.000 km, 200.000 km, etc. sau 2-5-7 ani, cât consideră fiecare producător în funcție de model și marcă. După depășirea perioadei de garanție, pe constructor nu-l mai interesează ce se întâmplă cu mașina. 

Așadar, șoferii trebuie să schimbe uleiurile de transmisie. ZF recomandă, de exemplu, înlocuirea uleiului în cutia de viteze la 100.000 km sau 8 ani. GM, care face și el cutii de viteză, recomandă schimbarea uleiului ATF la 60.000 km, iar Aisin, la 2 ani sau 20.000 km. Producătorul de uleiuri Total spune că uleiul la cutia de viteze manuală trebuie schimbat la 50.000-80.000 km, iar la cutia de viteze automată, la 100.000-160.000 km. Iar Castrol recomandă înlocuirea uleiului din cutia de viteze automată la cel mult 200.000 km. 

Și, atenție, unele cutii de viteze dispun și de filtre speciale care trebuie schimbate odată cu uleiul. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te