Ron Wyden (D-Oregon) și Edward Markey (D-Mass.) au descoperit că opt producători de automobile pot furniza poliției, în urma unei simple cereri, datele de localizare ale utilizatorilor fără a fi nevoie de un mandat emis de o instanță.
Cei doi senatori democrați americani au făcut publică această descoperire într-o scrisoare în care îndeamnă Comisia Federală pentru Comerț (FTC) să investigheze BMW, Kia, Mazda, Mercedes-Benz, Nissan, Subaru, Toyota și Volkswagen cu privire la datele cu catacter personal, relatează pcmag.com.
Citește și: Milioane de mașini conectate nu vor mai funcționa, șoferii au dat banii degeaba. Află de când
Scandal monstru! Mulți producători auto spun poliției unde se află șoferii dând date GPS fără mandat
Ron Wyden și Edward Markey susțin că producătorii auto „au promis în mod înșelător că vor insista asupra mandatelor sau a altor ordine judecătorești înainte de a transmite poliției datele de localizare" ale clienților.
De asemenea, ei subliniază că, în 2014, industria auto s-a angajat să respecte principiile de confidențialitate, printre care se numără și acela de a transmite astfel de date sensibile de localizare către forțele de ordine doar în cazul în care este furnizat un mandat sau un ordin judecătoresc.
În urma unei investigații, cei doi senatori democrați americani spun că au constatat că doar șase companii auto, Ford, GM, Honda, Stellantis, Tesla și (într-o măsură mai mică) Hyundai, cer poliției din SUA să prezinte un mandat atunci când solicită datele de localizare ale șoferilor.
Iar dintre cele șase, Tesla este singura care are o "politică de informare a clienților cu privire la cererile legale, cu excepția cazului în care compania a primit un ordin judecătoresc de tăcere".
Citește și: De la șoferul fantomă, la mașina autonomă, în 50 de ani
Ceilalți opt producători auto investigați, BMW, Kia, Mazda, Mercedes-Benz, Nissan, Subaru, Toyota și Volkswagen, predau datele de localizare ale utilizatorilor mașinilor lor agențiilor guvernamentale "cu o simplă citație, care nu necesită examinarea și aprobarea unui judecător", afirmă cei doi senatori în scrisoarea transmisă către FTC.
"Aceste companii nu sunt doar mai puțin protectoare cu privire la confidențialitatea clienților lor. Politicile lor contrazic în mod direct angajamentul public pe care companiile și l-au asumat și pe care au invitat FTC să îl aplice.
Ca atare, este posibil ca aceste companii să se fi angajat într-un comportament înșelător, ceea ce este interzis de secțiunea 5 din FTC Act", susțin Ron Wyden și Edward Markey.
Deși autoritățile solicită, probabil, datele de localizare pentru a le ajuta în cadrul investigațiilor penale, senatorii spun că astfel de date sensibile merită o protecție adecvată a vieții private pentru a elimina potențialele abuzuri de spionaj.
"Datele de localizare a vehiculelor pot fi folosite pentru a identifica americanii care au călătorit pentru a solicita un avort în alt stat, au participat la proteste, grupuri de sprijin pentru alcool, droguri și alte tipuri de dependență, sau pentru a-i identifica pe cei de anumite credințe, așa cum reiese din călătoriile la lăcașurile de cult", notează senatorii.
Citește și: CES 2024: Parada „gadget-mobilelor“: Mașina care se deschide dintr-o privire și se parchează singură
Un alt motiv de îngrijorare este acela că hackerii sau spionii străini ar putea accesa aceleași date de localizare din mașinile conectate de astăzi pentru a spiona consumatorii.
Scrisoarea senatorilor spune, de exemplu, că Hyundai "colectează și păstrează în mod obișnuit datele de localizare a vehiculelor timp de până la 15 ani, Toyota timp de până la 10 ani, iar Honda timp de până la 7 ani".
FTC nu a răspuns deocamdată solicitările de comentarii din partea presei din SUA. Dar scrisoarea lui Wyden și Markey sosește pe fondul unei examinări din ce în ce mai amănunțite a mașinilor conectate de astăzi.
În luna martie, de pildă, The New York Times a descoperit că producătorii de automobile au împărtășit, de asemenea, comportamentele de conducere ale utilizatorilor cu companiile de asigurări, uneori fără consimțământul sau conștientizarea consumatorilor.