Prima motocicletă, mică și ușoară sau mare și puternică? Ce spun specialiștii: Poți să scapi viu

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 16.05.2024 - 16:31
Prima motocicletă, mică și ușoară sau mare și puternică? Ce spun specialiștii: Poți să scapi viu - Foto: Facebook/RIDER Academy - Imagine cu rol ilustrativ
Prima motocicletă, mică și ușoară sau mare și puternică? Ce spun specialiștii: Poți să scapi viu - Foto: Facebook/RIDER Academy - Imagine cu rol ilustrativ
Prima motocicletă, mică și ușoară sau mare și puternică? Ce spun specialiștii: Poți să scapi viu - Foto: Facebook/RIDER Academy - Imagine cu rol ilustrativ
Prima motocicletă, mică și ușoară sau mare și puternică? Ce spun specialiștii: Poți să scapi viu - Foto: Facebook/RIDER Academy - Imagine cu rol ilustrativ

Din ce în ce mai mulți români își iau permis de motor, piața moto este pe un trend ascendent, iar principala dilemă a începătorilor este dacă prima motocicletă trebuie să fie mică și ușoară sau își pot împlini direct visul luându-și una mare și puternică.

SHARE

Motociclismul este unul dintre cele mai frumoase și interesante hobby-uri existente, dar și o soluție la aglomerația din traficul urban. În același timp, însă, mersul pe două roți motorizate poate fi periculos, mai ales dacă persoana de la ghidon nu are cunoștințele și abilitățile necesare pentru a controla vehiculul și pentru a sta departe de pericole.

Prima motocicletă, mică și ușoară sau mare și puternică? Ce spun specialiștii: Poți să scapi viu

Are rost ca prima motocicletă să fie mică și ușoară? Dacă o să mă plictisesc repede? Nu e mai bine să-mi iau una mare și puternică din prima? Mai ales că sunt cumpătat, mă voi descurca... Astfel de întrebări inundă, probabil, gândurile multora dintre cei care visează la un motor și își iau permisul de conducere. 

Citește și: Un nou tip de radar, pregătit să facă ravagii printre șoferi. Amenda vine și dacă nu aveți viteză

Ce spun specialiștii? „Depinde foarte mult ce vrei să obții de la mersul pe motocicletă. Vrei să mergi mulți ani, să te bucuri de orice drum, să simți că stăpânești utilajul și să beneficiezi pe deplin de ce-ți poate oferi, sau vrei pur și simplu să deții în sfârșit motocicleta visurilor tale sau să fii văzut pe o motocicletă „mișto”.

Dacă optezi pentru varianta a doua și ai cât de cât coordonare, echilibru și instinct de conservare, poți da avansul la GSX-R-ul ăla de 1.000 (de centimetri cubi, n. red.) pe care abia îl aștepți, pentru că este ceva adevăr în mitul ăsta.

Adică, dacă singurul tău scop este să scapi cu viață, da, poți începe cu o motocicletă mare și puternică și atâta timp cât vei fi precaut, mereu atent și grijuliu, ai toate șansele să nu pățești nimic grav. Sau nimic mai grav decât ai păți și cu o motocicletă mai mică și mai abordabilă. Și vei putea face asta mulți ani, fără probleme.

Aici un amendament ar fi că, dacă ești bărbat și ai până în 30 de ani, cel mai probabil nu vei fi atât de precaut pe cât îți imaginezi acum”, afirmă instructorii moto de la Rider Academy. 

Citește și: Ce alte vehicule mai poți conduce cu permisul categoria B?

Nu degeaba în competițiile moto se începe cu motociclete mici, ușoare, fără cine știe ce putere

„Partea proastă este că nu o să te bucuri niciodată cu adevărat de ea, o vei folosi la 10-20% din ce poate ea, iar evoluția abilităților tale se va face foarte încet și anevoios. 

Nu degeaba în competițiile moto de aproape orice fel (motocros, viteză etc.) se începe cu motociclete mici, ușoare, fără cine știe ce putere. Pentru că sunt ușor de controlat, prinzi încredere repede în propriile forțe și înveți mult mai rapid decât ai face-o cu o motocicletă mai mare, care te pune mereu în gardă.

În competiții, motocicletele care nu au putere te obligă să iei virajele bine, pentru că nu poți recupera în liniile drepte ce pierzi în viraje.

Acolo unde motocicleta mare îți spune mereu: „Ai grijă! Nu trage prea tare de gaz! Nu te înclina așa mult! Vezi că o să cazi!”, cea mică îți spune: „Accelerează! Înclină! Dă-i cu încredere, că suntem bine!”

Deci vei evolua mult mai bine și mai repede ca rider, apoi vei putea trece la treapta următoare și tot așa.

Citește și: VIDEO „Celebra” Mobra, singura motoretă produsă în România, dădea clasă scuterelor actuale de 50 cmc



Încă un motiv pentru care e bine să începi cu o motocicletă cât mai simplă și intuitivă este că o astfel de motocicletă îți permite să-ți folosești cât mai mult din resursele de atenție și concentrare la ce se întâmplă în jurul tău (mașini, obstacole, trasa de urmat, semne de circulație etc.).

O motocicletă care e prea grea, prea incomodă ca poziție (aici ne gândim la supersportive, mai ales), prea puternică și intimidantă, îți consumă o mare parte din atenție și concentrare pentru simplul fapt că ești pe ea, atunci când nu ai experiență. Deci îți rămâne mult mai puțină atenție pentru ce e în jur, deci vei fi mai în pericol.

Sigur că există un spectru de la cea mai mică și ușoară motocicletă până la cea mai mare, puternică și brutală, așa cum există un spectru și pentru gradul de responsabilitate pe care și-l asumă fiecare, de talentul nativ, de câte bariere are fiecare de depășit pentru a-și îmbunătăți abilitățile, de cât de mult sau de puțin vrea fiecare să aprofundeze motociclismul, de cât se antrenează fiecare.

Dar dacă e să facem o comparație între capetele spectrului, pe motocicleta mai ușoară și mai mică vei fi întotdeauna și mai în siguranță și vei progresa și mai repede”, explică instructorii moto de la Rider Academy.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te