În perioada ianuarie-septembrie 2023, în țările Uniunii Europene au fost înmatriculate în total 7.936.853 de automobile noi, în creștere cu +16.9% față de perioada similară din 2022.
Creșteri semnificative au fost înregistrate și pe piețele mari, precum Italia (+20,5%), Spania (+18,5%), Franța (+15,9%) și Germania (+14.5%), ceea ce dă un semn bun pentru cifrele cu care se va încheia anul 2023.
Din totalul autoturismelor noi înmatriculate în UE în primele 9 luni, 1.111.183 au fost mașini electrice și 2.595.040 unități hybrid, ceea ce face ca totalul electrificatelor să ajungă la 3.706.223 unități.
Citește și: Hidrogenul e viitorul, poate înlocui gazul. Siemens a pornit prima turbină industrială pe H2 „curat”
În intervalul ianuarie - septembrie 2023, piața auto din România a ocupat poziția 14 în UE, cu un volum de 110.711 autoturisme noi înmatriculate, înregistrând o creștere cu 16.2%, foarte apropiată de media UE, comparativ cu perioada similară din 2022. Dintre acestea, 11.759 de unități au fost mașini electrice și 32.597 hybrid, conform datelor ACEA.
Cele mai mari creșteri din UE la 9 luni au fost revendicate de Portugalia (+34,1) și Belgia (+33,2%).
Iar singura piață auto din UE care a scăzut a fost cea din Ungaria (-3,2%).
Piața auto, în septembrie: România, cea mai mare scădere din UE
Dacă per ansamblu, în primele 9 luni din 2023, piața auto din țară a stat bine, cu +16,2%, înmatriculările de mașini noi din luna septembrie au indicat cea mai mare scădere din UE, pe fondul vacanțelor și a temerilor economico-financiare.
Piaţa auto din UE a înregistrat a 14-a lună consecutivă de creştere în septembrie 2023, cu un avans de 9,2%, până la 861.062 unități (788.258 unități în septembrie 2022), însă piaţa auto din România s-a prăbușit cu 11,6%, conform cifrelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile.
Două dintre cele mai mari pieţe auto din UE au înregistrat creşteri semnificative, Italia (+22,7%) şi Franţa (+10,7%).
Citește și: Industria auto din Rusia, pe butuci. În lipsă de mașini occidentale, se cumpără Lada și chinezării
Iar performerele lunii septembrie 2023, la nivel procentual, au fost Malta (+53,2%) și, atenție, Bulgaria (+40,2%).
În România, în septembrie 2023, au fost înmatriculate doar 10.545 de autoturisme, ceea ce se traduce printr-o scădere cu 11,6% comparativ cu cele 11.927 de autoturisme înmatriculate în septembrie 2022.
Tot pe minus au fost în septembrie 2023 și Letonia (-8,6%), Estonia și Austria, cu -4,3% fiecare, Ungaria (-3,1%) și Germania (-0,1%).
Mașinile electrificate au ajuns la o cotă de piață de 50,3% în UE, în septembrie 2023
Mașinile electrice au reprezentat 14,8% din totalul înmatriculărilor din UE în luna septembrie, în creştere comparativ cu 14,1% în luna septembrie 2022. Este pentru a treia oară în acest an când automobilele electrice au depăşit automobilele cu motoare pe motorină, devenind a treia cea mai populară alegere pentru cei care şi-au cumpărat un autoturism nou.
Automobilele hybrid au rămas a doua opţiune, controlând o cotă de 27,3% din piaţă, iar 8,3% dintre europeni au ales o mașini plug-in hybrid.
Înmatriculările de autoturisme echipate cu motoare pe benzină continuă să domine piaţa auto din UE, cu o cotă de 34,1% în luna septembrie 2023, în scădere însă faţă de o cotă de 35,3% în luna septembrie a anului trecut.
Citește și: Ți s-a stricat mașina electrică? Ghinion. Nu prea există „mecanici” și service-uri. Deja e criză
În rândul principalilor constructori auto generalişti, o creştere semnificativă, cu 11,3%, a înmatriculărilor a fost înregistrată de grupul Stellantis, urmat de grupul Volkswagen, cu o creştere de 9,6%, şi grupul Renault, care a înmatriculat 89.530 de autoturisme, în creştere cu 5,1% în ritm anual.
În ceea ce priveşte marca Dacia, înmatriculările au crescut cu 4,9% în ritm anual, până la 38.799 de unităţi în luna septembrie. În primele nouă luni ale anului, au fost înmatriculate 390.689 de autoturisme Dacia, în creştere cu 21,5% în ritm anual.