Industria auto din Rusia, pe butuci. În lipsă de mașini occidentale, se cumpără Lada și chinezării

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 04.10.2023 - 16:09
Industria auto din Rusia, pe butuci. În lipsă de mașini occidentale, se cumpără Lada și chinezării - Foto: autostat.ru

În 2022, piața auto din Rusia s-a prăbușit, scăzând de 2,5 ori față de 2021, pe fondul declanșării războiului din Ucraina de către Putin și a retragerii majorității producătorilor occidentali. Golul a fost și este umplut, însă, de chinezi, și vânzările au început să-și revină.

SHARE

Piața și industria auto din Rusia s-au prăbușit după retragerea constructorilor occidentali pe fondul războiului pornit de Putin în Ucraina și a sancțiunilor internaționale, dar, încet, încet, începe să-și revină, mai ales cu ajutorul mărcilor chinezești, care au simțit oportunitatea și profită de lipsa de alternative a rușilor. 

Potrivit firmei de consultanţă Autostat, un număr de 110.358 de autoturisme au fost vândute în Rusia în luna septembrie 2023, comparativ cu 44.398 de unităţi în luna septembrie 2022.

Citește și: VIDEO Lada a lansat modelul Aura. Mașina „Premium”, cu 90% piese rusești, nu a pornit la eveniment

Producția de automobile în Rusia merge prost, dar țara lui Putin e lider la importuri de mașini din China

Producția de automobile în Rusia merge prost, e aproape pe butuci. Dacă în 2022 volumul producției de autovehicule din Rusia a scăzut cu 60% față de 2021, în total, anul trecut, în Rusia fiind produse doar 620 de mii de vehicule (din care 450.000 au fost automobile, -67%, cea mai mică cifră din ultimii ani), în primele 8 luni din 2023 Rusia a produs 294.000 de automobile, potrivit Rosstat. Adică, cu 9,6% mai puține decât în același interval de anul trecut. 

Totuși, în august 2023 au fost produse 50.000 de mașini noi în Rusia, de 2 ori mai multe decât în anul precedent.

De notat, în ultima lună de vară, Avtotor Kaliningrad a lansat producția de crossovere de dimensiuni medii BAIC BJ40 și X55, precum și compacte Kaiyi X3 și X3 Pro. Toate, chinezești, evident. În plus, AVTOVAZ a produs un lot limitat de 650 de automobile LADA Largus, după care a început să transfere producția acestui model la fabrica LADA Izhevsk, potrivit autostat.ru.

Citește și: VIDEO Noua dubă rusească GAZelle Next, un dric rusesc, cu măruntaie chinezeşti, la 36.500 €

În paralel, pe fondul lipsurilor industriei auto rusești și a penuriei de automobile occidentale, Rusia a devenit lider la importuri de mașini din China. 

La sfârșitul primelor șapte luni din 2023, peste 405.000 de autoturisme au fost importate din China în Federația Rusă, ceea ce reprezintă o cifră de 5,7 ori mai mare decât cea din aceeași perioadă a anului trecut.

Iar potrivit datelor Administrației Generale a Vămilor (GTU) din Republica Populară Chineză, în termeni valorici, livrările de automobile în Rusia au crescut de 7,5 ori, ajungând la 5,65 miliarde de dolari.

Prin urmare, Rusia se află pe primul loc în ceea ce privește volumul achizițiilor de mașini chinezești, cu aproximativ 14% din exporturile de automobile din China în perioada de referință.

La sfârșitul lunii iulie 2023, de exemplu, peste 80.000 de autoturisme noi au fost importate în Rusia, iar cele „Made in China” au reprezentat 78,5% din această cantitate, conform autostat.ru.

Top 5 mărci de mașini noi cumpărate în Rusia: Lada și patru chinezării

În primele 8 luni ale anului 2023, Top 5 mărci de mașini noi cumpărate în Rusia este condus autoritar de Lada, cu 190.646 unități. 

Pe locul 2, se află Chery, cu 71.323 unități. Iar ultima treaptă a podiumului este ocupată de Haval, cu 58.078 unități.

Citește și: VIDEO AvtoVAZ a reluat producția Lada ca în era sovietică: fără ABS, ESP și airbag-uri, motor Euro 2

Apoi, Top 5 mărci de mașini noi cumpărate în Rusia este completat tot de două mărci chinezești, Geely (49.849 unități) și EXEED (25.139 unități).

În continuare, printre mărcile auto preferate de ruși în intervalul ianurie - august 2023 se numără OMODA (24.333 unități), Changan (20.878 unități), Hyundai (19.882 unități) și Toyota (15,617 unități). Cu mențiunea că Toyota i s-a predat lui Putin și a decis să părăsească definitiv Rusia în martie 2023

Cumpărătorii ruși se plâng de calitatea mașinilor chinezești în comparație cu a celor occidentale

În acest context, Reuters a discutat cu câţiva cumpărători de maşini din Rusia, persoane individuale şi dealeri.

Aceștia percep calitatea unora din maşinilor fabricate în China ca fiind mai scăzută decât a rivalelor occidentale, iar experţii din industrie spun că producătorii chinezi trebuie să-şi îmbunătăţească reputaţia, chiar dacă le-a crescut cota de piaţă.

Stepan, un șofer rus de 28 de ani, care conduce din ce în ce mai mult automobile chinezești la serviciul de carsharing la care  lucrează, este printre cei care trebuie convinşi. El se plânge, printre altele, că nu se conduce cu uşurinţă o astfel de maşină.

"Am reuşit să cumpăr o Skoda în 2022. Dacă vreţi opinia mea sinceră, diferenţa faţă de automobilele chinezești este imensă", a declarat el pentru Reuters.

Alt rus, Alexander, a declarat că atunci când şi-a cumpărat noua sa maşină chinezească a căutat una care să aibă tehnologie suedeză.

"Cred că în timp fiabilitatea lor se va îmbunătăţi. De exemplu, ştiu că modelul Tugella de la Geely are motor Volvo. De aceea am cumpărat maşina", a explicat Alexander.

Rușii încă își pot cumpăra mașini occidentale prin importuri paralele

Cei mai mulţi producători auto occidentali şi-au suspendat operaţiunile în Rusia în primăvara anului 2021. Dar în urma importurilor paralele unele modele încă pot fi achiziţionate.

"Ne-am trăit întreaga viaţă concentrându-ne pe brandurile din Europa, Japonia şi America, şi nu am luat în calcul piaţa chineză, care s-a dezvoltat într-un ritm incredibil", susţine Vladimir Shestak, director general al Altair-Auto în Vladivostok.

Brandul Lada al producătorului auto rus Avtovaz este cel mai popular din Rusia. Renault, care era principalul acţionar al Avtovaz, avea cea mai mare cotă de piaţă în rândul producătorilor auto occidentali, înainte de invadarea Ucrainei.

În timp ce maşinile din China încearcă să umple golul, reputaţia scăzută rămâne o problemă, susţine expertul Sergey Aslanyan.

"Da, aproape că nu au concurenţă aici, dar asta nu înseamnă că oamenii îşi schimbă rapid opiniile", afirmă el.

Într-un semn al sporirii cooperării, firma Haval din China produce maşini în Rusia, în timp ce noul model Moskvich foloseşte componente de la grupul chinez JAC.

Dar o altă problemă pentru consumatorii ruşi este preţul. Chiar şi Medvedev a recunoscut că preţul modelului Moskvich este ridicat, aproximativ două milioane de ruble (26.195 dolari).

Preţurile pentru Lada Granta, cea mai vândută din Rusia, încep de la aproximativ 680.000 ruble.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te