Nou război, în Europa? Principalele 3 țări din industria auto nu se mai înțeleg. Care e problema?

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 16.06.2025 - 17:40
Nou război, în Europa? Principalele 3 țări din industria auto nu se mai înțeleg. Care e problema? -  Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)
Nou război, în Europa? Principalele 3 țări din industria auto nu se mai înțeleg. Care e problema? - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)

Un nou război se prefigurează în Europa. Principalele 3 țări din punct de vedere al industriei auto de pe „bătrânul continent” nu se mai înțeleg în ceea ce privește viitorul mașinilor și al mobilității.

SHARE

Industria auto din Europa, cea mai puternică din lume până la apariția mașinilor electrice, a intrat într-o criză profundă din cauza costurilor electrificării autovehiculelor, criză ce tot se adâncește și duce la închiderea de uzine și pierderea a zeci de mii de locuri de muncă.

Toate mărcile își fac planuri de restructurare și eficientizare, în încercarea de a supraviețui, iar autoritățile statelor încep să se agite și ele. 

Nou război, în Europa? Principalele 3 țări din industria auto nu se mai înțeleg. Care e problema?

Nu este vorba despre un nou război cu puști, rachete și bombe. Franța, Germania și Italia, principalele trei țări din industria auto europeană nu se mai înțeleg în ceea ce privește viitorul 100% electric al mașinilor, stabilit prin pachetul de măsuri denumit „Fit for 55”, care să scadă cu cel puţin 55% emisiile nete de gaze cu efect de seră ale Uniunii comparativ cu nivelurile din 1990 și prin care se interzice vânzarea de mașini noi cu motorare termice în UE din 2035.

Citește și: Oficial: Comisia Europeană a propus interzicerea mașinilor pe benzină și motorină din 2035

La ora actuală, francezii, germanii și italienii nu mai sunt deja pe aceeași lungime de undă în privința interzicerii motoarelor pe benzină și motorină. Iar anul viitor va fi decisiv în aceată privință, oficialii UE pregătind revizuirea „faimoasei” clauze pentru motoarele cu combustie în 2026.

Concret, în contextul crizei din industria auto, Italia este în momentul de față în favoarea biocarburanților pentru perioada de după 2035, pentru a păstra motorul cu combustie, dar într-un cerc apropiat de neutralitatea carbonului.

Citește și: Vânzările de mașini electrice merg prost. Șeful Renault: Ținta 2035, ireală. Trebuie flexibilitate

Germania, în același timp, exercită deja presiuni asupra autorităților europene, care vor trebui să se pronunțe anul viitor cu privire la posibilitatea utilizării motoarelor cu combustie pentru mașinile noi după 2035. 

Asociația constructorilor germani de automobile (VDA) a publicat un lung comunicat în care prezintă viziunea sa în zece puncte privind mobilitatea în Europa. Este vorba de o concentrare majoră de tehnologii care nu se află neapărat în avangarda dezvoltării industriale, cum ar fi distribuția hidrogenului în Europa sau combustibilii sintetici, care sunt departe de a fi atins un cost economic satisfăcător în proporții suficiente pentru a fi produși în volume similare celor ale combustibililor pe bază de petrol.

Citește și: Cum industria auto e în criză și oamenii nu au bani de mașini electrice, UE amână noile norme CO2

VDA subliniază că „cererea de electromobilitate, ca principal contributor, nu a reușit până acum să răspundă așteptărilor” și, prin urmare, recomandă să se permită hibrizilor plug-in să continue să existe după 2035, propunând să se reducă obiectivul de reducere a CO2 în 2035 de la -100% la -90%.

Citește și: Șeful Fiat, Citroen, Opel, Chrysler, Peugeot, Alfa, Ferrari: „Industria auto e în pericol în Europa”

Franța, însă, pare în continuare hotărâtă să îngroape mașinile pe benzină și motorină. 

Ministerul francez al Transporturilor a transmis că „Trebuie să menținem acest obiectiv, această țintă 2035 pentru decarbonizarea vehiculelor.

Dacă există alternative, vom fi vigilenți pentru a ne asigura că acestea îmbunătățesc locurile de muncă, dar că nu pun sub semnul întrebării obiectivul de decarbonizare a parcului auto."

Cu alte cuvinte, Franța, care părea să meargă în toate direcțiile, spune că nu este închisă la schimbări privind sfârșitul energiei termice după 2035, cu condiția ca aceasta să fie complet neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon.

Iar în prezent, în afară de un vehicul electric alimentat cu energie nucleară, regenerabilă sau hidroelectrică, nu există nicio alternativă economică viabilă care să fie cu adevărat neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon. 

Totuși, Franța spune că trebuie „să evităm ca tranziția către vehiculele electrice să fie o tranziție către vehicule produse în afara Europei. Aceasta ar fi o catastrofă industrială”. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te