În contextul în care criza datorată în principal costurilor electrificării autovehiculelor se adâncește în rândurile producătorilor de auto din Europa, deputații europeni au votat în favoarea unei proceduri de urgență pentru accelerarea adoptării unei relaxări majore a normelor privind reducerea emisiilor de CO2.
Această decizie pregătește terenul pentru o măsură pe care industria auto europeană o așteaptă de luni - uniformizarea obiectivelor privind emisiile medii pentru perioada 2025-2027.
Citește și: Șeful Renault: Tranziția fortață la mașinile electrice, o „calamitate”. Costurile sunt enorme
Cum industria auto e în criză și oamenii nu au bani de mașini electrice, UE amână noile norme CO2
Planificate inițial pentru a fi calculate pe o bază anuală, emisiile vor fi acum eșalonate pe trei ani, permițând producătorilor să compenseze excesele în anii următori. O gură de aer proaspăt pentru o industrie aflată sub presiune, care se confruntă cu amenzi deosebit de mari începând din 2025 în temeiul standardelor CAFE (Corporate Average Fuel Economy).
Citește și: Viitorul automobilului european se clatină: date, estimări și „o greșeală uriașă“
Această evoluție vine pe fondul îngrijorărilor serioase exprimate public de către șefii de vârf ai industriei europene a automobilelor.
În cotidianul francez Le Figaro, Luca de Meo, CEO al Renault, și John Elkann, CEO interimar al Stellantis, au condamnat lipsa de acțiune a Comisiei Europene: „Angajamentul Comisiei de a modifica normele CAFE nu a fost încă transpus în lege”.
Citește și: Șeful Fiat, Citroen, Opel, Chrysler, Peugeot, Alfa, Ferrari: „Industria auto e în pericol în Europa”
Piața auto europeană, care se află deja în declin de cinci ani, este singura mare piață mondială care nu a revenit la nivelurile de dinainte de pandemie.
Pentru John Elkann, această stagnare ar putea deveni ireversibilă dacă Europa nu adoptă o strategie industrială mai solidă.
Luca de Meo subliniază complexitatea crescândă a reglementărilor europene.
„Mașinile noastre devin mai grele și mai complexe și, prin urmare, mai scumpe. Iar clienții pur și simplu nu și le mai pot permite”, spune el.
Citește și: Mașinile electrice, bani aruncați. Pierd 60% din preț în 5 ani. Dai 50.000€ pe Tesla, mai iei 20.000
Cei doi lideri doresc să evite ca sancțiunile să slăbească și mai mult industria, care se confruntă deja cu investiții masive în electrificare.
Măsura de relaxare a fost criticată de Verzi, care consideră propunerea „nejustificată și dăunătoare atât pentru industrie, cât și pentru consumatori”.
Flexibilitățile concepute pentru a scuti industria europeană a automobilelor de presiunea Chinei și a SUA, care introduce, de asemenea, măsuri de protecție pentru a feri industria, vor fi aprobate după validarea textului de către experții juridici și lingvistici relevanți.
În ciuda reducerii imediate, obligațiile de a crește această reducere la 55% în 2030 și la 100% în 2035, când mașinile și furgonetele noi care emit CO2 nu vor mai putea fi vândute pe piața unică a UE, vor rămâne intacte pentru moment.