Goodwood - Festivalul Vitezei: Cursa extremelor

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 30.07.2021 - 23:41
Lotus Emira
Lotus Emira
Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT
Rolls-Royce Landspeed
Rolls-Royce Landspeed
BMW Seria 2 Coupé
BMW Seria 2 Coupé
Mini Electric Pacesetter
Mini Electric Pacesetter
Kimera Evo37
Kimera Evo37
Kia EV6
Kia EV6
Ferrari SF90 Stradale/SF 90 Spider
Ferrari SF90 Stradale/SF 90 Spider
Ford Puma Rally1
Ford Puma Rally1
Aston Martin Valkyrie
Aston Martin Valkyrie
Bonhams FOS
Bonhams FOS

Viitorul va fi electric, dar mirosul de benzină arsă și urletele pline de adrenalină ale motoarelor cu aprindere nu vor putea fi șterse din memoria pasionaților.

SHARE

După circa un an și jumătate de restricții din cauza pandemiei, organizarea „celei mai mari petreceri în grădină a cailor putere“, Goodwood Festival of Speed 2021 (8 – 11 iulie), a readus în aer mirosul normalității în lumea auto, aflată într-un con de umbră în lipsa saloanelor și evenimentelor internaționale.

Festivalul Vitezei de la Goodwood (FOS) este unul dintre cele mai cunoscute, reputate și de lifestyle evenimente din lumea automobilului.

La Goodwood House au avut loc curse de viteză în coastă încă din 1936, iar pe Circuitul Goodwood, amenajat pe un fost aeroport din cel de-Al Doilea Război Mondial al Royal Air Force, prima cursă s-a desfășurat în 1948, sub pecetea celui de-al nouălea Duce de Richmond, Frederick Charles  Gordon Lennox. 

Notorietatea Good­wood de astăzi, însă, a început să fie construită din 1993, când al 11-lea Duce de Richmond, Charles Henry Gordon-Lennox, a decis să readucă la Goodwood fascinația mașinilor de curse, fondând Goodwood Festival of Speed.

Nu a reușit să facă evenimentul pe Circuitul Goodwood, așa că l-a organizat în propria „curte“. Și așa a rămas până astăzi.

Singura dată în ultimii 28 de ani când cele mai spectaculoase automobile (vechi, noi, de curse sau concepte) n-au alergat sau defilat la Goodwood a fost în 2020, din cauza COVID-19. 

Cu fiecare ediție, evenimentul a căpătat și capătă și mai multă amploare, fiind vizitat de  zeci de mii de pasionați și devenind un adevărat „catwalk“ și o rampă de lansare pentru vedetele motorizate.

Iar ediția 2021, desfășurată între 8 și 11 iulie, nu a făcut notă discordantă. 

Cursa extremelor: de la Napier Gordon Bennet din 1903, la Michelin MissionH24 LMPH2G

În tradiționala cursă de viteză în coastă de la FOS au luat startul sute de legende din toate categoriile. Lista participanților a avut nu mai puțin de 22 de pagini: monopostul de F1 Mercedes-AMG W10 din 2019, Citroen-ul C4 WRC cu care Sebastien Loeb a câștigat WRC 2004, Rondeau-ul care a obținut victoria în Cursa de 24h de la Le Mans în 1979, legendarul Ferrari 250 GT Breadvan etc.

Ca în fiecare an, deliciul publicului au fost „bătrânelele pe patru roți“, cu poc­niturile excentrice ale motoarelor cu combustie timpurii.

Printre cele mai în etate automobile, care au reamintit tuturor originile industriei auto și ale motorsportului, s-au aflat un Napier Gordon Bennet din 1903, un Darracq 1906, un Itala Grand Prix din 1908 sau, de exemplu, un Cottin-Desgouttes din 1911.

La polul opus, cu un picior în viitor, s-a aflat Michelin MissionH24 LMPH2G, o mașină concepută pentru a concura, începând cu 2024, în Cursa de 24h de la Le Mans, în noua categorie dedicată prototipurilor care funcționează pe pile de combustibil cu hidrogen.

Dezvoltat de Michelin, GreenGT și producătorul de pile de combustibil cu hidrogen Symbio, MissionH24 LMPH2G dispune de patru motoare electrice alimentate de o baterie a cărei energie este produsă prin prelucrarea hidrogenului în pile, pe eșapament ieșit doar apă. MissionH24 LMPH2G  dispune de 635 de cai putere și poate atinge o viteză de top de peste 300 de km/h.

Aglomerație de premiere mondiale

Așa cum spuneam, cu fiecare ediție, FOS a căpătat și capătă și mai multă amploare, devenind un adevărat „catwalk“ și o rampă de lansare pentru ultimele noutăți din lumea auto.

Iar anul acesta, pe fondul pandemiei care a închis aproape total robinetul prezentărilor internaționale, Goodwood-ul a fost luat cu asalt de producători. 

Printre cele mai importante apariții de la FOS 2021 s-au numărat Lotus Emira, Porsche Cayenne Turbo GT, Rolls-Royce Dawn & Wraith Landspeed, BMW Seria 2, Mini Electric Pacesetter, Kimera Evo37, Kia EV6, Ferrari SF90 Stradale/SF 90 Spider și, nu în ultimul rând, Ford Puma Rally1, mașina de WRC cu rădăcini craiovene. 

Lotus Emira înlocuiește toate cele trei modele din gama Lotus, Elise, Exige și Evora, și este ultimul Lotus cu motor cu scânteie, constructorul britanic făcând deja pasul electric cu hypercar-ul electric Evija.

Coupe-ul Emira are 4,4 metri lungime, cam cât un Porsche 718 Cayman, și este disponibil cu două motorizări, una de 2.0 litri semnată Mercedes-AMG și una de 3.5 litri ce poartă ștampila Toyota, cu puteri între 360 și 400 de cai putere. 

Le-a luat aproape 20 de ani celor de la Porsche să „lipească“ acronimul „GT“ pe SUV-ul Cayenne, dar, în sfârșit, cu amenințarea electrificării în spate, au făcut-o.

Porsche Cayenne Turbo GT are la bază versiunea de Cayenne Coupe, punte directoare spate și mai multă putere decât orice Lamborghini Huracan – 640 de cai putere. Nu este degeaba cel mai rapid SUV pe legendarul circuit de la Nurburgring. 

Cum în ultimii ani Rolls-Royce nu prea a mai avut legături cu lumea motorsportului, faptul că britanicii au ales să celebreze viteza la FOS 2021 ar putea părea o curiozitate. Dar nu este.

Colecția Rolls-Royce Landspeed, ce include doar 60 de unități Dawn și Wraith, celebrează două recorduri de viteză stabilite înainte de cel de-Al Doilea Război Mondial cu Thunderbolt, o „rachetă“, cu trei axe și opt roți, propulsată de două motoare supraalimentate Rolls-Royce R V12 Aero, de 37 de litri și peste 2.000 de cai putere fiecare.

 

Noul BMW Seria 2 Coupé a fost prezentat în premieră publicului de către Ducele de Richmond în cadrul Goodwood Festival of Speed 2021.

Modelul a figurat în categoria „First Glance“, alături de BMW M5 CS, cel mai puternic automobil de producţie din istoria bavarezilor. Cea de-a doua generație BMW Seria 2 Coupe vine cu o arhitectură unică în segmentul coupé-urilor compacte, fiind singurul model cu motor amplasat în faţă şi tracţiune spate din această categorie, cu un portofoliu care include şi propulsoare de şase cilindri în line.

Designul noului Seria 2 împrumută din limbajul de design al legendarului ’02, modelul compact sportiv lansat de BMW la jumătatea anilor 1960, un automobil care a definit mult din sportivitatea mărcii, cu versiuni precum BMW 2002, BMW 1802 Ti sau BMW 2002 Turbo.

Mini nu a ratat ocazia și a adus la FOS 2021 modelul Mini Electric Pacesetter, care marchează prima întâlnire a John Cooper Works (JCW) cu mobilitatea 100% electrică. Nu este model de stradă, ci Safety Car în Formula E, dar indică clar viitorul.

Ca și „MIMI“, primul Mini electric de curse din istorie, care, ca idee, a fost dezvoltat exclusiv în România, și versiunea de serie Mini Cooper SE, Mini Electric Pacesetter dispune de același sistem de propulsie, de 184 de cai putere și cu un cuplu de 280 Nm. 

Kimera Evo37 este un „restomod“, reîncarnarea modernă a legendarei Lancia 037, care a ținut capetele de afiș în raliurile de la începutul anilor 1980.

În loc de caroserie din fibră de sticlă, Evo37 are caroserie din fibră de carbon, iar interiorul nu mai e spartan, ci ergonomic, tehnologizat și cu materiale de top, precum Alcantara și fibră de carbon.

Motorul dispus central are 2.1 litri și dezvoltă 505 cai putere, care sunt transmiși punții spate prin intermediul unei cutii de viteze manuale, în 6 trepte. 

Kia a fost prezentă pentru prima dată anul acesta la „Festivalul Vitezei“, iar modelul 100% electric Kia EV6 s-a numărat printre atracțiile principale în secțiunea „Electric Avenue - The Road to 2030“.

EV6 este primul model Kia care se bazează pe tehnologia E-GMP (Electric-Global Modular Platform), dispune de un o putere de 585 de cai putere, sistem electric pe 800 de volți și două versiuni de baterie, de 58 kWh sau 77,4 kWh. Atinge 100 km/h în 3,5 secunde și promite o autonomie de până la 510 kilometri. 

Un festival al vitezei fără Ferrari nu ar fi festival. Alături de ultimele supercar-uri, F8 Tributo și 812 GTS, și legende ale motorsportului, italienii au prezentat la FOS 2021 „gemenii“ Ferrari SF90 Stradale/SF 90 Spider, cel mai scump și mai puternic Ferrari de stradă.

Mașinile sunt puse în mișcare de un sistem hybrid cu o putere totală de 1.000 de cai putere, din care, 223 de cai pot ajunge la roțile față, în modul „Race“.

Și pot rula și 100% electric, dar maximum 15 km. Încălțat opțional cu anvelope Michelin Pilot Sport Cup 2R, Ferrari SF 90 sprintează de la 0 la 100 km/h în 2,5 secunde, conform producătorului. 

Ford a adus la Goodwood Festival of Speed 2021 noul model ce va concura din 2022 în Campionatul Mondial de Raliuri (WRC) – Ford Puma Rally1, o mașină dezvoltată de M-Sport Ford World Rally plecând de la modelul Ford Puma produs exclusiv în România.

Nu în ultimul rând, hypercar-ul Aston Martin Valkyrie a fost votat vedeta absolută a FOS 2021 - Michelin Supercar Paddock Showstopper. 

Cele mai scumpe automobile vândute la licitația 

Bonhams FOS

Fiind considerat cea mai mare și mai importantă sărbătoare a culturii auto din lume și fiind vizitat de pasionați și colec­ționari de pe tot globul, FOS este, probabil, cel mai bun loc în care automobilele cu pedigree își pot găsi case noi. 

Cele mai scumpe automobile vândute la licitația Bonhams FOS din acest an au fost un Maserati Tipo 26B din 1928 – 967.000 de lire sterline, un Ferrari Dino 246/60 din 1957 – 967.000 de lire sterline, un Ferrari F40 Berlinetta din 1990 – 883.000 de lire sterline, un Ferrari 250 GT Berlinetta din 1958 – 514.166 de lire sterline și un Ferrari 575M Superamerica Convertible din 2005 – 379.500 de lire sterline. 

„Top 10“ a fost completat de un Aston Martin DB4 Series IV Vantage Sports Saloon din 1962 – 327.750 de lire sterline, un Mercedes SLR McLaren 722 Edition Coupe din 2007 – 287.500 de lire sterline, un Aston Martin DB6 Mk2 Vantage Sports Saloon din 1970 – 258.750 de lire sterline, un Riley 1.5-litre TT Sprite Competition Sports din 1936 – 207.000 de lire sterline și un Rolls-Royce Silver Ghost Alpine Eagle Skiff Torpedo din 1920 – 189.750 de lire sterline. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te