Sigur, încă mai există stații de încărcare gratuite. Conform plugshare.com, în București, de exemplu, încă se poate încărca gratis în circa 70 de locații, în Timișoara în aproximativ 20 de locații, iar în Constanța în 15 locații. Dar numărul acestora nu va mai crește, dimpotrivă, probabil, având în vedere că și primăriile încep să taxeze curentul.
În Timișoara, de pildă, primăria a montat 16 stații de încărcare pentru mașini electrice sau plug-in hybrid, în cadrul unui proiect cu bani de la Administrația Fondului de Mediu. Iar Consiliul Local vrea să reglementeze utilizarea acestora. Tariful propus este de 0,8071 lei/kWh, fără TVA, plus 10 % cheltuieli legate de tranzacționarea produselor, servicii de interconectare și comisioane. Așadar, tariful final ar putea fi de 0,8878 lei lei/kWh, fără TVA, respectiv 1,0564 lei lei/kWh, cu TVA, pentru serviciul de încărcare a vehiculelor electrice în stațiile AC (curent alternativ) și DC (curent continuu) puse de primărie, valoare fiind foarte apropiată de tariful reglementat pentru utilizatorii casnici.
La Pitești, primăria a luat decizia de a subvenţiona încărcarea maşinilor electrice la cele trei staţii amplasate pe domeniul public în oraş. Preţul subvenţionat este la ora actuală unul dintre cele mai mici de pe piaţă - 0,6833 lei/kWh, TVA inclusă.
În Sibiu, municipalitatea vrea să introducă un tarif de 2 lei/kWh, TVA inclusă, pentru serviciul său de încărcare a vehiculelor electrice, pentru staţiile de încărcare cu curent alternativ (AC) şi curent continuu (DC).
În București, la stația Primăriei Sectorului 1 se poate încărca gratuit, de pildă, dar la stațiile instalate de la Primăria Sector 4 în Tineretului, lângă Palatul Copiilor, tariful este de 1,25 lei/kWh, cu TVA.
Gratis se poate încărca și la Primăria Tulcea sau Primăria Măgurele, dar la Primăria Zalău kW-ul costă 1,19 lei AC și 1,25 lei DC, iar în Târgoviște kW-ul e 1,5 lei, plus o taxă de rezervare inițială de 60 de lei.
În comparație, plinul de curent făcut în marile rețele de stații de încărcare este mult mai scump. La stațiile de încărcare rapidă DC, prețul kW-ului variază în momentul de față între 1,9 lei și 2,5 lei.
Cât costă plinul de curent la stațiile cu taxă ale primăriilor
Timișoara (1,0564 lei lei/kWh)
Dacia Spring – capacitate baterie 27,4 kWh: 29 lei
BMW iX xDrive50 - capacitate baterie 105,2 kWh: 111 lei
Kia EV6 - capacitate baterie 77 kWh: 81 lei
Pitești (0,6833 lei/kWh)
Dacia Spring – capacitate baterie 27,4 kWh: 19 lei
BMW iX xDrive50 - capacitate baterie 105,2 kWh: 72 lei
Kia EV6 - capacitate baterie 77 kWh: 53 lei
Târgoviște (1,5 lei/kWh)
Dacia Spring – capacitate baterie 27,4 kWh: 41 lei
BMW iX xDrive50 - capacitate baterie 105,2 kWh: 158 lei
Kia EV6 - capacitate baterie 77 kWh: 116 lei
București – Sector 4 (1,25 lei/kWh)
Dacia Spring – capacitate baterie 27,4 kWh: 34 lei
BMW iX xDrive50 - capacitate baterie 105,2 kWh: 132 lei
Kia EV6 - capacitate baterie 77 kWh: 96 lei.
Cât costă plinul de curent în marile rețele de stații rapide de încărcare
În comparație, plinul de curent făcut în marile rețele de stații de încărcare este mult mai scump. La stațiile de încărcare rapidă DC, prețul kW-ului variază între 1,9 lei și 2,5 lei.
Prin urmare, în cazul Dacia Spring plinul costă între 52 lei și 68 lei, în cazul BMW iX xDrive50 plinul costă între 200 lei și 263 lei, iar în cazul Kia EV6 plinul costă între 146 lei și 193 lei.
Conform datelor oficiale (WLTP), Dacia Spring are o autonomie de până la 230 kilometri, BMW iX xDrive50 are o autonomie de până la 629 kilometri și Kia EV6 are o autonomie de până la 504 kilometri. În trafic normal, însă, valorile sunt cu totul altele, iar la viteze de autostradă autonomia poate să scadă și la jumătate.