Dictatura electrificată. Conceptele viiitorului în industria auto

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 24.09.2021 - 12:08

După aproape doi ani de pandemie, în care toate evenimentele auto de anvergură au fost anulate, Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) 2021 a dat lovitura, cu 400.000 de vizitatori și o cifră cu 30% mai mare decât cea înregistrată la ediția precedentă din 2019.

SHARE

Cu un nou concept axat pe mobilitate și experiențe itinerante și mai puțin pe mașini. În halele principale, de altfel, nu au fost etalate decât automobile electrificate, de parcă un regim dictatorial invizibil ar fi cenzurat defilarea mașinilor pe benzină sau motorină.

Punct de cotitură în istoria IAA. Primul Internationale Automobil-Ausstellung a avut loc acum 124 de ani, în 1897, la Berlin.

Doar opt mașini au fost prezente. Apoi, odată cu evoluția automobilului, la începutul anilor 1900, a devenit un eveniment fix și cu două ediții pe an.

În 1939, a atins un record de vizitatori: 825.000. După cel de-Al Doilea Război Mondial, Berlinul fiind divizat, IAA s-a mutat la Frankfurt până în 2019 și a devenit unul dintre cele mai importante cinci saloane auto din lume, alături cele de la Paris, Tokyo, Geneva și Detroit.

Recordul absolut de vizitatori a fost înregistrat în 1989: peste 1,2 milioane de oameni.

Schimbare de generații, schimbare de percepție asupra mobilității, schimbare de locație, schimbare de priorități.

După 70 de ani, IAA nu a mai avut loc la Frankfurt, ci la München, acasă la BMW, și nu a mai fost un eveniment dedicat exclusiv culturii automobilului, ci mobilității în general.

Nu a mai curs cu zeci de premiere mondiale pe patru roți ca în trecut, ci au fost doar 19, din care, în ciuda terenului bavarez, șase au fost ale Grupului Daimler.

Dar vizitatorii au putut vedea și ultimele creații în materie de biciclete, biciclete electrice, scutere, trotinete electrice sau concepte de drone pentru transport personal și s-au putut bucura de experiențe itinerante.

Mașinile electrificate au ocupat în principal halele centrului expozițional Messe München, mai puțin Hala 4, unde a avut loc MotorWorld, o expoziție de mașini clasice și supercaruri moderne, iar IAA 2021 s-a întins în aproape toate piețele din centrul orașului, între standurile răsfirate vizitatorii fiind invitați să testeze fel de fel de mașini electrice.

Dacă la capitolul vizitatori, IAA 2021 a stat foarte bine, la capitolul reprezentativitate auto lucrurile au cam scârțâit. General Motors, Volvo, Ferrari, Rolls-Royce, Grupul Stellantis (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot și Ram), Toyota, Mazda, Honda, etc., și marii carosieri au spus pas.

Au fost prezenți  doar Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Porsche, Ford, Hyundai, Kia, Cupra, Mini, Smart, Seat, Polestar, Renault și Dacia, dar și chinezii de la WEY și XEV.  

Conceptele viitorului

Audi Gransphere – Limuzina sportivă autonomă

Arhitectură de coupé în patru uși, cu dimensiuni de limuzină, interior tip lounge, sistem de condus autonom de „Nivel 4“, volan și pedale retractabile în bord.

Conceptul Audi Gransphere a fost una dintre cele mai apreciate apariții de la IAA 2021 și prefațează viitoarea limuzină electrică premium a mărcii germane din Ingolstadt.

Cine știe, poate chiar viitoarea generație A8/S8 va prelua o parte din linii. Din punct de vedere tehnic, Audi Gransphere are la bază o platformă electrică cu sistem pe 800 V și o baterie cu o capacitate de 120 kWh.

BMW i Vision Circular – Pentru anul 2040

Cu BMW i Vision Circular, bavarezii privesc către o citadină compactă, gen i3, pentru anul 2040.

Modelul cu patru locuri nu prea mai are nicio legătură cu designul tradițional, agresiv, al mărcii, este, evident, complet electric şi oferă un nivel generos de spaţiu interior, în contextul unei amprente reduse, cu o lungime de aproximativ patru metri. În plus, a fost conceput în conformitate cu principiile economiei circulare.

De pildă, BMW i Vision Circular evită în mod deliberat utilizarea vopselei pentru exterior şi are în schimb o caroserie din aluminiu secundar cu finisaj anodizat auriu deschis.

Iar majoritatea elementelor sunt realizate din materiale reciclate, pentru a se reduce emisiile de CO2 din procesul de fabricație.

Porsche Mission R – Performanță electrică pe circuit

Cu dimensiuni similare cu cele ale actualului 718 Cayman, chiar dacă fața aduce a Taycan, Porsche a încercat să arate cu prototipul Mission R prezentat la IAA 2021 că se pregătește din timp pentru competițiile 100% electrice din viitor.

Mașina atinge 100 km/h în 2,5 secunde și poate rula cu o viteză maximă de 300 km/h. Pentru obținerea celui mai bun timp în sesiunile de calificări, Porsche Mission R are un mod „Qualifying“, în care cele două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, dezvoltă 1.088 cai putere.

În cursă, în modul „Race“,  pilotul se poate baza pe 680 cai putere.

Bateria cu o capacitate de 80 kWh ajunge, potrivit Porsche, pentru 30-40 de minute contra-cronometru pe circuit, și se poate încărca până la 80% în doar 15 minute, dacă se utilizează o stație de 340 kW.

Volkswagen ID. Life – Crossover 100% electric de oraș

Dacă ID.3 este echivalentul Golfului, iar ID.4, al Passatului, în era electrică, conceptul ID. Life este un crossover electric urban de dimensiunile lui Polo / T-Cross.

Modelul de serie a fost anunțat pentru 2025 și va avea la bază versiunea scurtă a platformei MEB. Spre deosebire de celelalte modele ID de până acum, ID.

Life va dispune de tracțiune de punte motoare față. Prototipul prezentat la IAA 2021 avea un motor de 234 cai putere și o baterie cu o capacitate de 57 kWh, autonomia maximă fiind estimată la circa 400 de kilometri.

Smart Concept #1 – SUV compact urban cu portiere spate „sinucigașe“

Smart nu mai are legătură cu producătorul elvețian de ceasuri și, în curând, probabil, nici cu Renault. Din 2019, marca este deținută de Daimler și chinezii de la Geely, iar Concept #1 prezentat la München anunță debutul unui nou model fabricat 100% în China și vândut la nivel global.

SUV-ul compact urban de 4,29 metri lungime este, evident, electric, Smart renunțând total la motorizările convenționale din 2019, și se bazează pe un design neconvențional, cu un habitaclu aerisit, fără montant „B“ și portiere spate „sinucigașe“, care se deschid în sens anti-orar.

Deocamdată, constructorul nu a dat detalii despre sistemul electric de propulsie.

Hyundai Prophecy – „Moby Dick“ de stradă

Conceptul Hyundai Prophecy anunță viitorul coupé în patru și Ioniq 6. Dezvoltat pe aceeași platformă E-GMP cu Ioniq 5, Kia EV6 și Genesis GV60, Prophecy beneficiază de un sistem electric de propulsie de 800 V, 577 cai putere și tracțiune integrală, putând rivaliza cu Porsche Taycan.

Și, dacă tot a venit vorba despre Porsche, designul spate al lui Prophecy pare o reinterpretare după cel al legendarului model de curse Porsche 935 „Moby Dick“, din 1976.

Prototipul Hyundai Prophecy nu are volan, ci un fel de joystick-uri, dar modelul de serie Ioniq 6 va dispune de comenzi convenționale.

Mașini aproape de stradă

Dacia Jogger – „Monocrossbreak“-ul

Una dintre cele mai importante prezentări de la IAA 2021 a fost cea a noului model Dacia Jogger. Mașina reinterpretează tema originală a primei generații Logan MCV și ia locul lui Lodgy în gamă, cu versiuni cu cinci sau șapte locuri.

Dacă partea frontală, până la portierele față, este preluată de la Sandero, best-seller-ul Dacia la nivel european, începând de la nivelul portierelor spate Jogger ia proporții de monovolum, linia plafonului fiind înălțată cu 40 de milimetri, și se termină brusc, ca un break.

Iar garda la sol de 200 de milimetri și elementele de caroserie gen SUV îi conferă Jogger-ului un aer și capacități de crossover. Mașina are o lungime de 4.547 de milimetri și un ampatament de 2.897 de milimetri, cifre ce duc, în premieră, o Dacie la limita segmentului „C“.

Pentru început, Dacia Jogger beneficiază de două motorizări pe benzină, ECO-G 100 (benzină + GPL) și TCe 110, dar, în doi ani, modelul va fi prima Dacie cu sistem de propulsie hybrid. Acesta se va numi Jogger HEV 140.

Renault Mégane E-Tech Electric

Renault Mégane face pasul 100% electric. Modelul se numește Mégane E-Tech Electric și nu prea are nicio legătură cu Mégane-ul obișnuit, fiind mult mai aproape de un crossover decât de un hatchback.

Mașina are 4,21 metri lungime și stă pe platforma CMF-EV, ca și Nissan Ariya. Iar limbajul de design al noului model a fost botezat „sensual-tech“.

De apreciat, Mégane E-Tech Electric dispune de cea mai subțire baterie din clasă (doar 110 milimetri grosime) și, în ciuda staturii, de un centru de greutate mai jos cu 90 de milimetri decât un Mégane cu motor termic.

Pe partea tehnică, există două versiuni de putere, 130 cai putere și 218 cai putere, și două baterii, de 40 kWh și 60 kWh, autonomia maximă fiind estimată la 470 km.

Mercedes EQG – Regele curentat al off-road-ului

Cum viitorul este electric, Mercedes îl pregătește și pe „regele off-road“-ului, G-Klasse, pentru pasul cel mare.

Deocamdată, Mercedes a adus la IAA 2021 conceptul EQG, fără a da detalii despre sistemul electric de propulsie sau capacitatea bateriei.

Oficialii au ținut însă să sublinieze că EQG va păstra caracteristicile de off-road ale G-ului. 

Mercedes AMG EQS 53 4Matic+ - Primul AMG electric

IAA 2021 a fost locul ales de divizia de performanță a Mercedes, AMG, pentru lansarea primului său model electric.

Mercedes AMG EQS 53 4Matic+ are două motoare, unul pe fiecare punte, 658 cai putere sau 761 cai putere, cu pachetul AMG Dynamic Plus și accelerează de la 0 la 100 km/h în 3,4 secunde.

Viteza maximă este limitată la 250 km/h. „S-Klasse“-ul electric preparat de AMG dispune de o baterie cu o capacitate de 107,8 kWh și, în condiții ideale, poate parcurge 580 de kilometri cu un „plin“.

Kia Sportage – Versiune dedicată pentru Europa

Pentru prima dată în istoria de 28 de a SUV-ului Kia Sportage, modelul vine pe „bătrânul continent“ într-o versiune dedicată, exclusivă.

Dezvoltat conform fillozofiei „Opposites United“ și inspirat de natură, designul noului model Sportage este marcat de linii fluide, îndrăznețe și sofisticate.

Față de versiunea comercializată pe alte piețe, cea europeană este puțin mai scurtă, măsurând 4.515 milimetri lungime, și are câteva elemente de design diferite.

Portbagajul oferă un volum de 591 litri. Iar paleta de motorizări include un diesel, de 115 CP sau 136 CP, un benzinar, de 150 CP sau 180 CP, ambele cu tehnologie mild-hybrid, un sistem full-hybrid de 230 CP și un sistem plug-in hybrid de 265 CP.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.