Piața auto globală traversează o perioadă tulbure, iar „hype-ul curentat” se pare că a cam trecut, clienții uitându-se mult mai atent la banii din buzunare.
În Europa, de exemplu, pe fondul deciziei electrificării forțate, aproape peste noapte, care generează costuri foarte mari pentru dezvoltare, a efectelor pandemiei și a războiului declanșat de Rusia în Ucraina, prețurile mașinilor au crescut, în medie, în ultimii 5-6 ani, cu 40-50%. Punctual, prețul mediu al automobilelor subcompacte a crescut cu 73% în perioada 2014 - 2024 (sub 15.000 € nu mai există decât 4 modele noi - Dacia Sandero, Citroën C3, Fiat Panda și Mitsubishi Space Star). Și chiar dacă piața auto europeană a revenit pe un trend în ultimii ani, încă se află cu mult sub nivelul de dinainte de Covid.
Citește și: În 10 ani, prețul unei mașini mici a „bubuit”, de la 13.041 € la 22.591 €
În prima jumătate a anului 2024, de pildă, înmatriculările de mașini noi în Uniunea Europeană au crescut cu 4,5%, ajungând la aproape 5,7 milioane de unități. Dar, cu toate acestea, volumul înmatriculărilor a rămas relativ scăzut (-18%) în comparație cu nivelurile anterioare pandemiei, potrivit datelor ACEA.
Dacia Sandero a ajuns cea mai vândută mașină în UE. Prima electrică a căzut pe 8
În acest context, Dacia Sandero, cel mai vândut model cu motor termic de pe „bătrânul continent” în 2023, a ajuns cea mai vândută mașină în UE și în Europa în primele 6 luni din 2024, cu 144.205 unități (+17,2%).
Deși în 2023, în premieră absolută, cea mai vândută mașină în UE a fost electrică, Tesla Model Y, acum, după primul semestru din 2024, nicio mașină pe 100% baterii nu figurează în „Top 5 cele mai vândute mașini în Europa”.
Citește și: Vânzările de mașini electrice merg prost. Șeful Renault: Ținta 2035, ireală. Trebuie flexibilitate
Model Y a căzut pe locul 8, cu 100.850 unități (-25,5%). Și în „Top 10 cele mai vândute mașini în Europa în 2024” nu mai e alt model 100% electric, clasamentul fiind dominat clar de modele subcompacte (Clio, T-Roc, 208, C3, Yaris). Singurele excepții sunt Golf și Octavia.
Interesant, Volkswagen Golf, model care a fost 34 de ani lider de piață în Europa în ultimii 50 de ani, pare că revine în forță, vânzările din primele 6 luni din 2024 ajungând la aproape 70% din cele înregistrate anul trecut.
Citește și: Șeful Volkswagen, îngrijorat de vânzările slabe de mașini electrice: E nevoie de mașini hybrid
Cum au evoluat vânzările de mașini noi în UE în ultimele 6 luni (*)
Top 10 cele mai vândute mașini în Europa în 2023 | Top 10 cele mai vândute mașini în Europa în 2024 (6 luni) | |
1. Tesla Model Y: 254.822 2. Dacia Sandero: 235.893 3. Volkswagen T-Roc: 206.438 4. Renault Clio: 202.942 5. Peugeot 208: 194.376 6. Opel Corsa: 188.662 7. Volkswagen Golf: 184.279 8. Toyota Yaris Cross: 176.685 9. Volkswagen Tiguan: 174.267 10. Skoda Octavia: 161.784 |
|
1. Dacia Sandero: 144.205 (+17,2%)
2. Volkswagen Golf: 125.591 (+42,4%)
3. Renault Clio: 113.620 (+14,6%)
4. Volkswagen T-Roc: 111.442 (-0,1%)
5. Peugeot 208: 105.940 (+1,1%)
6. Citroen C3: 104.655 (+52,8%)
7. Skoda Octavia: 102.906 (+25,8%)
8. Tesla Model Y: 100.850 (-25,5%)
9. Toyota Yaris Cross: 99.588 (+3,5%)
10. Toyota Yaris: 92.879 (+10,2%)
|
(*) Date Data Force
În perioda ianuarie-iunie 2024, totalul autoturismelor noi înmatriculate în UE a fost de 5.683.843 unități, +4,5% față de perioada similara din 2023.
Din acest total, 712.637 unități au fost full electrice (+1.3%) și 2.053.365 unități cu propulsie hibridă (+16.64%).
În același timp, europenii au cumpărat 2.007.942 de mașini pe benzină și 730.642 diesel.
Citește și: Piața auto din România a „bubuit” în iunie 2024. A ajuns la volumul din iunie 2005
În ceea ce privește constructorii de automobile, cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în total Europa, în primul semestru din 2024, aparțin Grupului Volkswagen - 1.761.533 unități, în crestere cu 3,4% față de aceeași perioadă din 2023.
Urmează Grupul STELANTIS cu 1.144.814 unități, în crestere cu 0,1%, și de Grupul Renault cu 672,318 unități, în creștere cu 3,8% (din care Dacia: 305.713 unități, în creștere cu 3,6% față de S1 2023).
Autoturismele marca Ford au reprezentat în ianuarie-iunie 2024 un numar de 226.365 unități noi înmatriculate, în scădere cu 16,9% față de S1 2023.
Sandero, pe locul 1 în UE și pe locul 3 în România. Românii preferă Duster și Logan
Pe piața din România, în primele 6 luni ale anului 2024, Dacia a înmatriculat 26.457 de vehicule, ceea ce corespunde unei cote de piață de 27,91%.
Topul celor mai vândute modele de pe piață este dominat de Duster (inclusiv noul Duster, disponibil din luna iunie, cu 9.391 unități), Logan (8.325 unități) și Sandero (inclusiv versiunea Stepway), cu 4.658 unități.
Spring a rămas cel mai vândut model pe piața vehiculelor 100% EV din România, cu 2.101 unități, în timp ce Jogger a fost cel mai vândut model din segmentul C (exceptând vehiculele SUV), cu 1.920 de vehicule comercializate în primele 6 luni din 2024.
Cele mai vândute mașini în Europa în ultimii 50 de ani
În 1973, acum 50 de ani, cea mai vândută mașină în Europa a fost citadina Fiat 127. Și a rămas lider de piață încă 6 ani, până în 1979, când ștafeta a fost preluată de Renault 5.
Apoi, din 1983, Volkswagen Golf a fost „regele” Europei timp de 34 de ani, doar alte cinci modele ocupând prima poziție până în 2022: Fiat Punto în 1997, Peugeot 206 în 2003, Opel Astra în 2005 și 2006, Peugeot 207 în 2007 și Peugeot 208 în 2022.
În 2023, cea mai vândută mașină în Europa a fost modelul electric Tesla Model Y, urmată de Dacia Sandero, cea mai vândută mașină cu motor termic.