În România, primele nouă luni din 2022, au fost înmatriculate 241.992 de automobile second hand și 95.276 de mașini noi. Ca idee, pe piețele mari din Europa, precum Germania sau Franța, raportul de mașini SH/mașini noi este de circa 3:1.
Problema este că, potrivit unui studiu realizat de Mogo, o companie care acordă finanțare pentru achiziția de autoturisme second-hand persoanelor fizice, în cinci țări, în intervalul 2019 – 2022, 70% dintre românii care și-au luat credit pentru o mașină veche prin intermediul acestei firme au optat pentru automobile cu vârsta între 10 și 15 ani. În celelalte patru țări, procentele s-au situate între 50% și 65%.
Mai mult, pe fondul pandemiei și a crizelor suprapuse, clienții au început să se orienteze din ce în ce mai mult spre mașini vechi de 15 ani. Cea mai mare creștere a fost înregistrată în România, de 5%, de la 8% în 2019, ajungând la 13% în 2022.
Pe listă urmează Lituania cu o creștere de 3,3%, Estonia cu 3,2%, și Letonia, cu 1.7%. În Moldova, trendul privind achiziția mașinilor cu o vechime de 15 ani este descendent, de la 9,30% în 2019, la 8,10% în 2022.
Dacă procentele de cumpărare a mașinilor cu vârsta de 15 ani a crescut, pentru autoturismele cu o vechime de 12 ani au scăzut. Cea mai mare scădere a fost înregistrată Estonia (7%), urmată de Letonia (6,7%), Lituania (5%), România și Moldova (2%).
Diesel-ul, încă la putere
Deși tendințele arată un interes de consum ascendent privind achiziția de automobile noi electrice sau hybrid, pe piața second-hand autoturismele pe motorină și benzină predomină în alegerile consumatorilor din Europa Centrală și de Est.
De cele mai multe ori, clienții de automobile SH preferă mașinile pe motorină, care au un consum mai mic și sunt potrivite pentru drumurile lungi. Deși mașinile diesel înregistrează cele mai mari procente de vânzări, cu o valoare procentuală de peste 70%, în 3 din 5 țări studiate, aceste procente sunt în scădere față de anul 2019, clienții orientându-se în prezent și spre mașini pe bază de benzină, electrice sau hibride, notează studiul Mogo.
Datele centralizate de Mogo arată că mai mare scădere în rândul mașinilor pe motorină s-a înregistrat în Letonia, de la 84% în 2019 la 43,4% în 2022. În același timp, mașinile electrice au început să prindă avânt, cu un procent de 13% din totalul vânzărilor în Letonia.
Lituania și România sunt singurele țări unde procentele vânzărilor de mașini pe bază de motorină au rămas relativ constante, între 86% și 84%, respectiv 78% și 80%.
Mașinile germane fac legea pe piața SH
Mașinile germane fac legea pe piața SH. BWM, Volkswagen și Audi alcătuiesc „Top 3 cele mai populare mărci SH” care atrag consumatorii din România, Moldova, Lituania, Letonia și Estonia, conform Mogo.
În România și în Moldova, clasamentul este condus de Volkswagen, care, încă din 2019 se menține la un nivel constant, cu peste 24%, respectiv 10%, din totalul vânzărilor de mașini. În Lituania, Volkwsagen este pe locul 4 în topul preferințelor, cu 8,60% din totalul vânzărilor.
Clienții din Lituania și Estonia preferă marca BMW, care se află în fruntea clasamentului, iar în Lituania s-a menținut la un nivel constant, de peste 19% din totalul vânzărilor. Totuși, în Estonia, interesul cumpărătorilor pentru această marcă a început să crească semnificativ începând cu anul acesta, atingând un procent de 14,80% față de 12% anul trecut.
În România, Moldova și Lituania, BMW se află pe al doilea loc în topul preferințelor, cu procente între 11,50% și 15.90% din totalul vânzărilor.
Majoritatea clienților din Lituania preferă marca Audi, care, încă din 2019, are un procent în creștere, de la 19,20% în 2019, la 24,90% anul acesta. Pentru restul țărilor, Audi se află pe locul 2 în Letonia și Estonia, cu 17%, respectiv 13,30% din totalul vânzărilor, pe locul 3 în România, cu 10,80%, și pe locul 9 în Moldova, cu 4,4% din vânzări.