FOTO Seamnă cu un sens giratoriu obișnuit, dar nu este. Cum se circulă în „giratoriul olandez”?
Mulți șoferi habar nu au cum se merge într-un giratoriu obișnuit, dacă acesta are mai multe benzi. Iar lucrurile se complică și mai mult, odată cu înmulțirea unui nou tip de giratoriu, denumit „giratoriul olandez”, pe drumurile din Europa.
Giratoriul „complex”, cu două sau mai multe benzi de circulație, e unul dintre „coșmarurile” șoferilor. Unii habar nu au cum să semnalizeze, de exemplu, ori, pur și simplu, conduc după propriile reguli, deși Codul Rutier din România a fost modificat de aproape 3 ani, din februarie 2023, după model Occidental.
Citește și: VIDEO Coșmarul șoferilor! Cum se merge în cel mai complicat sens giratoriu? Include 5 mini-giratorii
Seamnă cu un sens giratoriu obișnuit, dar nu este. Cum se circulă în „giratoriul olandez”?
În ultimii ani, însă, pe drumurile din Europa au început să înmulțească „giratoriile olandeze”, un tip de sens giratoriu în care mașina nu mai este singurul punct de interes și care promovează siguranța și coexistența tuturor vehiculelor, mai ales în localități.
Obiectivul „giratoriului olandez” este să reducă tensiunile dintre participanții la trafic și să facă traversările, notoriu de dificile în timpul orelor de vârf, mai sigure pentru toate categoriile.
Concret, un sens giratoriu olandez este un sens giratoriu care separă fluxurile de trafic și îi protejează pe cei mai vulnerabili participanți la trafic.
Mașinile circulă în interiorul sensului giratoriu, ca într-un sens giratoriu convențional, fără a-l împărți cu bicicliștii și trotinetiștii.
O pistă periferică pentru biciclete înconjoară sensul giratoriu, având propriul traseu și reguli de prioritate.
Pietonii traversează la trecerile de nivel desemnate, poziționate în amonte, la o distanță sigură pentru a rămâne ușor vizibili.
Drept urmare, fiecare categorie de participanți la trafic are propriul spațiu, vizibilitatea este îmbunătățită, iar interacțiunile au loc în locul potrivit, fără confuzie.
Citește și: VIDEO Mulți șoferi habar nu au cum să merge în giratoriu. Poliția Rutieră a făcut un film explicativ
Pista de biciclete este adesea colorată în roșu sau verde, iar indicatoarele sunt amplasate corespunzător pentru toată lumea. Borduri, o bandă mediană sau chiar un spațiu verde o separă vizual de carosabilul interior, destinat autovehiculelor. Iar semnalizarea le reamintește bicicliștilor regula cheie: semnele de cedare a trecerii și marcajele indică exact unde să se oprească.
Un detaliu important: trecerile de pietoni sunt amplasate înainte de pista de biciclete, pe partea cu mașini, pentru a îmbunătăți navigația generală.
Cum trebuie să circule șoferii în „giratoriul olandez”
Când se apropie de „giratoriul olandez”, șoferii trebuie să încetinească.
Regulile de prioritate sunt diferite, față de un sens giratoriu tradițional.
Șoferul trebuie să cedeze trecerea mai întâi pietonilor, apoi bicicliștilor, și, apoi, să repete procesul la ieșirea din girație. Adică, trebuie să cedeze de două ori trecerea bicicliștilor și pietonilor.
Cum trebuie să circule bicicliștii/trotinetiștii și pietonii în „giratoriul olandez”
Cu bicicleta sau trotineta, bucla dedicată evită contopirea cu traficul auto.
Bicicliștii/trotinetiștii ocolesc sensul giratoriu și traversează în anumite puncte. Pe această pistă, bicicliștii au prioritate față de mașinile care le traversează calea, cu marcaje pe toată lungimea acesteia pentru a consolida acest lucru.
Banda de bibiclete este clar marcată și foarte vizibilă, dar comunicarea vizuală rămâne utilă la apropierea de intersecție.
Pentru pietoni, trecerile de pietoni sunt decalate față de sensul giratoriu, uneori în două etape, cu insule de refugiu. La aceste treceri de pietoni, se aplică prioritate absolută. Șoferii trebuie să oprească imediat dacă cineva intră în sensul giratoriu.