BMW schimbă jocul: Premium nu mai înseamnă doar calitate, rafinament, tehnologie și performanțe

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 19.08.2020 - 16:56

Lumea auto este pe cale să se schimbe radical. Mașinile electrice și dezvoltarea tehnologiilor de asistență a șoferului și condus autonom au dat, deja, tonul. Iar BMW plusează. Nu se va mai putea vorbi despre mașini premium fără a vorbi despre dezvoltare durabilă și sustenabilă.

SHARE

”Apă, paie și bătaie”. Până nu demult, când spuneai BMW, spuneai motoare convenționale de top, tehnologie, plăcere de a conduce, sportivitate, calitate și rafinament. Acum, însă, când spui BMW te poți gândi, de exemplu, și la mobilitate cu zero emisii, sisteme plug-in hybrid de performanță sau conectivitate de top. Iar până în 2030, bavarezii au decis să adauge dezvoltarea durabilă în dicționarul de sinonime, propunându-și să scadă emisiile de CO2 (Scope 1 și Scope 2) per vehicul produs cu 80% față de nivelul din 2019, după ce a scăzut deja emisiile cu peste 70% față de cele din 2006, conform recunoscutei inițiative Science Based Targets. Adică, pe principiul ”well-to-wheel”, ce presupune monitorizarea și calcularea emisiilor pe întregul ciclu de viață a unui vehicul, de la furnizori și fabricație, la emisiile provenite din producția combustibililor.

Principala pârghie pentru reducerea emisiilor este producţia, care generează aproximativ 90% din emisiile Scope 1 şi Scope 2 ale companiei. Astfel, pe lângă aprovizionarea cu 100% energie verde începând cu acest an, BMW Group va investi în mod sistematic în următoarea decadă în optimizarea eficienţei energetice şi în utilizarea posibilităţilor de digitalizare. De asemenea, constructorul va continua extinderea suplimentară a surselor regenerabile de energie în centrele sale din întreaga lume. Iar utilizarea hidrogenului verde ar putea juca un rol important în generarea de energie în locaţiile adecvate ale BMW Group.

"Cred cu fermitate că lupta împotriva schimbărilor climatice şi modul în care folosim resursele vor decide viitorul societăţii noastre - şi al BMW Group. În calitate de companie auto premium este ambiţia noastră să fim lideri în dezvoltarea durabilă. Acesta este motivul pentru care ne asumăm responsabilitatea ferm şi facem ca aceste probleme să fie centrale pentru viitoarea noastră direcţie strategică (...) Această direcţie strategică nouă va fi ancorată în toate diviziile - de la administraţie şi achiziţii până la dezvoltare şi producţie, cu punct final la vânzări. Ducem dezvoltarea durabilă la nivelul următor”, a declarat preşedintele Consiliului de Administraţie BMW Group, Oliver Zipse.

Noua strategie BMW Group are obiective clare pentru reducerea de CO2 până în 2030 și, în premieră, acestea sunt extinse pe întregul ciclu de viaţă: de la lanţul de aprovizionare, trecând prin producţie, până la sfârşitul fazei de utilizare. Obiectivul este de a reduce semnificativ emisiile de CO2 per autovehicul cu cel puţin o treime pe întregul spectru. Pentru o flotă de aproximativ 2,5 milioane de automobile, precum cea produsă de BMW Group în 2019, de exemplu, aceasta ar corespunde unei reduceri de peste 40 de milioane de tone de CO2 pentru ciclul de viaţă până în 2030.

7 milioane de mașini electrificare, în 10 ani. BMW confirmă Seria 5 și Seria 7 full electrice

Pentru a reduce emisiile de CO2 de la automobilele sale cu 40% per kilometru condus până în 2030, BMW Group pariază pe mobilitatea electrică. În 10 ani, obiectivul este de a avea peste şapte milioane de automobile BMW Group electrificate pe şosele, din care aproximativ două treimi cu tren de rulare full electric.

"Cele mai bune automobile din lume sunt sustenabile. Acesta este motivul pentru care conceptul de premium şi dezvoltarea durabilă vor fi conectate şi mai puternic în viitor", a subliniat Zipse.

Astfel, până la sfârşitul anului 2021, BMW Group va oferi cinci modele 100% electrice: BMW i3, MINI Cooper SE, BMW iX3, BMW iNEXT şi BMW i4. Iar până în 2023, gama electrificată va ajunge la 25 de modele, din care jumătate va fi full electrică.

Cu ocazia acestui anunț, BMW a confirmat că umătoarele generații Seria 5 și Seria 7 vor avea versiuni 100% electrice. Prima la priză, va fi nava-amiral BMW Seria 7 care va fi disponibilă cu patru tehnologii de propulsie diferite: cu un motor diesel sau pe benzină foarte eficient, cu tehnologie mild-hybrid de 48V, ca plug-in hybrid electrificat şi, pentru prima dată, ca model BEV full electric. Apoi, electrificarea completă va ajunge și la Seria 5 și X1, care, la fel, vor fi disponibile cu toate cele patru variante de tren de rulare.

Emisiile, sub lupă în lanțul de aprovizionare

Odată cu creşterea mobilităţii electrice, va trebui să se acorde mult mai multă atenţie valorii adăugate din amonte (reţeaua de furnizori) pentru a reduce CO2 - de exemplu, luând în considerare producţia de baterii de înaltă tensiune, care este mare consumatoare de energie. Deoarece, fără măsuri de corecţie, ponderea din ce în ce mai mare a automobilelor electrificate ar însemna că emisiile de CO2 per automobill în lanţul de aprovizionare al BMW Group ar creşte cu mai mult de o treime până în 2030.

Unul dintre modurile prin care BMW Group încearcă să țină sub control CO2-ul este prin definirea amprentei de carbon a furnizorului drept criteriu de decizie în procesul de atribuire a contractului.

Compania este primul producător de automobile care a stabilit obiective de CO2 concrete pentru lanţul său de aprovizionare, care cuprinde aproximativ 12.000 de parteneri de nivel 1 din întreaga lume care furnizează materiale şi componente pentru automobile, precum şi furnizori suplimentari care oferă echipamente de producţie sau instrumente.

"CO2 trebuie redus în parteneriat între producători şi furnizori. Dacă vrei să-ţi convingi partenerii, trebuie să acţionezi ca model. În calitate de lider în dezvoltare durabilă, ceea ce spunem contează foarte mult pentru furnizorii noştri - aşa că ne valorificăm reputaţia în acest sens (...) Obiectivul nostru este să asigurăm cel mai durabil lanţ de aprovizionare din întreaga industrie", a explicat Zipse.

BMW Group a ajuns deja la un acord contractual cu producătorii de celule de baterii pentru ca aceştia să utilizeze energie verde pentru a produce celule de baterii de a cincea generaţie. Acest lucru va economisi în jur de 10 milioane de tone de CO2 în următorii zece ani. Aceasta este aproximativ cantitatea de CO2 pe care un oraş cu peste un milion de locuitori, precum München, o emite anual.

Pe lângă scăderea emisiilor de CO2, şi gestionarea resurselor joacă un rol central în modelul de afaceri al BMW Group. De exemplu, electromobilitatea nu se poate baza doar pe materiale primare pe termen lung. Fluxul de resurse de bază trebuie să se schimbe.

Prin transformarea lanţului de reciclare într-unul mai transparent, BMW Group îşi propune să creeze materiale secundare de înaltă calitate şi să permită urmărirea utilizării efective a materiilor prime în ciclu. "Obiectivul nostru este clar: dorim să închidem suplimentar ciclurile materialelor pentru a proteja resursele finite ale naturii şi pentru a le folosi şi mai eficient”, a spus Zipse.

Automobilele trebuie să fie deja reciclabile în proporţie de 95% - dar procentul de material reciclat utilizat în automobilele noi este încă relativ mic. Acesta este motivul pentru care BMW Group intenţionează să crească ponderea materialelor reciclate  în automobilele sale până în 2030 - şi explorează şi scenarii de mare anvergură. Materialele reciclate (secundare) reduc substanţial emisiile de CO2 în comparaţie cu materialele primare: cu un factor aproximativ de 3-4 pentru aluminiu şi de 2-3 pentru cobalt, nichel şi litiu. Şi minimizarea cantităţii de extracţie necesară este esenţială pentru conservarea resurselor şi reducerea potenţialului de conflict - în special pentru materiile prime critice.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.