Câte milioane € ar costa un avion prezidențial pentru Nicușor Dan? E mai rentabil să închiriem unul?

DE Valentin Bolocan | Actualizat: 02.09.2025 - 07:39
Câte milioane € costă un avion prezidențial pentru Nicușor Dan? E mai rentabil să închiriem unul? - FOTO wikimedia.org
Câte milioane € costă un avion prezidențial pentru Nicușor Dan? E mai rentabil să închiriem unul? - FOTO wikimedia.org

Problema unui avion oficial pentru președinte sau premier e una fără sfârșit. De la „scoaterea la pensie” a bătrânului Boeing 707, oficialii României nu mai au cu ce zbura. Se apelează la avioane de linie, la închirierea unor aeronave private sau mai nou la aparate militare.

SHARE

Potrivit unui document publicat de Administraţia Prezidenţială, președintele Klaus Iohannis a zburat în cele două mandate de 193 de ori, iar prețul călătoriilor a fost de 23 de milioane de euro.

Concret, în 2015 s-au cheltuit 6,8 milioane lei, în 2016, 5,1 milioane lei, în 2017, 5,6 milioane lei, în 2018, 4,9 milioane lei, în 2019, 9,3 milioane lei (aici vorbim de două drumuri până în Statele Unite și unul în Japonia, între altele), în 2020, 3,1 milioane de lei, în 2021, 7,0 milioane de lei, în 2022, 13,7 milioane de lei, în 2023, 36,4 milioane de lei (Singapore, Islanda, SUA, Senegal, între altele), în 2024, 20,3 milioane de lei (SUA și Coreea, între altele) și, în fine, 2025 0,6 milioane de lei (un singur drum la Bruxelles).

Câte milioane € costă un avion prezidențial pentru Nicușor Dan? E mai rentabil să închiriem unul?

Adunate, aceste curse au totalizat 113 milioane de lei, adică aproape 23 de milioane de euro, cum ne arată un mic calcul.

Citește și: FOTO Nicușor Dan a zburat la Milano cu o cursă low-cost. „Noul SPP-ist e drăguț, dar nu e Ionuț”

Surse din aviație au explicat că o varianta ar fi achiziționarea unui avion de tip business care costă în jur de 60 de milioane de euro. Un Gulfstream G550 costă, de exemplu, 62 de milioane de lei și este în exploatarea flotelor oficiale din mai multe țări între care SUA, Australia, patru națiuni din Europa, dar nu numai.

Avionul de afaceri poate fi o soluție

Gulfstream G550 este un avion de afaceri cu rază ultra-lungă de acțiune, cunoscut pentru autonomia sa de 6.750 de mile marine, capacitatea de a conecta continente și tehnologia avansată, precum cabina PlaneView și avionica Honeywell. Dispune de o cabină spațioasă și personalizabilă pentru până la 19 pasageri, cu dotări precum o bucătărie, o toaletă privată și Wi-Fi. Propulsat de motoare turbofan Rolls-Royce BR710, G550 oferă viteză mare și eficiență pentru zboruri critice pe distanțe lungi.

Totuși, nu trebuie luat în calcul numai prețul efectiv al avionului ci și costurile de exploatare. Aici intră întreținerea, taxe de aeroport, piese de schimb, salariile echipajului, între altele. La Gulfstream G550, de exemplu, acestea pot ajunge la cel puțin 8.000$ pe oră de zbor. 

Oricum acest model nu este singura opțiune cu aceste performanțe, pe piată existând mai multe astfel de modele. 

C-27J Spartan cu kit VIP

Drept urmare este greu de spus dacă achiziționarea unui avion de afaceri pentru președinte și premier este rentabilă pentru România. Până atunci președintele Nicușor Dan se deplasează cu un avion Alenia C-27J Spartan al Forțelor Aeriene Române adaptat pentru astfel de misiuni cu un kit VIP. Nici aici prețurile pentru o oră de zbor nu sunt mici, 9.000$. 

Reamintim că România a avut până în 2012 un avion prezidențial, un Boeing 707, pe care l-au folosit Nicolae Ceaușescu, Ion Iliescu, Emil Constantinescu și Traian Băsescu. Aeronava, care nu mai respecta normele de poluare și pentru nivelul de zgomot, a fost vândută în Statele Unite, pentru două milioane de dolari, conform euronews.ro, unde e folosită acum de armata americană pe post de cisternă.

Citește și: Criză bugetară? Noul președinte al Senatului, bilet de avion București - Osaka de 7.000€. Explicația

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te