sâmbătă 06 septembrie
EUR 5.0787 USD 4.3463
Abonează-te
Newsweek România

Elbphilharmonie, algoritmii acustici și arhitectura „organică“ a unei săli de concerte

Data publicării: 28.08.2018 • 18:27 Data actualizării: 31.08.2018 • 07:17
Clădirea filarmonicii Elba din Hamburg
Clădirea filarmonicii Elba din Hamburg
Utilizarea algoritmilor acustici în procesul de proiectare a dus la amplasarea a nu mai puțin de zece mii de panouri acustice, personalizate unul câte unul, și la ridicarea unui amfiteatru neregulat
Utilizarea algoritmilor acustici în procesul de proiectare a dus la amplasarea a nu mai puțin de zece mii de panouri acustice, personalizate unul câte unul, și la ridicarea unui amfiteatru neregulat

Pe malul peninsulei Grasbrook din albia râului Elba, în cartierul HafenCity din Hamburg, „plutește“ din 2017 spectaculoasa clădire a Filarmonicii Elba.

Arhitectura sa, semnată de biroul de ahitectură elvețian Herzog & de Meuron, care este „vinovat“, de exemplu, și de proiectele stadionului Allianz Arena din Munchen și a muzeului Tate Modern din Londra, poate duce cu gândul fie la o navă care se luptă cu valurile, fie la un cristal de quartz gigantic. Însă design-ul interior, mai ales cel al sălii principale de concerte, este și mai ieșit din comun.
Utilizarea algoritmilor acustici în procesul de proiectare a dus la amplasarea a nu mai puțin de zece mii de panouri acustice, personalizate unul câte unul, și la ridicarea unui amfiteatru neregulat.

Arhitectura „organică“ a auditoriului cu o capacitate de 2.100 de locuri este rezultatul a sute de ore de design parametric. Pentru a desena sala care seamănă cu o peșteră și pereții ce par aduși de pe fundul mării, de la un recif de coral monocrom, designerii au utilizat o serie de algoritmi complicați de calcul, folosiți, de exemplu, și în industria automobilului. Fiecare panou acustic este unic, prezentând niște adâncituri, niște celule în formă de scoică, și nu a fost pus la întâmplare, ci cu atenție, ca într-un joc de puzzle.

Ce rol au aceste „celule-scoică“ cu adâncimi diferite și dispuse la distanțe între patru și 16 centimetri? Modelează sunetul. Herzog & de Meuron au apelat la faimosul acustician Yasuhisa Toyota pentru a crea o hartă acustică optimă pentru sală. Folosindu-se de un model geometric 3D al încăperii, specialistul a proiectat, de exemplu, „celule“ cu scobituri mai pronunțate pentru pereții din spate, care absorb ecoul, în timp ce anumiți parapeți ai balustradelor refractă sunetul, creându-se astfel o reverberație echilibrată în întreaga sală. Niciunul dintre cele zece mii de panouri acustice nu tratează sunetul la fel.

O arhitectură acustică făcută cam după aceleași principii are și Filarmonica din Viena, Wiener Musik­verein. Detaliile neoclasice care ornează sala principală creează același efect de difuzie cu „celulele-scoică“. Doar că, evident, în 1870, când a fost inaugurată clădirea, nu se putea vorbi despre modele 3D dezvoltate pe calculator.

Mai multe articole din secțiunea Timp liber

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră