Simulări pentru o Evaluare Națională unde elevi cu 2 și 3 la matematică intră la clase de mate-info

DE Petre Bădică | Actualizat: 20.03.2023 - 16:13
Simulări pentru o Evaluare Națională unde elevi cu 2 și 3 la matematică - Foto: Pexels / Pixabey

Elevii de clasa a VIII-a au susţinut, luni, proba scrisă la Limba şi literatura română din cadrul simulării Evaluării Naţionale, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Examenul național pentru intrarea la liceu, ce va avea loc în vară, comportă unele probleme.

SHARE

Marți va avea loc proba la matematică. Simularea are ca obiective familiarizarea elevilor cu rigorile unui examen real şi optimizarea rezultatelor obţinute de către elevii din învăţământul preuniversitar la finalul studiilor gimnaziale/liceale. Notele nu vor conta.

Ce e nou la examenul de anul acesta

Anul acesta vine cu o noutate în ceea ce privește modul în care se va calcula media pe baza căreia elevii vor fi repartizați la liceu, la examenul de Evaluare Națională. Media pe baza căreia elevii de clasa a VIII-a sunt repartizați la liceu va fi formată exclusiv din notele de la examenele de română și matematică.

„Media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial o reprezintă media generală la evaluarea națională susținută de absolvenții clasei a VIII-a, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute la probele incluse în Evaluarea Națională, potrivit metodologiei.

Astfel, se va elimina media generală din clasele V - VIII care conta, până anul trecut, în proporție de 20% din media finală. Newsweek România a scris despre discrepanțele dintre media școlară din gimnaziu și notele de la examenele de la probele română și matematică de la Evaluarea Națională.

Mulți elevi care au avut medii peste 9 în clasele V-VIII au obținut, anul trecut, note mediocre și chiar sub 5 la examenul de Evaluare Națională. Anul trecut, la intrarea în liceu s-a ținut cont și de media celor patru ani de gimnaziu și de media notelor de la evaluarea națională.

Citește și: Diferențele de 5 puncte între media din gimnaziu și notele de la evaluarea națională dispar în 2023 | Newsweek Romania

Anomalia repartizărilor cu note de 2 și 3

Ceea ce nu a fost reparat este modul în care elevii sunt repartizați în licee. Repartizarea este computerizată și se face în funcție de media de la examen și de opțiunile scrise de elevi.

Ca și anul trecut, o serie anomalii nu vor putea fi evitate: elevi cu note sub 5 la matematică vor intra la clase de mate-informatică, iar pe alții cu note sub 5 la română îi vom vedea la filologie. 

Anul trecut, în București, un elev a intrat la clasa de mate-fizică deși a luat 4,6 la examenul de Evaluare Națională chiar la matematică. 

În Dâmbovița, un elev care a obținut nota 2,5 la matematică la Evaluarea Națională a intrat în clasa de matematică-informatică de la Liceul „Mihai Viteazu” din Vișina. La același liceu s-a intrat și cu 1,5 la matematică la aceeași specializare.

Citește și: Cu 2 și 3 la examenul de matematică de la Evaluarea Națională au intrat la licee de mate-informatică

Aceeași impostură la română

Doi elevi au fost admiși, anul trecut, la Liceul Mihai Viteazu Vișina din Dâmbovița, deși au luat la examenul de română de la Evaluarea națională note de 3,5 și 4. 

La Liceul mai sus amintit, din clasa de filologie de 26 de elevi, 7 au luat sub nota 5 la examenul de limba română de la Evaluarea Națională (foto jos - din tabel lipsesc notele ultimilor elevi, sub 5 la limba română.)

Anul acesta repartizarea va fi mai curată deoarece din media finală a fost eliminată media claselor V - VIII.

Citește și: Cu note între 1 și 4 la proba de română de la Evaluarea Națională, admiși în liceu, la filologie

Ce se va întâmpla în viitor

Legea Educației, aflată în dezbatere publică, menține eliminarea mediei din gimnaziu.

(1) După absolvirea învăţământului gimnazial, elevii susţin evaluarea naţională, obligatorie. Evaluarea naţională de la finalul clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele limba şi literatura română şi matematică, respectiv limba maternă.


(2) Unităţile de învăţământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 60% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare, raportat la numărul de formaţiuni de studiu după susţinerea de către elevi a evaluării naţionale. 


(3) Minimum 10% dintre locuri sunt ocupate fără concurs, pe baza rezultatelor obţinute la evaluarea naţională şi conform opţiunilor exprimate, prin repartiţie computerizată, de către elevi cu dizabilităţi şi/sau CES, şi de către elevi de etnie romă.


(4) Locurile rămase neocupate după organizarea concursului şi repartizarea în urma acestuia se atribuie pe baza rezultatelor obţinute la evaluarea naţională, conform opţiunilor exprimate, prin repartiţie computerizată.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te