duminică 12 octombrie
EUR 5.0927 USD 4.3982
Abonează-te
Newsweek România

România, Polonia și Ungaria, în cursa autostrăzilor după intrarea în UE. Cine a mers cu 221 km/an?

Data publicării: 12.10.2025 • 07:30 Data actualizării: 12.10.2025 • 07:27
România, Polonia și Ungaria, în cursa autostrăzilor după intrarea în UE - Foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructură (Imagine cu rol ilustrativ)
România, Polonia și Ungaria, în cursa autostrăzilor după intrarea în UE - Foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructură (Imagine cu rol ilustrativ)

Polonia și Ungaria au intrat în UE în 2004, România, în 2007. După aderare, cele trei state au intrat într-o adevărată cursă a construirii de autostrăzi, având la dispoziție și bani europeni. Iar una a reușit să meargă cu o viteză de 4 ori mai mare decât țara noastră.

În 2004, Polonia și Ungaria au intrat în Uniunea Europeană cu 781 km de autostradă și, respectiv, 717 km de autostradă. 

În 2007, când a aderat la UE, România „se lăuda” cu 281 km de autostradă. Polonia ajunse deja la 1.083 km de autostradă, iar Ungaria, la 1.037 km de autostradă, „prag psihologic” pe care țara noastră a reușit să-l depășească abia în septembrie 2023. 

Citește și: UE face o mega-rețea de încărcare pentru camioanele electrice. România nu apare pe hartă

România, Polonia și Ungaria, în cursa autostrăzilor după intrarea în UE. Cine a mers cu 221 km/an?

Acum, în 2025, șoferii se bucură să meargă pe 1.329 km de autostradă în România. Ceea ce înseamnă că, matematic, România mers în cursa autostrăzilor după intrarea în UE cu o viteză „amețitoare” de 58 km/an de drum de mare viteză, construind 1.048 km de autostrăzi în 18 ani. 

Polonia a făcut, însă, 4.425 km de autostradă după aderarea la UE. Adică, și-a dezvoltat infrastructura rutieră cu o viteză de 221 km/an de autostradă, de aproape 4 ori mai mare decât cea a României.

În 2025, în Ungaria șoferii pot merge pe 1.938 km de autostradă, ceea ce înseamnă că a mers în cursa autostrăzilor după intrarea în UE cu o viteză de 61 km/an. 

Citește și: România a lansat investiții în autostrăzi de 18.000.000.000 € dar nu are bani să le finanțeze

Ce autostrăzi se mai deschid în 2025?

Dacă se aliniază toate planetele, până la sfârșitul anului, ar putea fi finalizați peste 300 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, potrivit specialiștilor de la 130km.ro, care monitorizează investițiile în infrastructura rutieră din România.

AUTOSTRADA A0 (CENTURA BUCURESTI)

Pe secțiunea Sud a autostrăzii A0 situația este urmatoarea: lotul 1 A2 – Jilava (16,9km) este deschis; lotul 2 Jilava - DN6 este deschis (16,3km); lucrarile pentru lotul 3 (DN6 - A1, 18,0km) au fost încheiat și s-a dat drumul traficului pe 30 iunie 2025..

Pe secțiunea de A0 Nord: lotul 1 DJ601 – DN1 (17,5km) este în lucru după semnarea întârziata a contractului de execuție (termen de finalizare în 2026); lotul 2 DN1/Corbeanca - DN2/Afumati (19,0km) este deschis; lotul 3 DN2/Afumati – DN3/Cernica (8,6km) este deschis parțial pe o sectiune 2,3km (diferența programată pentru deschidere in 2025); lotul 4 DN3 – A2 (4,47km) este în construcție cu termen de deschidere în 2025.

AUTOSTRADA A1 (BUCURESTI - NADLAC)

Tronsonul București - Pitesti este deschis integral circulatiei (109,6km).

Pe urmatorul tronson, Pitesti - Sibiu, secțiunea 1 Sibiu - Boița (13,2km) este deschisă.

Pentru celelalte patru secțiuni exista contracte semnate și lucrări în derulare: secțiunea 2 Boita - Cornetu (31,3km, termen de deschidere 2027), secțiunea 3 Cornetu - Tigveni (37,9km, termen deschidere în 2027), secțiunea 4 (Tigveni - Curtea de Argeș, 9,9km, termen deschidere în 2026) și sectiunea 5 Curtea de Arges - Pitești (30,4km) a fost complet deschisă în iunie, după inaugurarea segmentului 15,8km lipsă din secțiunea 5, intre Pitesti si Baiculesti.

Centura orașului Sibiu (17,6km) este deschisa circulatiei. Tronsoanele urmatoare, Sibiu - Oraștie (82,2km) și Oraștie - Deva (32,5km) sunt deschise la rândul lor.

Tronsonul urmator, Lugoj - Deva, este deschis, cu excepția a 13,5km pe lotul 2, între Margina și Holdea, pentru care lucrările sunt în derulare, cu termen de deschidere în 2026 (lungime secțiune deschisa pe Lugoj - Deva: 86,3km).

Celelalte tronsoane ale autostrăzii A1, respectiv Lugoj - Timișoara (35,1km), Timișoara - Arad și Centura Arad (41,0km) și Arad - Nadlac (38,9km) sunt deschise integral circulației.

AUTOSTRADA SOARELUI - A2 (BUCUREȘTI - CONSTANȚA)

Autostrada este deschisa integral circulatiei (202,8km).

AUTOSTRADA TRANSILVANIA - A3 (BUCURESTI - BORȘ)

Primul tronson, București - Ploiești (65,2km), este deschis integral circulației.

Pe urmatorul tronson, Ploiești - Brasov, singura secțiune deschisă este traseul Râșnov - Cristian (6,3km).

Citește și: Cea mai așteptată autostradă din România, un vis îndepărtat. Nu e prioritate nici până în 2028

Tronsonul Brașov - Târgu Mureș a fost eliminat demult din planuri, acesta fiind înlocuit cu traseul Sebeș - Turda de pe autostrada A10.

Următorul tronson, Târgu Mures - Gilau (103,5km), este deschis integral circulatiei.

Pe ultimul tronson, Gilău - Borș, situația este urmatoarea: Gilău - Nădășelu (9,5km) deschis; Nădășelu - Mihăiești (16,8km) în lucru, termen deschidere în 2025; doua viaducte incluse în acest traseu vor fi executate printr-un proiect separat pentru care s-a desemnat un constructor în martie 2024, dar contractul nu a fost semnat încă; Mihăiești - Zimbor (13,3km) în lucru, termen deschidere 2025; Zimbor - Poarta Sălajului (13,3km) în lucru, termen deschidere 2025 (nodul Românași care asigură descarcărea traficului de pe lotul Zimbor - Poarta Sălajului va fi realizat prin licitație separată, aflată în derulare); Poarta Sălajului - Zalău (15,1km) și Zalău - Nușfalău (25,8km) – licitații în derulare, constructor desemnat; Nușfalău - Suplacu de Barcău (13,6km) deschis; Suplacu de Barcău - Chiribiș (26,4km) - în lucru, termen de deschidere în 2025; Chiribiș - Biharia (28,9km) – în lucru, termen deschidere în 2026; Biharia - Borș (5,4km) deschis.

AUTOSTRADA A4 (CENTURA CONSTANȚA)

Traseul inițial al Autostrazii A4, reprezentând varianta de ocolire a orașului Constanța (21,8km), este deschis integral circulației.

Există o licitație în derulare pentru un nou segment care începe la sud de Constanța, ocolește o parte din stațiunile de pe litoralul Mării Negre și ajunge în apropiere de Olimp (30,6km).

AUTOSTRADA SUD A6 (LUGOJ - BUCUREȘTI)

Singura porțiune deschisă circulației pe autostrada A6 este Balint - Centura Lugoj (10,5 km).

Exista licitații în derulare pentru toate cele sase loturi ale traseului Craiova - Târgu Jiu. Acestea acopera traseul Craiova - Filiași, 51,5km, care va fi realizat la profil de autostradă, și traseul Filiasi - Targu Jiu, 58,6km, care va fi realizat la profil de drum expres, și sunt împărțite astfel: lotul 1 DEx12/Ghercești - Craiova Nord (10,3km), lotul 2 Craiova Nord - Beharca (14,4km), lotul 3 Beharca - Filiasi (21,7km), lotul 4 Filiasi - Bibesti (22,9km), lotul 5 Bibesti - Targu Carbunesti (21,5km) si lotul 6 Targu Carbunesti - Centura Targu Jiu (19,3km).

AUTOSTRADA MOLDOVEI - A7 (PLOIEȘTI - PAȘCANI)

Pe secțiunea Ploiești - Buzău este deschis lotul 1 Dumbrava - Mizil (21,0km).

Sunt aproape de finalizare lotul 2 Mizil - Pietroasele (28,4 km) și lotul 3 Pietroasele - Buzau (13,9 km)

Secțiunea Buzau - Focșani este deschisă circulației aproape complet, pe un traseu de 79,0 km. O diferență de 3,4 km pe lotul 1 Buzău - Vadu Pasii este programata pentru deschidere în august 2025.

Pe secțiunea Focșani - Bacau se lucreaza la toate cele trei loturi: 1 - Focsani - Domnesti Targ (35,6km), 2 - Domnesti Targ - Racaciuni (38,8km) si 3 Racaciuni - Bacau (21,5km). Termenul de deschidere pentru toate trei este 2025.

Centura Bacău realizata la profil de autostrada este deschisă (16,3km).

Pe secțiunea Bacău - Pașcani se lucreaza pe toate cele trei loturi: 1 - Saucesti - Trifesti Targ (30,3km, deschidere in 2025), 2 - Trifești - Gheraiești (19,0 km, deschidere în 2025) și 3 Mircești - Pașcani (28,1 km, deschidere în 2025).

Pentru cele doua loturi ale secțiunii Pașcani - Suceava există licitatii în derulare: 1 - Pașcani - Roșcani (33,0 km), pentru care constructorul a fost desemnat, și 2 - Roscani - Aeroport Suceava (29,0 km).

Licitația pentru secțiunea Suceava - Siret este în pregătire.

AUTOSTRADA UNIRII - A8 (TÂRGU MUREȘ - UNGHENI)

Secțiunea I Târgu Mureș - Miercurea Nirajului (24,4km) este în executie, cu termen de deschidere în 2026.

Pe sectiunea II Miercurea Nirajului - Leghin a fost semnat contractul pentru execuție pentru lotul 2a Ditrau - Grinties în martie 2025, cu termen de finalizare în 2029.

Pentru celelalte 5 loturi există licitații în derulare: lotul 1b Miercurea Nirajului - Sarateni (23,4km), lotul 1c Sarateni - Joseni (32,4km) cu castigator desemnat, lotul 1d Joseni - Ditrau (14,4km), lotul 2b Grinties - Pipirig (34,1km) si lotul 2c Pipirig - Vanatori Neamt/Leghin (19,3km). Sectiunea III Leghin - Targu Neamt (29,9km) este in executie, cu termen de deschidere in 2026.

Pentru traseul Târgu Neamț – Iași – Ungheni: lotul 1 Târgu Neamț (Motca) - Targu Frumos (27,0 km) a fost scos la licitatie în ianuarie 2025, lotul 2 Târgu Frumos - Lețcani (28,6 km) a fost scos la licitatie în februarie 2025. Pentru celelalte trei loturi licitatiile sunt în pregatire.

Un pod peste Prut la Ungheni (1,1km) este în constructie, cu termen de deschidere în 2026.

AUTOSTRADA A9 (TIMIȘOARA - MORAVIȚA)

Exista licitații în derulare pentru două din cele trei loturi ale acestui traseu: Remetea Mare - Jebel (35,7 km) și Jebel - Moravița (33,5 km).

AUTOSTRADA A10 (SEBEȘ - TURDA)

Autostrada A10 este deschisa integral circulației (70,0 km).

AUTOSTRADA A13 (SIBIU - BACĂU)

Pentru secțiunea Sibiu - Făgăraș exista contracte semnate pe toate cele patru loturi, cu termen de deschidere în 2027: lotul 1 Boița - Avrig/Mârșa (14,3 km), lotul 2 Avrig/Mârșa - Arpașu de Jos (19,9 km), lotul 3 Arpașu de Jos - Sâmbăta de Sus (17,6 km) și lotul 4 Sâmbăta de Sus - Făgăraș (16,3 km).

AUTOSTRADA NORDULUI A14 (OAR - SUCEAVA)

Pe acest traseu există o licitație în derulare pentru realizarea secțiunii Oar – Satu Mare (10,8km) la profil de drum expres. Câștigatorul a fost desemnat.

DRUMUL EXPRES DEx4 (TURDA - DEJ)

Pe acest traseu, pe secțiunea A3 - DN1 (Tureni) de 5,0km, a fost deschis traficul pe 10 iulie 2025.

DRUMUL EXPRES DEx5A (BACĂU - PIATRA NEAMȚ)

Licitatie în derulare pentru traseul Drumului Expres Bacău - Piatra Neamț (51,0 km).

DRUMUL EXPRES DEx6 (FOCȘANI - GALAȚI) ȘI PODUL BRĂILA

Pe secțiunea Brăila - Galați (12,3 km) lucrările sunt în derulare. Termenul de deschidere este în vara anului 2025.

Traseul drumului expres se continua cu un pod peste Dunare între Brăila și Smârdan în județul Tulcea, deschis în iulie 2023 (podul nu face parte din Drumul Expres Braila - Galați).

Exista o licitație în derulare pentru cele trei loturi ale traseului Brăila - Focșani (73,5km): lotul 1 Focsani/A7- Maicanesti/DN23 (28,2km), lotul 2 Maicanesti/DN23 - Silistea/DJ221C (37,6km) si lotul 3 Silistea/DJ221C - Braila - DEx6 (7,7km).

DRUMUL EXPRES DEx12 (CRAIOVA - PITESTI)

Pe drumul expres Craiova – Pitești situația este urmatoarea: sunt deschise tronsoanele I Craiova - Robanesti (17,7km), II Robanesti - Slatina (39,9km) si III Slatina - Colonesti (31,8km); tronsonul IV Colonești - Pitești (31,9km) este deschis pe o secțiune de 19,0 km între Colonesti si Albota, cu diferența programată pentru deschidere în primăvara anului 2025, dar s-au înregistrat întârzieri.

DRUMUL EXPRES DEx16 (ARAD - ORADEA)

Pe acest traseu este deschisă legatura dintre Oradea și Autostrada A3 (Borș). Din traseul acesteia de 19,0 km, 13,0 km sunt realizați la profil de drum expres, iar diferenta la profil de drum national.

Pentru cele trei loturi ale drumului expres Arad - Oradea (120,5km) exista licitatii in derulare: lotul 1 Oradea - Salonta (33,7km + drum de legatura), lotul 2 Salonta - Chisineu Cris (39,7km + drum de legatura) si lotul 3 Chisineu Cris - Arad (47,1km + drum de legatura), acesta din urma având constructor desemnat.

Este deschisă circulației o alta sectiune de 3,5km a acestui traseu, denumita A11, între Autostrada A1 si DN7 în zona Arad.

Lipsa de autostrăzi și căi ferate moderne, un obstacol major pentru dezvoltarea logisticii din România

Lipsa de autostrăzi și căi ferate moderne rămâne un obstacol major pentru dezvoltarea logisticii din România, atrag atenția specialiștii Colliers, care subliniază nevoia continuării investițiilor mari în infrastructură.

„Nivelul de aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe șosele este apropiat de cel al Ungariei, dar de peste șase ori mai mic decât al Poloniei.

Cu alte cuvinte, chiar dacă România a înregistrat cea mai rapidă creștere a transportului rutier de marfă din Uniunea Europeană, diferența față de economii din regiune rămâne semnificativă.

Citește și: Șeful transporturilor UE: Dacă Rusia atacă România tancurile NATO nu ajung din cauza infrastructurii

Autostrăzile din România au crescut cu 600 km în 10 ani. - Foto: facebook/ Ministerul transporturilor (Imagine cu rol ilustrativ)

Foto: La nivelul lunii septembrie 2025, în România se circulă pe 1.329 km de autostradă și drum expres

Dacă ținem cont de populație și de dimensiunea economiilor, volumul transportat de România ar trebui să fie cel puțin dublu față de Ungaria și la jumătate din cel al Poloniei.

Citește și: Efectele intrării României în Schengen asupra transporturilor: Ce am câștigat, care sunt provocările

Pentru a reduce acest decalaj în următorii 10-15 ani, este necesar ca România să continue construcția de autostrăzi și modernizarea rețelei feroviare, cu atât mai mult în contextul actual, în care economia internă este sub presiune.

Astfel de investiții ar mai compensa din slăbiciunile raportate în alte sectoare ale economiei și ne-ar pregăti pentru următorul ciclu de creștere”, explică Victor Coșconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.

Mai multe articole din secțiunea Economie

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră