duminică 05 octombrie
EUR 5.0889 USD 4.3349
Abonează-te
Newsweek România

România a lansat investiții în autostrăzi de 18.000.000.000 € dar nu are bani să le finanțeze

Data publicării: 11.09.2025 • 16:15 Data actualizării: 11.09.2025 • 15:54
România a lansat investiții în autostrăzi de 18.000.000.000 € dar nu are bani să le finanțeze - Foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructură
România a lansat investiții în autostrăzi de 18.000.000.000 € dar nu are bani să le finanțeze - Foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructură

România a lansat investiții în autostrăzi de 18.000.000.000 € fără a se asigura că are bani să le finanțeze. Nici mutarea unor proiecte pe noul program SAFE (Security Action for Europe), prin care vom putea atrage 16,7 miliarde €, nu salvează situația. Transporturile au doar 30%.

Din pixul politic, România a lansat investiții în autostrăzi de 18.000.000.000 €. Dar nu are bani să le finanțeze.

Birocrația, lentoarea licitațiilor și întârzierile din teren și-au spus cuvântul și autoritățile au exclus din PNRR mai multe autostrăzi și căi ferate, pentru că proiectele nu se puteau încadra în termenii programului (august 2026) și, astfel, s-ar fi putut pierde total banii. 

Citește și: România exclude din PNRR mai multe autostrăzi și căi ferate. Cu ce bani vor fi continuate?

Iar specialiștii Asociației Pro Infrastructură atenționează că noul program SAFE (Security Action for Europe), în care România are a doua cea mai mare alocare din blocul comunitar după Polonia (aproape 16,7 miliarde €), nu va rezolva prea mult problema finanțării, pentru transporturile vor avea o anumită pondere (30%, conform surselor) în alocarea totală. Deci, vreo 5.000.000.000 €. 

Banii abia dacă ajung pentru autostrăzile A7 și A8, dar România trebuie să dezvolte și sectorul feroviar, și Portul Constanța din suma alocată.

România a lansat investiții în autostrăzi de 18.000.000.000 € dar nu are bani să le finanțeze

„Facem autostrăzi, foarte bine, dar tehnica militară merge cu trenul!

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene Dragoș Pîslaru a anunțat că România va putea atrage aproape 16,7 miliarde € prin noul program SAFE (Security Action for Europe), a doua cea mai mare alocare din blocul comunitar după Polonia.

Salutăm reușita de a accesa noi fonduri necesare transporturilor. Totuși, diavolul este în detalii: proiectele eligibile și cuantumul lor se vor negocia încă 2-3 luni, la fel și condițiile de creditare, banii abia dacă ajung pentru A7 și A8 și e musai să dezvoltăm și sectorul feroviar și Portul Constanța, cât și alte obiective navale și aeroportuare mai mici.

În plus, rămânem în continuare cu investiții rutiere de vreo 18 miliarde € care nu au finanțare până în 2030.

Citește și: Un ciot de 1.250.000.000 lei din Autostrada Moldovei executat prost zace de 8 luni. Ce urmează?

Iată analiza noastră amănunțită. În primul rând, nu este stabilită ponderea transporturilor în alocarea totală disponibilă prin SAFE de 16,7 miliarde €. În media au apărut semnale că ar fi de 30%, adică 5 miliarde €. Este o sumă fezabilă, realistă, dar nu este nicidecum finală ori certă, conform surselor noastre oficiale.

În următoarele 2-3 luni, se va duce o dublă negociere. Una internă pur politică, între MApN, MT și MAI și cealaltă externă cu oficialii Comisiei Europene care vor avea ultimul cuvânt cu privire la proiectele eligibile pe SAFE.

Cu siguranță cei mai mulți bani vor merge la armată și o parte la protecția civilă.

Responsabilii din MT au solicitat vreo 7 miliarde €. Cele două tronsoane din Autostrada A7 Pașcani-Suceava pot fi contractate oricând pe 1,41 miliarde €. Pe A8 Pașcani-Iași-Ungheni sunt 5 loturi, toate în licitație, și pot fi adjudecate la aproximativ 4 miliarde €.

Citește și: Ultimele 2,1 miliarde € pentru autostrăzi din PNRR merg pe A7. Despre ce segmente e vorba?

Mai adunăm un minim de 5-600 milioane € pe magistrala de cale ferată M500 pe o lungime cât mai mare în Moldova. Plus faza 3 din modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța, 120 milioane €. Și alte investiții mai mici pe naval și aeroporturi.

Cerem imperios ca infrastructura feroviară să fie inclusă în SAFE cu Magistrala M500 din Moldova care să fie readusă la parametrii constructivi de viteză și tonaj pe cât mai mulți kilometri, alături de faza 3 din Portul Constanța.

Da, este nevoie de A7 Pașcani-Suceava și de A8 Pașcani-Iași, însă rutierul trebuie să facă loc fraților năpăstuiți din transporturi: feroviarul, navalul și aviația care joacă un rol esențial în asigurarea securității naționale.

Crucială este și negocierea termenilor de creditare. Fiecare cent din SAFE va fi returnat de statul român. Teoretic este o perioadă de grație de 10 ani, însă nu știm câte și cât vor fi "ratele". Dobânda este variabilă, în jur de 2%, în funcție de condițiile de piață din momentul în care se trimite cererea de plată aferentă celor două tranșe anuale din împrumut. Deci un mecanism similar cu acela folosit în PNRR. Nu știm dacă vor fi jaloane, dar sigur vom avea ținte clare de atins.

Sperăm că în noiembrie va fi parafat acordul dintre statele membre și Comisia Europeană, iar startul programului SAFE poate fi imediat în 2026. Teoretic, costurile eligibile ar putea fi decontate retroactiv, începând cu acelea angajate din luna mai 2025.

Termenul până la care proiectele trebuie finalizate este 31 decembrie 2030.

SAFE reduce într-adevăr presiunea de pe Programul Transport, însă doar cu 6% pe domeniul rutier.

Din cele 25 de miliarde € care se bat pe alocarea de 5,5 miliarde €, putem scoate doar 1,5 miliarde € aferente Autostrăzii A7 Pașcani-Suceava. A8 Pașcani-Iași-Ungheni nu este inclusă în calculul celor 25 de miliarde.

Rutierul poate consuma în 2027-2028 toată alocarea de pe Programul Transport.

Și ne rămân obiective de 18 miliarde € care nu au finanțare până în 2030.

Câți bani poate plăti România exclusiv de la buget timp de 1-2 ani până când trecem în următorul exercițiu financiar UE astfel încât să nu se întrerupă lucrările pe șantiere? Nici nu mai socotim necesarul pe feroviar”, comentează specialiștii Asociației Pro Infrastructură. 

Mai multe articole din secțiunea Economie

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră