Autostrada Unirii, cea mai așteptată autostradă din zona Moldovei, a început cu stângul, după ce 18 ani s-a lucrat doar pe hârtie.
Din cauza semnării cu întârziere a contractelor, primul ordin de începere a lucrărilor a fost dat abia în februarie 2025, cu termen 24 de luni, adică, dacă totul merge brici, lotul ar putea fi gata în februarie 2027, spune Cătălin Urtoi, fost director CNIR și fost preşedinte al Consiliului de Administraţie din cadrul CNIR (a fost revocat din funcţie în martie 2025), detaliind toate problemele și întârzierile de pe A8, într-o postare pe Facebook.
Citește și: A început primul șantier pe autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Vestul și Estul României
Iar PNRR se încheie în 2026.
România pierde 4.000.000.000 lei din PNRR pe Autostrada Unirii. Contractele, semnate târziu
Situația la zi a stadiului fizic pe toate loturile de la Târgu Mureș până la Ungheni Prut și valoarea totală a investiției:
1. Lotul Tg.Mureș-Miercurea Nirajului (24,4 km)
Acest lot este în derulare la CNAIR
Constructor: Nurol - Turcia
În 15.05.2025 a început execuția.
Conform contract termenul de execuție este de 24 luni de la data Ordinului de Începere Lucrări, adică Mai 2027.
În aceste condiții acest lot nu se va încadra în termenul din PNRR, decât dacă Comisia Europeană va accepta prelungirea cu 18 luni a acestui program.
Dacă nu, atunci va trece pe o finanțare din PT 2021-2027 și bugetul de stat.
Valoare: 2,46 miliarde lei
Citește și: Încep lucrările pe ciotul din Autostrada Unirii pentru care România riscă să piardă bani din PNRR
2. Miercurea Nirajului-Sarateni (23 km)
Acest lot este în derulare la CNAIR.
Contractul de proiectare și execuție a fost semnat cu firma Ozaltin- Turcia.
Ordinul de Începere Lucrări (Proiectarea) a fost dat începând cu data de 15 Septembrie 2025.
Din acel moment încep să curgă cele 6 luni pentru proiectare, după care urmează o etapă procedurala de avizare a proiectării, emiterea autorizației de construire și apoi un nou Ordin de Începere a Lucrărilor pentru execuție (24 luni).
Asta înseamnă că acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2026, iar finalizarea în 2028.
Finanțarea este asigurată în acest moment prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar vor fi necesare și alte surse de finanțare.
Valoare: 2,98 miliarde lei
Citește și: Buget pentru salarii de 2,8 milioane €, la compania de stat care nu face mai nimic de un an
3. Sărățeni-Joseni (32,4 km)
Acest lot este în derulare la CNIR.
Urmează semnarea contractului de către UMB.
14 luni de proiectare și 40 luni Execuție.
Asta înseamnă că teoretic acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027.
Finanțarea este asigurată în acest moment prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar vor fi necesare și alte surse de finanțare.
Valoare: 6,1 miliarde lei
4. Lotul Joseni-Ditrau (14,4 km)
Acest lot este în derulare la CNIR.
Este în etapa de evaluare a celor 5 oferte depuse.
Au fost prevăzute 10 luni de proiectare și 24 luni execuție.
Sunt șanse teoretice ca acest lot să fie cu utilaje pe el în 2027, cu finalizare în 2029.
Finanțarea este asigurată în acest moment prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar vor fi necesare și alte surse de finanțare.
Valoare: 1,02 miliarde lei

5. Lotul Ditrău-Grințieș (37,9 km)
Acest lot este în derulare la CNIR
Contract semnat cu UMB.
14 luni proiectare și 40 luni execuție.
A fost emis Ordinul de Începere Lucrări (proiectare) cu data de 30 Iunie 2025.
Teoretic acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027 și ar putea fi finalizat până în 2031-2032
Finanțarea este în acest moment din PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar vor fi necesare și alte surse de finanțare.
Valoare: 6,14 miliarde lei
6. Grințieș-Pipirig (31,5 km)
Acest lot este în derulare la CNIR.
Este în etapa de evaluare oferte.
Au fost depuse două oferte, iar pe 15.07.2025 trebuia anunțat câștigătorul.
Proiectare 14 luni și execuție 40 luni.
Teoretic și acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027 și ar putea fi finalizat în perioada 2031-2032.
În acest moment are finanțarea asigurată prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar mai mult ca sigur vor fi necesare și alte surse de finanțare.
Valoare: 6,95 miliarde lei
7. Pipirig-Vanatori Neamț (19,3 km)
Acest lot se află în derulare la CNAIR.
Contractul a fost semnat cu UMB în 29.04.2025, dar NU a primit Ordin de Începere a Lucrărilor pentru proiectare.
Proiectarea 12 luni, iar execuția 36 luni.
Teoretic acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027, iar finalizarea lucrărilor în 2030.
În acest moment are finanțare asigurată prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar cu siguranță vor fi necesare și alte surse de finanțare.
Valoare: 2,69 miliarde lei.
8. Vânători Neamț- Moțca (30 km)
Acest lot este în derulare la CNAIR.
Ordinul de Începere Lucrări de execuție a fost dat în 03.02.2025 cu termen de 24 luni.
Este cel de-al doilea lot care are finanțare prin PNRR, dar nu va putea fi finalizat mai devreme de Februarie 2027.
În aceste condiții, dacă nu se va prelungi programul PNRR cu 18 luni, atunci și acest lot va trebui finanțat din PT 2021-2027, bugetul de stat și alte surse de finanțare.
Valoare: 1,56 miliarde lei
Urmează cinci loturi din tronsonul Moțca-Lețcani-Ungheni, de pe raza județului Iași, pentru care fac precizarea că în acest moment sunt în derulare negocieri cu cei de la Comisia Europeană pentru un nou program de finanțare, un program pe mobilitate militară, iar până la sfârșitul anului am putea avea o veste bună.
Iată cum se prezintă în acest moment fiecare lot de pe raza județului Iași:
9. Moțca-Tg.Frumos (27 km)
Acest lot este în derulare la CNIR.
În licitație de proiectare și execuție.
Au fost depuse 6 oferte, data limită pentru declarare câștigător- 29.09.2025
10 luni proiectare și 36 luni execuție.
În 2027 ar putea avea utilaje pe el, iar în 2030 să fie finalizat.
Valoare: 6,08 miliarde lei
10. Tg.Frumos-Lețcani (28,6 km)
Acest lot este în derulare la CNIR
Au fost depuse 6 oferte, iar data limită pentru declarare câștigător este 24.09.2025
10 luni proiectare și 36 luni Execuție.
Teoretic ar putea avea utilaje pe el în 2027, cu finalizare în 2030-2031.
Valoare: 5,52 miliarde lei
11. Letcani-DN 24 Iași (17,7 km)
Acest lot este în derulare la CNIR
Este în licitație de Proiectare și Execuție, cu data limită depunere oferte- 25.08.2025
10 luni proiectare și 36 luni Execuție.
Teoretic ar putea avea utilaje pe el în 2027, cu finalizare în 2030-2031
Valoare: 5,29 miliarde lei
12. DN24 Iași- Golăești (12,7 km)
Acest lot este în derulare la CNIR
Este în licitație de Proiectare și Execuție, iar data limită pentru depunerea ofertelor este 01.09.2025.
10 luni proiectare și 36 luni Execuție.
Teoretic ar putea avea utilaje pe el în 2027, cu finalizare în 2030-2031
Valoare: 4,12 miliarde lei
13. Golăești-Pod Ungheni (2,77 km)
Acest lot este în derulare la CNIR
Este în licitație de Proiectare și Execuție cu data limită pentru depunerea ofertelor- 28.07.2025.
6 luni proiectare și 12 luni Execuție.
Teoretic acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027 cu finalizare în 2028.
Valoare: 0,268 miliarde lei”, explică fostul șef CNIR Cătălin Urtoi, pe Facebook
Autostrada Târgu Mureș - Ungheni, o investiție de aproximativ 10,2 miliarde euro
De aceea va fi necesar un efort din partea guvernului României de a găsi alte surse de finanțare care să acopere această sumă eșalonat în perioada 2025-2032”, mai explică Cătălin Urtoi.
Cătălin Urtoi, revocat cu scandal în martie 2025 din funcţia de preşedinte al Consiliului de Administraţie din cadrul CNIR
Cătălin Urtoi a fost și director CNIR și președinte al Consiliului de Administraţie din cadrul CNIR. Conform declarației sale de avere, ca director CNIR a încasat 104.862 lei anul trecut și o indemnizație CA de 13.067 lei.
El a fost revocat în martie 2025 din funcţia de preşedinte al Consiliului de Administraţie din cadrul CNIR, în locul său fiind votat Ştefan Ioniţă.
Preşedintele Consiliului de Administraţie al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (CNIR) Cătălin Urtoi a susţinut în martie 2025 că a fost revocat din funcţie printr-un „abuz grav" şi că nu se poate continua cu "şmecherii de bulevard introduse golăneşte în şedinţa de CA".
Atunci, Cătălin Urtoi a scris pe Facebook că „Astăzi s-a produs un abuz grav cu privire la modul de desfăşurare a unei şedinţe de CA, un simulacru pus la cale de patru membri pe care îi voi nominaliza: Bogdan Pascu, Ioniţă Ştefan, Lucian Simion şi Gabriel Budescu (director CNIR). Am constatat că sunt prezenţi toţi membrii CA şi în calitate de preşedinte am declarat şedinţa deschisă".
Totodată, Urtoi a spus că la scurt timp, Bogdan Pascu a cerut în şedinţă revocarea sa din funcţia de preşedinte al Consiliului de Administraţie şi că acest lucru s-a întâmplat, fiind patru voturi în favoarea revocării şi trei împotrivă. În funcţia de preşedinte al CA a fost votat Ştefan Ioniţă.
"Au numit noul preşedinte de CA printr-o acţiune ilegală şi fără să se ţină cont de o procedură conform legii în astfel de situaţii.
Nu am de gând să merg înainte cu astfel de şmecherii de bulevard, introduse golăneşte într-un CA, al unei companii strategice pentru România! Voi solicita astăzi acţionarului prin intermediul AGA să stopeze abuzurile membrilor CA şi să ia deciziile legale care se impun! Eu nu am greşit cu nimic", a adăugat Urtoi.
Pe 24 februarie, Cătălin Urtoi a declarat pentru News.ro că o "grupare" creată în cadrul CNIR doreşte plecarea sa din funcţia de preşedinte al Consiliului de Administraâie CNIR şi că este dispus să facă acest pas, dar cu o condiţie.
"Pentru a debloca situaţia artificial creată în cadrul CA al CNIR, de către o grupare majoritară care doreşte schimbarea mea din poziţia de preşedinte CA, în urma discuţiilor pe care le-am avut şi în cadrul asociaţiei civice "Hai că se poate", am decis să condiţionez plecarea mea din această funcţie, doar dacă este introdusă pe ordinea de zi a CA a celor trei loturi din tronsonul Leţcani-Ungheni pentru a demara procedurile de achiziţie publică pentru proiectare şi execuţie", a afirmat Cătălin Urtoi.