Realizare „epocală”! CFR reușit să modernizeze 5,8 km de cale ferată, de la 70 km/h la 160 km/h, în 8 ani
În timp ce în țările din Vest trenurile zboară și cu peste 300 km/h de zeci de ani, în România nici nu se vorbește de trenuri de mare viteză. Iar CFR reușit să modernizeze 5,8 km de cale ferată, de la 70 km/h la 160 km/h, în 8 ani.
Pe 11 noiembrie 2025, la ora 15.00, CFR Infrastructură anunță că se deschide circulația feroviară pe firul I modernizat al variantei de traseu nou-construite între stațiile Ilia și Mintia, parte a secțiunii Gurasada – Simeria, situată pe axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul Rin – Dunăre) – Nurnberg - Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Brașov – București – Constanța.
„Lucrările de construire a noii variante feroviare au fost realizate în cadrul contractului de modernizare a infrastructurii și suprastructurii căii ferate pe Tronsonul 3 Gurasada - Simeria, proiect co-finanțat din Fondul de Coeziune, prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 - 2020 și prin Programul Transport 2021 - 2027.
Pentru atingerea obiectivului general al proiectului, și anume atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h pentru trenurile de călători și de 120 km pentru trenurile de marfă, noua variantă de traseu, în lungime de 5,885 km, este mai scurtă cu 1,216 km față de varianta veche de traseu, iar pentru realizarea acesteia a fost necesară construirea inclusiv a următoarelor trei poduri feroviare peste râul Mureș, în lungime totală de 1,3 km, a căror valoare totală estimată depășește 290 milioane lei:
podul nr. 1, situat la intrare în localitatea Brănișca dinspre Deva, în imediata vecinătate a vechiului pod feroviar, are lungime de 384 m;
podul nr. 2, amplasat în zona Castelului Josika, are lungime de 435 m;
podul nr. 3, aflat la ieșirea din Brănișca spre Bretea Mureșană, are o lungime totală de 486 m.
Menționăm faptul că, din punct de vedere arhitectural, toate cele trei poduri, înalte de 1,95 m, sunt realizate din tabliere metalice, cu cuve de beton armat și cu fundarea executată direct în rocă, iar pentru a reduce impactul asupra râului Mureș s-a utilizat o tehnologie modernă, prin care podurile au fost construite pe maluri și ulterior lansate în poziția finală.
Principalul avantaj al noii variante de traseu, situată pe intervalul Mintia - Ilia (16 km), este reducerea timpului de parcurs în această primă etapă, la 18 minute pentru trenurile de călători și la 20 de minute pentru trenurile de marfă, pe firul I între Ilia și Mintia, iar după darea în exploatare, la vitezele proiectate, a variantei nou-construite inclusiv pe firul II (februarie 2026), timpul de parcurs între stațiile Ilia și Mintia va fi de doar 8 minute pentru trenurile de călători și de 18 minute pentru trenurile de marfă.
Contractul de reabilitare a Tronsonului 3 Gurasada - Simeria, situat pe Axa prioritară TEN - T 22 (Coridorul Rin-Dunăre, ramura nordică), are ca obiectiv modernizarea a 40,88 km de infrastructură și suprastructură feroviară pentru circulația trenurilor de călători cu viteza maximă de 160 km/h, lucrări de terasamente și consolidări pe întreaga distanță, construirea a 17 poduri (dintre care 3 peste râul Mureș), 27 de podețe, 4 pasaje superioare, 3 pasaje inferioare, lucrări civile în 9 stații de cale ferată (inclusiv halte comerciale/puncte de oprire), lucrări de electrificare și energoalimentare, precum și lucrări de implementare a sistemului de siguranță a traficului ERTMS (ETCS nivel 2+GSM-R)”, a informat CFR Infrastructură, pe pagina sa de Facebook.
Citește și: VIDEO Cum arată primele trenuri tip RE-R cumpărate de România din Polonia. Costă 10.400.000 € bucata
Realizare „epocală”! CFR reușit să modernizeze 5,8 km de cale ferată, de la 70 km/h la 160 km/h, în 8 ani
Specialiștii Asociației Pro Infrastructură afirmă că CFR a reușit să modernizeze cei 5,8 km de cale ferată în 8 ani, iar trenurile economisesc doar circa 10 minute în urma acestei realizări.
„Varianta Vețel: 8 ani de chinuri birocratice pentru 10 minute economisite.
O nouă realizare "epocală" a CFR va fi deschisă traficului: varianta de traseu Vețel-Bretea Mureșană, lungă de 5885 m, care scurtează cu un kilometru distanța dintre stațiile Ilia și Mintia și ridică viteza de la 70 la 160 km/h, cu încetinire la 120 pe Mintia-Deva.
Astfel, timpul de parcurs pe Ilia-Mintia scade de la 17-20 minute în 2017 la 7-10 minute în câteva luni (viteza este crescută gradual).
Pentru cele cam 10 minute economisite s-au construit 3 poduri-mamut peste Mureș (vezi schița pe harta de mai jos), lungi de aproximativ 500 metri fiecare.
Timpul total de parcurs pe Arad-Deva are șanse să scadă la sub 100 minute față de două ore în 1995, an de referință pe acest coridor.
Citește și: CFR pe butuci. Trenuri blocate în gări. Directorul: apartament de 1.000.000€, plătește 14.000€ rate
Desigur, este de dorit să avem un procent cât mai ridicat de linie la 160 km/h: de la Ilia trenul va continua în perspectivă cu 160 până la Radna unde are o limitare, apoi iarăși cu 160 până la Arad și Curtici.
Tragic este că ne-am luptat 8 ani să salvăm 10 minute.
Întreaga variantă a fost blocată, culmea, pe o porțiune de fir vechi, în dreptul Termocentralei Mintia, unde se află Castrul Micia.
Arheologii muzeelor din zonă nu au fost mulțumiți că antreprenorul FCC a angajat un "arheolog privat".
Nu știm cine are dreptate dar rezultatul este că Ministerul Culturii nu a aprobat descărcarea arheologică.
CFR s-a resemnat și a reproiectat zona ca să se limiteze la ampriza existentă, deci fără descărcare.
O linie de înaltă tensiune care trecea prea jos a încetinit și ea lucrările câteva luni. O expropriere a pus și ea umărul la cei 8 ani adunați.
Am mai văzut filmul ăsta prost pe multe alte șantiere feroviare. La proiectarea jalnică pe care constructorii trebuie s-o refacă se adaugă hârtii din alte ministere care blochează constant șantierele și nimănui nu-i pasă. Anii trec, călătorii și marfa se mută pe rutier.
Coșmarul lucrărilor interminabile între Simeria și Arad nu s-a încheiat.
Aktor își apără și aici notorietatea jalnică și îi va lua probabil 10 ani să termine între Ilteu și Gurasada. Abia a reușit, după dispute nesfârșite cu CFR, să încheie birocrația la tunelul 1 de la Sălciva, lung de 700 metri.
Dar încă este nerezolvată o linie de înaltă tensiune la capătul vestic al tunelului 2...”, apreciază specialiștii Asociației Pro Infrastrucutră, într-o postare pe Facebook.