De ce nu se vând mașinile electrice? Dacia Sandero electrică, cu 15.000€ mai scumpă ca pe benzină

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 27.01.2025 - 07:34
De ce doar 13% din mașinile noi au fost electrice în 2024? Oamenii n-au bani, 15.000 € diferența - Foto: freepik.com - Imagine cu rol ilustrativ
De ce doar 13% din mașinile noi au fost electrice în 2024? Oamenii n-au bani, 15.000 € diferența - Foto: freepik.com - Imagine cu rol ilustrativ
De ce doar 13% din mașinile noi au fost electrice în 2024? Oamenii n-au bani, 15.000 € diferența - Foto: freepik.com - Imagine cu rol ilustrativ
De ce doar 13% din mașinile noi au fost electrice în 2024? Oamenii n-au bani, 15.000 € diferența - Foto: freepik.com - Imagine cu rol ilustrativ

De ce doar 13% din mașinile noi înmatriculate în UE au fost electrice în 2024? Oamenii n-au bani. În jur de 15.000 € e diferența minimă între cea mai ieftină mașină pe benzină și cea mai ieftină mașină electrică de aceeași mărime.

SHARE

În total, în 2024, au fost înmatriculate 10.632.381 de autoturisme în UE, în creștere cu +0,8% față de 2023.

Dintre acestea, doar 1.447.934 au fost mașini electrice, adică 13,6% din total și cu 5.9% mai puține ca în 2023.

33,3% din cele 10.632.381 de mașini noi înregistrate în UE anul trecut au fost pe benzină, 30,9% hybrid, 11,9% diesel și 7,1% plug-in hybrid. 

Dacia Sandero a fost cea mai vândută mașină din Europa, cu 270.111 unități (+14.3% față de 2023), iar pe locurile 2 și 3 s-au aflat Renault Clio și Volkswagen Golf, cu 216.569 unități și, respectiv, 216.549. 

Citește și: 24 de mașini electrice, testate iarna până le-a murit bateria. AUTONOMIA REALĂ, mai mica și cu 32%

De ce doar 13% din mașinile noi au fost electrice în 2024? Oamenii n-au bani, 15.000 € diferența

Nu degeaba, însă, Sandero și Clio au fost cele mai vândute mașini în UE.

Sigur, Sandero a evoluat spectaculos, iar Clio a fost și este un etalon în clasa sa. Dar cele două modele au ceva, în afară de platforma tehnică. Sunt cele mai ieftine! Oferă cel mai bun raport calitate/preț/dotări/spațiu. Sandero are un preț de bază de circa 13.500 €, iar Clio pleacă de la aproximativ 15.500 €. 

Apoi, în Top 10 cele mai vândute mașini în Europa în 2024, pe locul 6, mai e un model cu preț de plecare sub 20.000 €, Peugeot 208 (de la circa 17.500 €). 

Citește și: CRIZĂ Europa refuză mașinile electrice. 54.000 de angajați concediați, inclusiv în România

În comparație, o mașină electrică echivalentă ca spațiu cu Sandero, Clio sau 208 e cu cel puțin 15.000 € mai scumpă. 

Fără ecobonusuri și prețuri promoționale, cea mai ieftină versiune electrică a lui Peugeot 208 pornește de la circa 29.000 €, iar cel mai ieftin Opel Corsa electric, tot de la circa 29.000 €.

Clio nu are versiune full electrică, dar poate fi echivalat cu Renault 5 E-Tech, care pleacă de la peste 30.000 €. 

Piața auto europeană în 2024. România pe locul 14

În 2024, înmatriculările de mașini noi în UE au crescut ușor, cu 0,8%, până la aproximativ 10,6 milioane de unități. Spania a continuat să dea dovadă de reziliență, cu o rată de creștere solidă de 7,1%. În schimb, s-au observat scăderi în Franța (-3,2%), Germania (-1%) și Italia (-0,5%).

Piața auto din România s-a situat pe pozitia 14 în UE la finalul anului trecut, cu un volum de 151.105 autoturisme noi înmatriculate, înregistrând o creștere de 5.6% comparativ cu 2023. Dintre acestea, 9.795 autoturisme noi înmatriculate au avut propulsie full electrica (-32.2%) și 58.470 unități au avut propulsie hibridă (+34.7%).

Citește și: Trump a „dinamitat” trecerea la mașini electrice în SUA. Musk îl susține și câștigă pe toate liniile

În ceea ce priveste constructorii de automobile, cele mai multe autoturisme noi inmatriculate în total Europa în 2024 le-a înregistrat Grupul VW, cu 3.407.242 unități, în creștere cu 2.5%, urmat de Grupul Stellantis, cu 1.969.594 unități, în scădere cu 7.3% și de Grupul Renault, cu 1.282.453 unități, în creștere cu 3.2% (din care Dacia: 578.935 unități, în creștere cu +3.9% față de 2023).

Ford a înregistrat un numar de 426.307 unitati noi înmatriculate în Europa anul trecut, în scadere cu 17% față de 2023.

Mașini electrice și electrificate

Înmatriculările de autoturisme electrice pe baterii au scăzut cu 10,2%, până la 144 367 de unități în decembrie 2024.

Această scădere a fost determinată în principal de o scădere semnificativă a înmatriculărilor în Germania (-38,6%) și Franța (-20,7%), ceea ce a condus la o scădere cu 5,9% a volumului pieței pentru 2024 comparativ cu 2023.

Ca urmare, cota de piață totală a automobilelor electrice cu baterii s-a situat la 13,6% pentru 2024, potrivit ACEA.

Citește și: Producătorii auto cer UE s-o lase mai moale cu tranziția verde. Șeful Renault și ACEA atenționează

Înmatriculările de automobile hibride plug-in au crescut cu 4,9% în decembrie 2024, datorită creșterilor semnificative înregistrate în Franța (44,9%) și Germania (6,8%). În decembrie, hibrizii plug-in au reprezentat 8,3%, menținându-se la același nivel ca în anul precedent.

Cu toate acestea, volumele totale anuale pentru 2024 au scăzut cu 6,8% față de 2023.

Înmatriculările de vehicule hibride-electrice au crescut cu 33,1% în decembrie 2024, cota de piață ajungând la 33,6%, față de 26,5% în decembrie 2023, depășind înmatriculările de mașini pe benzină pentru a patra lună consecutiv.

Benzină și diesel

În decembrie 2024, înmatriculările de autovehicule pe benzină au scăzut cu 1,8% în Europa, toate piețele importante înregistrând scăderi, cu excepția Spaniei, care a înregistrat o creștere de 16%.

Franța a înregistrat cea mai abruptă scădere, înmatriculările prăbușindu-se cu 23%, urmată de Italia, cu un declin de 11,4%.

Germania a înregistrat, de asemenea, o scădere de 7,4%. Cu 269 260 de mașini noi înmatriculate luna trecută, cota de piață a benzinei a scăzut la 29,6%, de la 31,6% în aceeași lună a anului trecut.

Piața mașinilor diesel a scăzut cu 15%, rezultând o cotă de piață de 9,8% pentru vehiculele diesel în decembrie anul trecut. În general, s-au observat scăderi cu două cifre pe majoritatea piețelor UE.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te