luni 17 noiembrie
EUR 5.0847 USD 4.3768
Abonează-te
Newsweek România

A doua cea mai așteptată autostradă din România, retrogradată parțial la nivel de drum expres. Nu sunt bani

Data publicării: 17.11.2025 • 10:15
Autostrada A7 - Foto: Facebook/CNAIR
Autostrada A7 - Foto: Facebook/CNAIR

A doua cea mai așteptată autostradă din România, după Autostrada Ploiești - Sibiu (A1), va fi retrogradată parțial la nivel de drum expres, pentru scăderea costurilor.

Autostrada Moldovei, A7 Ploiești - Siret, trebuia să aibă 453 de kilometri. Dar va avea, se pare, doar 397 de kilometri.

Potrivit APIX.ro, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a decis ca ultimul tronson Suceava – Siret, de 55,7 kilometri, să fie reproiectat la nivel de drum expres.

Citește și: Încep lucrările la o nouă autostradă de 73 km și 850.000.000 € . Ce orașe va lega și când va fi gata?

A doua cea mai așteptată autostradă din România, retrogradată parțial la nivel de drum expres. Nu sunt bani

Autostrada Moldovei va avea ca punct final Suceava. În acest sens, CNAIR a solicitat deja firmei Search Corporation să reproiecteze ultimul segment, astfel încât toți cei aproape 56 de kilometri să fie construiți la nivel de drum expres.

Inițial, tronsonul Suceava - Siret figura cu 26,40 de kilometri la profil de autostrada (Suceava - DN2H) și cu 29,30de kilometri la profil de drum expres (DN2H - Frontiera Siret).

Studiul de fezabilitate a fost finalizat în prima parte a acestui an, iar CNAIR a solicitat revizuirea în luna octombrie 2025.

CNAIR a justificat „retrogradarea” autostrăzii Suceava – DN2H la drum expres prin „necesitatea optimizării costurilor investiționale”. 

Citește și: Bolojan, despre dobânzile pe care le plătește România: 11.000.000.000 €, cât Autostrada Moldovei A7

„Această modificare este fundamentată de necesitatea optimizării costurilor investiționale și a maximizării beneficiilor pentru sectorul de transport, cu accent deosebit pe asigurarea mobilității militare (programul SAFE, n.r.)”, se arată într-o adresă a CNAIR, obținută de Apix.ro.

Anul trecut, valoarea estimată pentru realizarea tronsonului Suceava – Siret al A7 era estimată la circa 600 milioane euro. 

Care sunt diferențele dintre autostradă și drum expres

Autostrada și drumul expres sunt două tipuri de infrastructură rutieră care, deși par similare la prima vedere, au diferențe importante în ceea ce privește standardele tehnice, costurile și capacitatea de trafic, conform specialiștilor în domeniu.

Autostrada reprezintă nivelul cel mai ridicat al rețelei rutiere, fiind proiectată pentru viteze mari, cu două benzi pe sens și bandă de urgență continuă.

Lățimea totală depășește frecvent 26 de metri, iar separarea sensurilor este mai amplă, ceea ce permite o circulație mai sigură și o capacitate mai mare.

Drumul expres păstrează o parte dintre aceste caracteristici, dar într-o formă mai economică. Are tot două benzi pe sens, însă fără bandă de urgență, fiind prevăzute doar refugii din loc în loc.

Viteza de proiectare este ușor mai redusă, iar lățimea tramei rutiere scade la aproximativ 20–22 de metri. Separarea sensurilor se menține, dar spațiul median este mai îngust.

Deși accesul se face tot prin noduri rutiere denivelate, configurația lor este mai simplă.

Diferența esențială dintre cele două tipuri de drumuri ține de capacitatea de transport și de costuri. O autostradă poate prelua fluxuri mult mai mari de trafic și impune standarde mai ridicate pe partea de siguranță, însă este și semnificativ mai scumpă.

Prin comparație, drumul expres este gândit ca o soluție intermediară, suficientă în zone unde traficul prognozat nu justifică investiția într-o autostradă completă, dar există totuși nevoie de conectivitate rapidă și sigură.

Mai multe articole din secțiunea Economie
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră