Studiu ADAC: Riscurile cumpărării unei mașini hybrid SH. Cât ține bateria de înaltă tensiune?
Cumpărarea unei mașini SH, la mâna a doua, este întotdeauna o loterie. Însă, cazul unui automobil hybrid sau plug-in hybrid, „ecuația” se complică din cauza degradării bateriei de înaltă tensiune. Specialiștii ADAC au studiat 28.500 de modele pentru a vedea cât ține acumulatorul.
Mașinile hybrid (HEV) și plug-in hybrid (PHEV) sunt adesea primul pas către electromobilitate, oferind avantajele de mobilitate din ambele lumi, termică și electrică.
Și sunt o alternativă interesantă și bună și pe piața second hand, dacă se știe exact stare de sănătate a bateriei de înaltă tensiune.
Pentru a afla ce se întâmplă cu bateriile mașinilor hybrid după un kilometraj mare, cât de potrivite mai sunt acestea pentru utilizarea zilnică, specialiștii ADAC, (cea mai importantă asociație auto profesională din Europa), au analizat datele de la 28.500 de astfel de automobile, împreună cu Aviloo – o companie specializată în diagnosticarea bateriilor, și au prezentat o serie de concluzii.
Citește și: VIDEO 31 de anvelope de iarnă, testate de ADAC. Care sunt cele mai bune? Fugiți de cele ieftine!
Studiu ADAC: Riscurile cumpărării unei mașini hybrid SH. Cât ține bateria de înaltă tensiune?
Bateriile mașinilor hybrid și plug-in hybrid sunt mici în comparație cu cele ale unei mașini electrice și, prin urmare, sunt încărcate mult mai frecvent.
Fac aceste cicluri multiple de încărcare/descărcare ca acestea să îmbătrânească mai repede, mai ales cu un kilometraj mai mare?
Pe înțelesul tuturor, specialștii ADAC fac o comparație elocventă cu smartphone-urile.
Pe măsură ce bateria telefonului îmbătrânește, capacitatea sa energetică scade, iar timpul de funcționare devine din ce în ce mai scurt.
Iar situația nu este fundamental diferită în cazul bateriilor considerabil mai mari din mașinile electrice, hybrid sau plug-in hybrid, spun specialiștii ADAC.
Citește și: Vrei mașină second-hand de 3-10 ani vechime? Uită de aceste 18 modele! Ce arată datele ADAC
Mai ales atunci când vehiculele plug-in hybrid sunt utilizate intensiv în modul electric, de exemplu, bateriile trec rapid printr-un număr mare de cicluri de încărcare/descărcare, potențial cu consecințe neplăcute.
Și, odată ce garanția producătorului expiră, orice reparații vor fi pe cheltuiala proprietarului mașinii. În funcție de modelul vehiculului, aceste costuri pot varia de la o sumă de patru cifre la o sumă de cinci cifre în euro.
Concluzie încurajatoare: Bateria de înaltă tensiune ține cât durata medie de viață a mașinii hybrid
Următorul grafic arată starea de sănătate (SoH - State of Health) a bateriilor vehiculelor electrice hibride plug-in (PHEV) pe un kilometraj de până la 200.000 de kilometri. SoH-ul bateriilor este afișat ca procent, 100% SoH corespunzând capacității energetice atunci când sunt noi.
Important: Vehiculele examinate au fost subdivizate în grupuri de utilizatori (de asemenea, în procente) în funcție de ponderea lor respectivă de conducere electrică.
-
Primii 25%: Șoferii care folosesc cel mai puțin vehicule electrice (galben)
-
50% din mijloc: Șoferi care utilizează în medie vehicule electrice (gri deschis)
-
Ultimele 25%: Șoferii care utilizează cel mai frecvent vehicule electrice (gri închis)
Fiecare punct din grafic reprezintă un vehicul evaluat; curbele arată media tuturor celor 28.000 de vehicule examinate.
Datele analizate de ADAC au aratătat, în general, că procesul de degradare a bateriilor de tracțiune din vehiculele PHEV se desfășoară în parametrii așteptați. Pentru majoritatea vehiculelor evaluate, se poate presupune, afirmă specialiștii, că bateria de înaltă tensiune va rezista cât durata medie de viață a vehiculului.
Dar, este adevărat, nivelul de degradare al bateriei variază mult de la o mașină la alta, chiar dacă acestea au același kilometraj.
Unul dintre motivele acestei variații este proporția de conducere electrică. Vehiculele cu proporții mari de conducere electrică au, în medie, valori ale stării de sănătate a bateriei (SoH) semnificativ mai mici decât vehiculele cu proporții mici de conducere electrică.
Alte cauze ale variației, pe lângă kilometrajul parcurs și proporția de consum de energie electrică, pot include factori precum stilul de mers al fiecărui șofer, tipul bateriei, temperatura și defectele celulelor.
Concluziile ADAC privind degradarea bateriilor mai multor modele Mercedes, BMW, Mitsubishi, Ford, Volvo și din Grupul Volkswagen, AICI.
Perioadele de garanție pentru bateriile PHEV variază de obicei între 100.000 și 160.000 de kilometri sau între 6 și 8 ani.
Cu toate acestea, adesea nu se specifică o stare minimă de sănătate (SoH) specifică pentru solicitările de garanție pentru bateriile PHEV sau SoH este stabilită la un nivel deosebit de scăzut în scopuri de garanție. Acest lucru face dificilă pentru clienți să își prezinte reclamații privind starea de sănătate a bateriei.
Valorile medii de degradare normală a bateriilor
Pe baza evaluărilor și a experienței, experții ADAC consideră că SoH ar trebui să aibă următoarele valori.
-
la 50.000 km: cel puțin 92%
-
la 100.000 km: cel puțin 88%
-
la 150.000 km: cel puțin 84%
-
la 200.000 km: cel puțin 80%