joi 09 octombrie
EUR 5.0953 USD 4.3848
Abonează-te
Newsweek România

Românul, „frate” cu mașina diesel. Vânzările au crescut cu 45%. Mașinile electrice, -26% în 2025

Data publicării: 09.10.2025 • 15:00 Data actualizării: 09.10.2025 • 14:46
Românul, „frate” cu mașina diesel. Vânzările au crescut cu 45% - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Românul, „frate” cu mașina diesel. Vânzările au crescut cu 45% - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Evoluția pieței auto în România în primele 9 luni din 2025Foto: APIA
Evoluția pieței auto în România în primele 9 luni din 2025Foto: APIA

Rezultatele din luna septembrie indică o aparentă revenire a pieței auto din România, cu o creștere de aproape 40%, față de aceeași perioadă din 2024. Interesant, românul pare în continuare „frate” cu dieselul, vânzările de autoturisme pe motorină crescând cu 45% luna trecută.

Prăbușirea pieței de mașini noi din România s-a temperat, chiar dacă programul Rabla 2025 a pornit abia pe 30 septembrie, cu prime prime diminuate.

După trei luni - iulie, august, septembrie - de creștere, au fost înmatriculate în total 108.067 unități, ceea ce, la 9 luni, se traduce printr-o scădere de 5,2%, conform datelor APIA. În primele 8 luni, scăderea a fost de 9,6%.

Citește și: Piața auto UE a stagnat. România, a 4-a cea mai mare scădere, -9,6%. Bulgaria, +8,5%067

Românul, „frate” cu mașina diesel. Vânzările au crescut cu 45%. Mașinile electrice, -26% în 2025

În luna septembrie 2025, în România înmatriculările de autoturisme noi cu crescut „spectaculos”, cu 39%, până la 12.409 unități, față de aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor APIA.

De ce spectaculos între ghilimele? Pentru că septembrie 2024 a fost cea mai slabă lună din ultimii doi ani pentru piața auto din România. 

Citește și: Românii nu se înghesuie la mașini electrice și mai ales la cele chinezești. Niciuna, în TOP 30

Evoluția pieței auto în România în primele 9 luni din 2025Foto: APIA

Foto: Evoluția pieței de mașini noi din România în 2025, față de 2024

„Rezultatele din luna septembrie indică o aparentă revenire a pieței auto, cu o creștere raportată de aproape 40% față de aceeași perioadă din 2024 și o cotă de piață de 48,7% pentru motorizările electrificate.

Totuși, aceste cifre trebuie interpretate cu prudență.

Pe de o parte, efectul creșterii TVA, aplicat de la 1 iulie, ar fi putut genera o accelerare artificială a înmatriculărilor, mulți cumpărători grăbindu-se să finalizeze achizițiile înainte de majorarea prețurilor.

Citește și: Cum s-a schimbat topul celor mai vândute mașini în Europa în 20 ani. De la Astra și Golf, la Dacia

Pe de altă parte, septembrie 2024 a fost cea mai slabă lună din ultimii doi ani, cu doar 8.913 unități înmatriculate, ceea ce face ca procentul actual de creștere să pară mai spectaculos decât este în realitate.

Chiar și în aceste condiții, motorizările electrificate își mențin o pondere ridicată, cu segmentele full hybrid (+63%) și plug-in hybrid (+86%) pe un trend ascendent, alimentat atât de ofertele tot mai variate ale producătorilor, cât și de interesul constant al consumatorilor pentru soluțiile de tranziție energetică.

Piața vehiculelor comerciale — atât ușoare, cât și grele — a consemnat de asemenea creșteri de +34% și +41%, însă și aici trebuie luat în calcul efectul de bază scăzut și eventualele înmatriculări anticipate de flote, înainte de modificările fiscale.

Privind spre finalul anului, reluarea Programului Rabla 2025 ar putea susține cererea, deși ediția curentă dispune de un buget redus și stimulente ajustate.

Interesul inițial ridicat arată că publicul rămâne receptiv la programele de reînnoire, dar impactul real asupra pieței va depinde de ritmul de procesare și de sustenabilitatea cererii, nu doar de entuziasmul de început.

În concluzie, datele din septembrie trebuie privite mai degrabă ca un efect de redresare statistică decât ca o revenire solidă, iar evoluția următoarelor luni va fi esențială pentru a confirma dacă piața intră într-o fază de creștere durabilă sau doar traversează un moment conjunctural favorizat de contextul fiscal și calendaristic”, a explicat Dan Vardie, președintele APIA. 

În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate în luna septembrie 2025 în România, față de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină au înregistrat o creștere de 40.8%, ajungând la o pondere de 45%, în timp ce motorizările pe motorină au înregistrat o creștere de 45%, ajungând la o pondere de 6.4%. 

În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, acestea au înregistrat, în luna septembrie 2025, o creștere de 12%, ajungând la o pondere de 18.3% din totalul pieței de autoturisme. Este de menționat că, din totalul motorizărilor mild-hibrid, 87% sunt motorizări pe benzină, în timp ce doar 13% sunt motorizări pe motorină. 

Citește și: Criza din industria auto europeană: Producătorii cer UE flexibilitate și susținere ca în China

Pe de altă parte, mașinile „electrificate“, respectiv cele electrice (care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate - BEV și PHEV), precum și cele mild-hibrid și full hibrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) au ajuns, în luna septembrie 2025, la o cotă de piață de 48.7%, fiind cel mai important segment de pe piața românească.

Mașinile full electrice au urcat la o cotă de 6% din piață, în luna septembrie 2025, față de septembrie 2024, când reprezentau 5.6%, în timp ce autoturismele plug-in hibrid au ajuns la o cotă de piață de 6.5%, față de septembrie 2024, când reprezentau 5%.

Respectiv, autoturismele „electrificate” au înregistrat o creștere 39.3% în septembrie, realizând o cotă de piață de 48.7%, după cum urmează:

  • Autoturismele mild-hibrid (MHEV): creștere de 12%, cu o cotă de piață de 18.3%
  • Autoturismele full-hibrid (FHEV): creștere de 63%, cu o cotă de piață de 17.9%
  • Autoturismele plug-in hibrid (PHEV): creștere 86%, cu o cotă de piață de 6.5%
  • Autoturismele pur electrice (BEV): creștere de 52%, cu o cotă de piață de 6%

Top 5 mărci de mașini electrice preferate de români (ianuarie–septembrie 2025)

  • Dacia – 1.177 unități (vs 2.226 în 2024, -47%)
  • Hyundai – 869 unități (vs 471 în 2024, +85%)
  • Tesla – 646 unități (vs 2.099 în 2024, -69%)
  • Ford – 533 unități (vs 81 în 2024, +558%)
  • Renault – 290 unități (vs 335 în 2024, -13%)

Total piață mașini electrice: 5.409 unități (vs 7.307 în 2024, -26%)

Top 5 mărci de mașini plug-in hybrid preferate de români (ianuarie–septembrie 2025)

  • Mercedes-Benz – 1.023 unități (vs 958 în 2024, +7%)
  • Volkswagen – 890 unități (vs 123 în 2024, +623%)
  • BMW – 737 unități (vs 589 în 2024, +25%)
  • Hyundai – 575 unități (vs 309 în 2024, +86%)
  • Ford – 555 unități (vs 426 în 2024, +30%)

Total piață mașini plug-in hybrid: 6.432 unități (vs 4.487 în 2024, +43%)

Top 5 mărci de mașini hybrid preferate de români (ianuarie–septembrie 2025)

  • Toyota – 9.167 unități (vs 8.526 în 2024, +8%)
  • Dacia – 3.940 unități (vs 865 în 2024, +355%)
  • Renault – 1.424 unități (vs 1.248 în 2024, +14%)
  • MG – 1.278 unități (vs 32 în 2024)
  • Kia – 1.142 unități (vs 529 în 2024, +116%)

Total piață mașini hybrid: 20.144 unități (vs 15.280 în 2024, +32%)

Top 5 mărci de mașini mild-hybrid preferate de români (ianuarie–septembrie 2025)

  • Dacia – 5.594 unități (vs 764 în 2024, +632%)
  • Suzuki – 2.807 unități (vs 2.973 în 2024, -6%)
  • BMW – 2.521 unități (vs 2.142 în 2024, +18%)
  • Mercedes-Benz – 2.217 unități (vs 1.868 în 2024, +19%)
  • Hyundai – 1.998 unități (vs 2.027 în 2024, -1%)

Total piață mașini mild-hybrid: 26.984 unități (vs 23.424 în 2024, +15%)

Mai multe articole din secțiunea Auto

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră