duminică 05 octombrie
EUR 5.0889 USD 4.3349
Abonează-te
Newsweek România

Criza din industria auto europeană: Producătorii cer UE flexibilitate și susținere ca în China

Data publicării: 10.09.2025 • 14:30 Data actualizării: 10.09.2025 • 16:06
Criza din industria auto europeană: Producătorii cer UE flexibilitate și susținere ca în China - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Criza din industria auto europeană: Producătorii cer UE flexibilitate și susținere ca în China - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)

Sufocați de costurile uriașe ale electrificării și reticența șoferilor de a trece la mașini electrice, mai ales din cauza prețurilor, producătorii auto europeni spun că interzicerea mașinilor termice noi din 2035 e nerealistă și cer UE flexibilitate și susținere ca în China.

Industria auto din Europa consideră că foaia de parcurs a Uniunii Europene privind interzicerea vânzării de mașini și camionete noi cu motoare termice, care emit dioxid de carbon (CO2), începând cu 2035 este nerealistă, iar sectorul îi cere președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, un plan realist care să ghideze tranziția către mobilitatea sustenabilă. 

„Producătorii chinezi nu au obiective foarte rigide și nici o politică unică privind tehnologia, dar reușesc o transformare a consumatorilor într-un timp incredibil de scurt (…)

Nu spun că tot ceea ce fac este perfect (…), dar colaborează cu industria și cu piața pentru a se adapta pe parcurs, sunt flexibili”, a declarat Sigrid de Vries, directoarea generală a Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA).

Citește și: IAA Munchen: Constructorii auto europeni răspund cu mașini electrice mai accesibile chinezilor

 

Criza din industria auto europeană: Producătorii cer UE flexibilitate și susținere ca în China

„Este în desfășurare o mare transformare, dar nu suficient de rapidă pentru a atinge obiectivele (…). Reglementările care ni se aplică sunt prea rigide. Credem că trebuie adaptate la realitate”, a explicat, într-o întâlnire cu presa, Sigrid de Vries, informează Mediafax, citând EFE.

Mesajul confirmă linia exprimată în august de președinții ACEA și ai patronatului european al componentelor auto, CLEPA, care au transmis o scrisoare Ursulei von der Leyen, susținând că „îndeplinirea obiectivelor stricte privind CO2 pentru mașini și camionete în 2030 și 2035 nu mai este, în prezent, fezabilă”.

Cele două organizații, care în urmă cu mai puțin de un an au reușit să obțină o prelungire până în 2027 a obiectivelor de reducere a CO2 stabilite pentru 2025, se vor întâlni vineri cu Von der Leyen pentru a cere schimbări mai profunde în foaia de parcurs.

Citește și: UE a sperat că va stopa invazia mașinilor chinezești cu taxe pentru electrice. Chinezii atacă altfel

Industria auto europeană reprezintă 7% din PIB-ul UE

 

De Vries a prezentat pe scurt revendicările sectorului, care reprezintă 7% din PIB-ul Uniunii Europene, dar a evitat să intre în detalii privind termene sau cifre.

„Vrem să identificăm numeroasele opțiuni existente, să discutăm despre ele și să luăm decizii.

Nu trebuie să cădem în capcana de a spune: vom ajunge la X %. Sunt probleme de fond mult mai fundamentale”, a mai spus De Vries.

Amenințarea mașinilor electrice chinezești

Între ianuarie și iulie 2025, vânzările de mașini electrice au reprezentat 15,6% din totalul înregistrat în UE, cu o creștere semnificativă a producătorilor chinezi.

BYD a depășit Tesla pe piața europeană, unde compania americană a înregistrat un recul după ce fondatorul său, Elon Musk, și-a exprimat sprijinul pentru politicianul Donald Trump.

Constructorul chinez deține deja o cotă de piață de 1,2% față de 0,8% pentru compania americană. Comparativ cu anul precedent, vânzările Tesla în UE au scăzut cu 42,4%, în timp ce cele ale BYD au crescut cu 206,4%.

„Producătorii chinezi nu au obiective foarte rigide și nici o politică unică privind tehnologia, dar reușesc o transformare a consumatorilor într-un timp incredibil de scurt (…). Nu spun că tot ceea ce fac este perfect (…), dar colaborează cu industria și cu piața pentru a se adapta pe parcurs, sunt flexibili”, a declarat De Vries.

Deși există producători care se delimitează, precum Volvo, majoritatea industriei europene cere flexibilitate în stabilirea obiectivelor, stimulente pentru creșterea cererii de vehicule curate și extinderea infrastructurii de încărcare, pentru a reduce temerile consumatorilor.

„Nu există un răspuns simplu, trebuie să facem întregul cadru mai competitiv”, a adăugat De Vries, subliniind nevoia de a ieftini energia, de a stimula inovația și de a sprijini industria europeană de baterii.

Constructorii cer „condiții favorabile” pentru ca transformarea sectorului să devină realitate: „Dacă nu, vom eșua, iar nimeni nu își dorește asta. Trebuie să fim mai pragmatici”, a insistat De Vries.

Directoarea ACEA a evitat să comenteze cifre concrete, dar nu a exclus ca Executivul european să permită vânzarea de mașini hibride și după data de 2035.

„Există soluții diferite care se pot aplica. Extinderea utilizării și a rolului tehnologiilor hibride sau hibride plug-in este, în mod evident, un pas important”, a spus ea.

Ca idee, producătorii chinezi, precum BYD și Xpeng, au pătruns rapid pe piața europeană, beneficiind de vehicule electrice mai ieftine datorită subvențiilor, stimulentelor fiscale și unei investiții estimate la 230 de miliarde de dolari în dezvoltarea vehiculelor electrice între 2009 și 2023.

Mai multe articole din secțiunea Auto

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră