Vânzările de mașini electrice noi au încetinit pe majoritatea piețelor europene și continuă să scadă, dând peste cap planurile constructorilor. În căutare de soluții, unii investesc din nou în motoare termice și sisteme hybrid, alții închid linii de producție iar alții i-au în calcul chiar închiderea unor fabrici întregi.
Mai mult, situația e și mai complicată având în vedere că, de la 1 ianuarie 2025, emisiile medii de CO2 ale întregii game de modele a unui fabricant trebuie să scadă la 93,6 g CO2/km. Iar baza pentru acest lucru erau mașinile electrice cu zero emisii, dar care nu prea se vând, mulți europeni ne având suficienți bani să plătească un preț aproape dublu pe o electrică față de un model echivalent ca dimensiuni pe benzină.
Citește și: Stellantis oprește producția mașinii electrice Fiat 500e. Nu o cumpără nimeni
Piața de mașini electrice merge prost în UE. Fabricanții, în panică. Riscă amenzi de 13.000.000.000€
Confruntați cu scăderea vânzărilor de mașini electrice și cu noi constrângeri de reglementare a emisiilor la orizontul lui 2025, mai mulți producători auto solicită Uniunii Europene să amâne aplicarea viitoarelor standarde privind emisiile de CO2.
Este vorba despre regulamentul CAFE (Corporate Average Fuel Economy), care impune pragul strict de emisii medii 93,6 g CO2/km din ianuarie 2025, sub amenințarea unor amenzi mari, care s-ar putea ridica la circa 13 miliarde de euro la nivelul industriei auto europene.
Standardul CAFE, care este în vigoare de mai mulți ani, impune producătorilor auto să respecte o medie anuală a emisiilor de CO2 pe întregul volum de vehicule comercializate.
Citește și: Piața mașinilor electrice din Europa: Cum a bătut BMW în premieră Tesla
Din ianuarie 2025, această medie trebuie să scadă la 93,6 grame CO2 pe kilometru, un prag dificil de atins pentru multe modele cu combustie. De exemplu, un Renault Clio cu motor termic emite în prezent 120 g/km, în timp ce versiunea hybrid emite 95 g/km.
Până în prezent, majoritatea fabricanților auto europene au respectat acest standard cu ajutorul creșterii vânzărilor de mașini electrice și a îmbunătățirii eficienței vehiculelor cu combustie și hybrid.
Dar, cum de la sfârșitul anului 2023 vânzările de mașini electrice pierd continuu viteză (în prezent reprezintă 12,5% din vânzările de autovehicule noi în Europa, sub previziuni), constructorii auto încep să aibă o mare problemă cu respectarea standardului CAFE.
Iar riscul este considerabil. Dacă obiectivele CAFE pentru 2025 nu sunt îndeplinite, amenzile ar putea ajunge până la 13 miliarde euro pentru întreaga industrie auto europeană.
Producătorii auto din Europa cer amânarea noului standard CAFE, de 93,6 g CO2/km, cu 2 ani
Luca de Meo, președintele Renault și al ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile), a cerut recent Uniunii Europene să activeze o procedură excepțională pentru a amâna cu doi ani intrarea în vigoare a noilor norme.
„Trebuie să ni se acorde puțină flexibilitate”, a pledat Luca de Meo, la începutul lunii septembrie, avertizând împotriva termenelor rigide și a amenzilor fără spațiu de adaptare pentru industrie.
Potrivit unui document trimis la Bruxelles de ACEA, producătorii ar trebui să își reducă producția de vehicule cu motor cu combustie cu peste două milioane de unități pentru a evita amenzile, ceea ce ar reprezenta închiderea a opt fabrici în Europa, cu pierderile de locuri de muncă aferente.
În ceea ce privește Volkswagen, cel mai mare constructor auto european, acesta acumulează probleme cu modelele sale electrice, compania fiind constrânsă să anunțe un plan drastic de economii.
Citește și: Efectul mașinilor chinezești: Volkswagen ia în calcul în premieră închiderea de fabrici în Germania
De asemenea, unele mărci ar putea recurge la cumpărarea de credite de emisii de la producători mai puțin poluanți.
Astfel, mărci precum Tesla sau Volvo, care respectă deja viitoarele standarde, ar putea vinde credite producătorilor aflați în dificultate, ca Volkswagen sau Ford, care înregistrează „întârzieri” de aproximativ 28 g/km la atingerea noului standard CAFE.
Producătorii auto europeni solicită, de asemenea, creșterea subvențiilor pentru achiziționarea de vehicule electrice.
În trecut, aceste subvenții au ajutat piața să ia avânt, iar eliminarea sau reducerea lor, ca în Germania sau România, au frânat puternic tranziția.