MIMI, prima mașină electrică de curse construită în România: No gas, same problem - supraîncălzirea

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 21.01.2022 - 10:52

MIMI, primul MINI electric de curse construit exclusiv în România, a încheiat primul sezon competițional în 2021.

SHARE

A luat startul cu motto-ul „No gas, no problem”, dar, după 14 weekenduri de curse, din care opt în Campionatul Național de Viteză în Coastă (CNVC), realitatea l-a rescris, neoficial, în „No gas, same problem: Supraîncălzirea”.

MIMI a terminat surprinzător de exemplar, dacă se poate spune așa, primul său sezon competițional. Newsweek România a fost singura revistă generalistă care a testat mașina pe circuit, la AmcKarting, atât înaintea startului sezonului 2021, cât și după ce acesta s-a încheiat.

Concluzia, după încă vreo 15 tururi de circuit? Deși, constructiv, MIMI este, în mare parte, un MINI Cooper SE de stradă, după 14 curse în care a fost pilotată la limită în CNVC și Campionatul Național de Super Slalom, mașina nu bate și nu troncăne.

De asemenea, nu a rupt nicio planetară și nu a slăbit nicio bucșă, deși acestea sunt de serie. De-a lungul întregului sezon MIMI nu a cerut decât un set nou de plăcuțe de frână.

Singura mare problemă este, la fel ca și în cazul automobilelor de curse cu motoare termice, supraîncălzirea.

Evident, MIMI nu are cum să înroșească și să spargă turbine, intercoolere sau furtune de răcire, pentru că nu are. Dar, în regim de cursă, pe Drumul Poienii, după câțiva kilometri de urcare în regim de „coastă“, de exemplu, bateria se supraîncălzește, intră în „limp mode”, și sistemul taie „gazul”, puterea motorului.

Cum modificarea unui sistem electric de propulsie e mult complicată decât a unui motor pe benzină sau motorină, specialiștii partenerului proiectului Vitesco Technologies, compania de tehnologie de sub aripa Continental care dezvoltă soluții de electrificare, unități electrice și electronice de putere pentru vehicule hibride și full electrice, nu au reușit încă să găsească o soluție pentru o răcire mai eficientă a bateriei. 

Modificări din mers

Inițial, pentru a fi transformată în mașină de curse, MIMI a fost curățată de toate elementele de prisos (scaune, banchetă, capitonaje, airbag-uri, etc.) și a primit „roll cage” omologat, scaune sport Recaro FIA 2019, centuri în șase puncte, stingător de incendiu manual de 2 kg RRS FIA, stingător de incendiu automat FIA și jante 17“ Team Dynamics Pro Race cu pneuri Michelin Pilot Sport 4 (în total, mașina a fost ușurată cu circa 150 kg).

Apoi, pentru sezonul 2021, MIMI a fost dotată cu suspensie sport KW, dedicată MINI Cooper SE, VE, cu reglaj individual de compresie și detentă, și volan de competiție Sparco, cu sistem rapid de montare/demontare. 

750 kWh   

a consumat, aproximativ, MIMI de-a
lungul sezonului competițional 2021.
Într-un weekend complet de coastă,
mașina „arde” 40-50 kWh pe 8 urcări

Rezultatul? În prima etapă din CNVC 2021, Cheile Grădiștei, în condiții meteo dificile, pilotul principal
Dominic Marcu a reuşit să fie cu 5 secunde mai rapid faţă de testul cu maşina în configuraţie de serie.

Iar, la Baia Mare, una dintre cele mai dificile etape din CNVC, pe ploaie și ceață, MIMI a terminat pe locul 7 din 15 la clasa două roți motrice (poziționare virtuală, pentru că, deocamdată, mașinile electrice nu punctează în acest clasament). 

Cu noile modificări și setări, MIMI a mers mai bine și în etapa de cinci kilometri de pe spectaculosul Drum al Poienii. Profitând de suspensia de curse KW și pneurile slick, Dominic Marcu și-a îmbunătățit timpul cu 3 secunde, la 3:04,767. 

Omul care sfințește locul

Spre sfârșitul sezonului 2021, echipei Racing MIMI i s-a alăturat Engage Engineering, un preparator de automobile de competiţie coordonat de un inginer de curse cu mare experienţă în România, Horia Platona. Ca idee, maşinile pregătite de Horia au obţinut în ultimii ani mai multe titluri în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă, Campionatul Naţional de Anduranţă pe Circuit sau Campionatul Naţional Rally Raid. 

Printre primele decizii ale inginerului de curse a fost decuplarea totală a ABS-ului, a sistemului de control al tracțiunii (DTC) și a funcției de regenerare a energiei la frânare la ridicarea piciorului de pe pedala de accelerație și resetarea suspensiei.

Astfel, MIMI nu mai păcălește pilotul la frânare prin activarea regenerării și frânează brutal și previzibil. Neutralizarea electronicii a dat însă, voit sau nu, peste cap repartizarea electronică a forței de frânare, iar mașina a devenit mult mai jucăușă de spate, în anumite situații „sărind” de fund în supravirare ca o tracțiune spate.

De asemenea, pedala de frână nu conferă un feedback prea corect, punctul de blocare al roților fiind dificil de simțit în talpă. Pe traseele de coastă o fi bine, nu zic, dar virajele strânse și înguste de la
AmcKarting nu prea pot fi negociate eficient cu roțile față blocate. Fumul din gume este, însă, spectaculos. 

Cum iarna este un sfetnic bun în motorsport, în pauza competițională, cu siguranță, inginerii vor găsi cele mai bune setări pentru MIMI. Iar dacă se va reuși și montarea unui diferențial autoblocant pe puntea față, pentru ca mașina să poată pune eficient pe asfalt cuplul instant și continuu, sezonul 2022 va fi și mai
interesant. 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2022 NEWS INTERNATIONAL S.A.