Conducerea cu turația motorului chiar peste ralanti, este adevărat, ajută la reducerea consumului de combustibil și a emisiilor poluante, dar nu este o practică bună pentru sănătatea motorului. De exemplu, favorizează depuneri excesive de calamină pe turbină, bujii, sonda lambda, etc..
Citește și: Ai diesel și rămâne aprins în bord martorul „spirală” sau „zig-zag”? Ai șanse să nu pornească iarna
Mulți șoferi merg cu mașina subturată ca să consume mai puțin. Ce spun mecanicii? Se strică motorul
Menținerea scăzută a turației motorului, de exemplu între 1.500-2.000 rpm, este una dintre principalele „arme” pe care șoferul le are la dispoziție pentru a reduce consumul de combustibil și a economisi bani.
Dar, acest stil de condus economic ar trebui adoptat cu măsură, deoarece mersul subturat duce la deteriorarea pieselor mecanice sau periferice ale motorului, spun specialiștii.
În primul rând, este bine ca șoferul să cunoască bine caracteristicile de funcționare ale motorului mașinii pe care o folosește, în principal la ce turație apare valoarea maximă a cuplului motor.
Citește și: E frig și pornești mașina lasând-o să se încălzească? E bine sau rău? Ce spun mecanicii
La această turație, motorul se simte mai „confortabil” de acționat și are cel mai bun răspuns la apăsarea pedalei de accelerație.
De exemplu, la motoarele supraalimentate cu turbină, pe benzină ori diesel, cuplul maxim e obținut la circa 1.800-2.000. Iar dacă se rulează la această turație și sub această turație se poate face economie de combustibil.
În cazul în care se merge constant, pe autostradă, de pildă, nu e vreo problemă.
Însă, dacă se rulează subturat în trafic aglomerat, în oraș, și șoferul îi cere mereu mașinii să accelereze de la turații așa joase, motorul se va chinui să ardă mai mult carburant, arderea va fi imperfectă și pe „organele” sale se va depune calamină (un fel de funingine) în exces.
Citește și: Ți s-a blocat frâna de mână? Pot fi două cauze. Ce le recomandă specialiștii șoferilor
În timp, din cauza mersului subturat, motorul va începe să ezite să accelereze, să vibreze, de exemplu. Iar în cazul turbinei, calamina în exces va duce la deteriorarea mult mai rapidă.
De asemenea, conducerea pe perioade lungi cu turația motorului aproape de ralanti nu este bună pentru catalizatoare și filtrele de particule, indiferent că mașina e diesel sau pe benzină.
Pentru a ajunge la temperatură și a funcționa în parametrii, catalizatoare și filtrele de particule au nevoie de turații mai ridicate.
Prin urmare, este recomandat să îmbinați stilul de condus „eco” cu unul la turații mai ridicate, între 2.500 - 3.000 rpm, de exemplu, sau măcar la fiecare 800-1.000 km parcurși să faceți un drum de cel puțin 100 km cu mașina la regim de autostradă, ca să se „curețe” calamina dăunătoare depusă.