Mașină mai ieftin de reparat? Ia una veche. De ce la cele noi reparațiile sunt mult mai scumpe?


Mașinile noi sau mai noi, de maximum 8-9 ani vechime, sunt mult scump de reparat decât cele cu vârste de peste 10 ani. Iar piesele la mașinile de peste 20 de ani costă aproape jumătate cât la o una tânără, arată un studiu Oscaro, realizat în Franța.
Baterie de 12V, kit de distribuție, filtre, discuri și plăcuțe de frână, faruri... Majoritatea pieselor pentru mașinile mai vechi, de peste 10 ani, sunt mai ieftine decât cele pentru automobilele de maximum 8-9 ani vechime, potrivit unui studiu realizat de Oscaro în Franța.
Prin urmare, nu trebuie să mire pe nimeni că, în contextul economic actual, șoferii preferă să țină cât mai mult mașinile mai vechi sau optează să-și ia o mașină de peste 15 ani vechime, iar vârsta parcului auto crește continuu, afirmă Le Parisien.
Mașină mai ieftin de reparat? Ia una veche. De ce la cele noi reparațiile sunt mult mai scumpe?
Mașinile noi s-au scumpit enorm, cu peste 60%, în ultimii 7-8 ani, și, evident, același lucru s-a întâmplat și cu piesele de schimb. Prin urmare, mulți oferi și-au păstrat automobilele ori s-au refugiat în piața mașinilor second-hand, ceea ce a dus la îmbătrânirea accelerată a parcului auto (în Franța, de exemplu, vârsta medie a mașinilor a ajuns acum la 11,5 ani, față de 11,1 ani în 2024, și continuă să crească.
Citește și: România nu e „cimitirul de mașini” al UE, ci Grecia. Bulgaria nici nu dă cifre. Oamenii nu au bani
Oscaro, principalul comerciant online de piese de schimb din Franța, a lansat recent prima ediție a barometrului său anual al costurilor de întreținere, bazat pe câteva milioane de piese vândute pentru toate tipurile și modelele de mașini între vara anului 2024 și vara anului 2025.
Datele arată că mașinile cu vârstă de 15-19 ani sunt mult mai ieftin de reparat decât mașinile mai noi, de 5-9 ani.
Iar mașinile foarte vechi, de 20 de ani și peste, sunt și mai ieftin de reparat și întreținut.
Diferență de preț record, la faruri
Prețul pentru un set de patru plăcuțe de frână în Franța este în medie de 25,30 euro pentru vehiculele cu o vechime de 20 de ani și peste, 28,50 euro pentru vehiculele cu o vechime cuprinsă între 15 și 19 ani și 35,40 euro pentru vehiculele cu o vechime cuprinsă între 5 și 9 ani, potrivit barometrului Oscar.
Citește și: Românii n-au bani de mașini noi, autoritățile vor să le interzică pe cele vechi în București
Aceeași „scară” se aplică și în cazul discurilor de frână: 54,10 euro, în medie, pentru vehiculele cu o vechime de 20 de ani și peste, 59,50 euro pentru vehiculele cu o vechime cuprinsă între 15 și 19 ani, față de 67,80 euro pentru vehiculele cu o vechime cuprinsă între 5 și 9 ani. Și tot așa pentru majoritatea pieselor de schimb... (baterie, amortizoare, ambreiaj, filtru de ulei, kit de distribuție și pompă de apă etc.).
Foto: Exemple de prețuri la piesele pentru mașinile mai noi și mai vechi
Diferența de preț record este la faruri. Un far costă 87,80 euro pentru o mașină de 20 de ani sau mai mult, 124,90 euro pentru o mașină cu o vechime cuprinsă între 15 și 19 ani și 186,30 euro pentru o mașină cu o vechime cuprinsă între 5 și 9 ani. Explicația acestei diferențe se găsește în noile becuri LED, care au înlocuit vechile becuri cu halogen, mai puțin costisitoare, și în sistemele avansate de detectare montate acum pe faruri.
„Vehiculele mai noi sunt mai scump de reparat”, a explicat Jonathan Bloch, director de marketing la Oscaro, adăugând că „tehnologia a ajuns în vehicule, dar are un cost.”