Alegeri prezidențiale LIVE

Rezultatele votului în timp real
Călin Georgescu 22,95 %
Elena Lasconi 19,17 %
99,98 %
Marcel Ciolacu 19,15 %
George Simion 13,87 %
Click aici pentru rezultate complete

Legende pe roți: 40 de ani de BMW GS – Povestea motocicletei de aventură continuă

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 29.07.2020 - 14:20

Înainte să se apuce de mașini, istoria BMW a început cu motoare de avion și motociclete, dar a făcut și echipamente agricole și frâne pentru trenuri. Dacă prima bavareză pe două roți a apărut în 1923, BMW R 32, în 1980, BMW a pus bazele segmentului ”Adventure Bikes” cu GS.

SHARE

Acum 40 de ani, prin toamna anului 1980, BMW Motorrad a prezentat R 80 G/S, o motocicletă care combina, în premiră, două lumi complet diferite: off-road și on-road. Iar, grație îmbinării unice dintre plăcerea turelor lungi pe șoșea cu capabilitățile off-road, fără compromisuri în folosirea de zi cu zi, R 80 GS a devenit pionierul categoriei de motociclete ”Enduro Touring” sau ”Adventure Bikes”, cum i se mai spune. Din acel moment și până în prezent, BMW Motorrad a livrat peste 1,2 milioane de modele BMW GS.

”G” de la Gelände (off-road), ”S” de la Straße (stradă)

Ca orice bavareză care se respectă, GS-urile au fost și sunt concepute și cu gândul la performanță. La un an de la lansarea lui R 80 G/S, în 1981, de exemplu, Hubert Auriol a pilotat spre victorie în prestigiosul Raliu Paris – Dakar. Ca idee, BMW R 80 G/S a fost produs din 1980 până în 1987, și avea un motor boxer cu doi cilindri de 797,5 cmc, care dezvolta 50 de cai putere și un cuplu de 56 Nm, și transmisie cu cardan. În 1986, R 80 G/S a primit un frate mai mare – R 100 GS, cu motor de 980 cmc și suspensie revizuită, de tip ”Paralever”, care a fost fabricat până în 1994.

În 1993, F 650 “Funduro” a fost primul monocilindru enduro BMW care a ieșit pe piață. Această motocicletă și-a extras dinamica pilotajului din greutatea redusă și din impulsul monocilindrului de 47 CP.

Iar în 1994, odată cu lansarea BMW R 1100 GS, cu motor cu patru supape per cilindru de 80 CP, răcit și cu aer, și cu ulei, GS a intrat în epoca modernă ”Enduro Touring”. Pentru prima dată în enduro, motorul și cutia de viteze au acționat ca elemente portante ale șasiului, lucru ce transformă cadrul principal într-un aspect mai puțin important. În timp ce suspensia ”Paralever” a roții din spate eliminase deja, cu câțiva ani înainte, efectele cardanului la modelele cu două valve, inginerii BMW au dezvoltat o metodă inovativă de ghidare a roții față prin intermediul suspensiei ”Telelever”. În plus, noul R 1100 GS a fost primul enduro din istorie echipat cu ABS.

În toamna anului 2009, BMW Motorrad a lansat modelul revizuit BMW R 1200 GS, echipat cu un nou motor boxer DOHC, cu doi arbori cu came. Acesta dezvolta o putere de 110 CP și o mai bună dinamică a pilotajului.

Apoi, în 2010, BMW Motorrad a adus un omagiu celei de-a 30-a aniversări a modelelor GS şi al succesului atât între clienţi, cât şi în motorsport prin versiunile speciale „30 de ani de GS” pentru R 1200 GS, R 1200 GS Adventure, F 800 GS și F 650 GS vopsite în culorile specifice BMW Motorrad Motorsport.

În al patrulea deceniu de viață, dezvoltarea dinamică a BMW GS a continuat neîntrerupt. BMW Motorrad a prezentat noul R 1200 GS la Intermot, în toamna anului 2012. Motorul boxer cu doi cilindri răcit prin amestecul aer/lichid folosea acum un debit vertical în cilindri. Iar cutia de viteze integrată și cardanul prezent pe partea stângă erau elemente completate de ultima generație a sistemelor electronice cum ar fi ABS, controlul tracțiunii sau șasiul semi-activ. Cu o putere de 125 CP, noul R 1200 GS a furnizat performanțe superioare de pilotaj. Aproape un an și jumătate mai târziu, în martie 2014, motocicleta cu numărul 500.000 din seria GS cu motor boxer a părăsit curtea fabricii din Berlin – aceasta era R 1200 GS Adventure.

În toamna lui 2016, BMW Motorrad a prezentat un alt model GS - G 310 GS. Acestuia i s-au transferat calitățile de bază ale unui GS, în segmentul sub 500 cmc, unde au fost interpretate într-un stil propriu. Extrem de compact, dar matur și confortabil, G 310 GS a deschis o lume cu totul nouă și a devenit unic în segmentul entry-level, mai ales datorită versatilității sale.

Cu noul R 1200 GS, BMW Motorrad a extins portofoliul GS nu numai prin optimizarea produselor deja existente, ci și prin lărgirea gamei de opțiuni ale motocicletei. Pentru prima dată, clienții puteau să ii ofere GS-ului o notă mai accentuată spre enduro sau un stil unic în funcție de preferințele utilizării acesteia, prin comandarea pachetelor Rallye și Exclusive.

Tot în 2016 și-a făcut apariția o nouă și diferită interpretare a gamei GS - R nineT Urban G/S. Acesta s-a bazat pe genele primului și legendarului BMW R 80 G/S din anul 1980, transpunându-le în epoca modernă, cu tehnologie contemporană, sub forma unei motociclete BMW clasice în stil enduro și cu motor boxer. La fel ca în cazul celorlalte modele R nineT, a fost utilizat puternicul motor boxer, răcit prin amestecul aer/ulei și cu 110 CP, în combinație cu o transmisie în șase trepte.

În 2017, istoria GS a continuat cu două modele enduro complet redesenate: F 750 GS și F 850 GS. Ca și până acum, abrevierea GS a reprezentat din nou sinteza perfectă a capacităților de touring , comportamentul dinamic pe asfalt şi performanța eliberatoare în off-road. În centrul noilor dezvoltări se afla noul motor cu doi cilindri în linie, doi arbori de echilibrare și o valoare de aprindere de 270/450 grade pentru o rulare optimizată și un sunet inedit. Motorul genera 77 CP pentru F 750 GS și 95 CP pentru F 850 GS.

În toamna anului 2018, BMW Motorrad a prezentant o nouă generaţie a legendarului motor boxer al modelelor GS de capacitate mare, îmbunătățind puterea și cuplul motorului, precum și consumul de carburant și emisiile poluante.

În acest scop, tehnologia BMW ShiftCam a fost utilizată pentru prima dată pe un motor BMW Motorrad. acest lucru a permis un control mai precis al valvelor și al cursei supapelor pe partea de admisie. În plus, arborele cu came a fost proiectat pentru deschiderea asincronă a celor doua supape de admisie, rezultând o îmbunătățire a amestecului și, prin urmare, o ardere mai eficientă. Alte modificări tehnice ale motorului legate de acționarea arborelui cu came, antrenat acum de un lanț dințat (anterior fiind un lanț cu role), au fost optimizarea alimentării cu ulei, injecția dublă a valvelor și un nou sistem de evacuare.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te