NASA reduce zborurile cu capsula Starliner a grupului Boeing după misiunea cu probleme tehnice din 2024
NASA a decis luni să reducă numărul misiunilor cu astronauţi prevăzute în contractul încheiat cu grupul Boeing pentru capsula spaţială Starliner şi a afirmat că următoarea misiune a acesteia către Staţia Spaţială Internaţională (ISS) se va desfăşura fără echipaj.
Cel mai recent incident a avut loc în timpul primului zbor de testare cu echipaj al capsulei Starliner în 2024, care îi transporta pe doi astronauţi ai NASA, Butch Wilmore şi Suni Williams. Mai multe motoare ale sistemului de propulsie al capsulei Starliner s-au oprit în timpul apropierii acesteia de ISS.
Agenţia spaţială americană şi Boeing au discutat despre viitorul programului Starliner timp de câteva luni după deficienţa care a făcut ca echipajul acelei misiuni să rămână blocat pe ISS timp de nouă luni.
NASA reduce zborurile cu capsula Starliner a grupului Boeing după misiunea cu probleme tehnice din 2024
O purtătoare de cuvânt de la Boeing a declarat că grupul american rămâne angajat în acest program.
Contractul semnat cu Boeing în cadrul Programului comercial al NASA, în valoare de 4,5 miliarde de dolari, prevedea iniţial şase zboruri operaţionale post-certificare, care să transporte echipaje de astronauţi către ISS şi de pe ISS spre Terra.
Scăderea valorii contractului
Cea mai recentă modificare a contractului reduce numărul zborurilor cu capsula Starliner de la şase la patru, care vor include până la trei zboruri cu astronauţi şi un zbor fără echipaj în aprilie anul viitor, a precizat NASA într-un comunicat. Două zboruri suplimentare sunt opţionale, a declarat agenţia americană.
Citește și: Reportaj în SUA la fabrica Lockheed Martin, locul unde se nasc avioanele F-35 și F-16
Aceste modificări au redus valoarea contractului Boeing cu 768 de milioane de dolari, până la 3,732 miliarde de dolari, a declarat un purtător de cuvânt al NASA.
NASA a plătit deja 2,2 miliarde de dolari din contract, potrivit analizei datelor contractuale efectuate de Reuters.
NASA a ales companiile private Boeing şi SpaceX în 2014 pentru a construi şi a lansa capsule spaţiale care să poată transporta astronauţi americani spre şi dinspre ISS, iniţiind dezvoltarea a două capsule care să servească drept rezervă una pentru cealaltă.
În timp ce capsula Dragon a companiei SpaceX a devenit principalul mijloc de transport al astronauţilor NASA încă de la prima sa misiune cu echipaj uman din anul 2020, capsula Starliner a grupului Boeing a fost afectată de ani de întârzieri, defecţiuni tehnice şi depăşiri de costuri.
Citește și: Premieră la Lockheed Martin. Un F-35, cumpărat și de România a schimbat date secrete cu un sistem UE
"Siguranţa rămâne prioritatea noastră principală în timp ce ne concentrăm pe misiunea Starliner-1, care încorporează concluziile şi lecţiile învăţate din testele de zbor anterioare şi din testele realizate în această toamnă", a declarat purtătoarea de cuvânt a grupului Boeing, arată Agerpres.
Testare "riguroasă"
"NASA şi Boeing continuă să testeze riguros sistemul de propulsie al Starliner în pregătirea a două zboruri potenţiale anul viitor", a declarat Steve Stich, managerul Programului comercial pentru zboruri cu echipaj din cadrul NASA, într-un comunicat.
"Această modificare permite NASA şi Boeing să se concentreze pe certificarea în siguranţă a sistemului în 2026, să execute prima rotaţie a echipajului Starliner când totul va fi gata şi să alinieze planificarea noastră continuă a zborurilor pentru viitoarele misiuni Starliner pe baza nevoilor operaţionale ale staţiei până în 2030", a adăugat el.
Pe fondul întârzierilor programului Starliner, NASA a acordat în ultimii ani companiei SpaceX zboruri suplimentare spre ISS cu capsula Dragon, rezervând aceste misiuni până la retragerea planificată a staţiei în 2030, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la capacitatea Starliner de a concura cu capsula dezvoltată de SpaceX.
Boeing a cheltuit peste 2 miliarde de dolari începând din 2016 pentru acest program cu preţ fix.
NASA a susţinut că are nevoie în continuare de două mijloace de transport americane către ISS, astfel încât să nu fie nevoită să se bazeze exclusiv pe capsulele ruseşti Soiuz, în cazul în care capsula Dragon a companiei SpaceX ar fi blocată la sol. Boeing consideră Starliner ca fiind un vehicul comercial pentru viitoarele staţii spaţiale care ar putea să înlocuiască ISS, deşi aceste planuri sunt încă departe de a fi finalizate.