În 2021, Guvernul a inclus în pachetul de măsuri de sprijin pentru firme afectate de pandemia de COVID un program denumit Electric Up, prin care antreprenorii români puteau primi până la 100.000 euro pentru achiziționarea de panouri fotovoltaice și stații de încărcare pentru vehicule electrice.
Kodok Márton, un programator din Târgu Mureș, membru Google Developer Experts și pasionat de electromobilitate, a obținut de la Ministerul Energiei lista proiectelor aprobate, punctajul obținut de firme, puterea cumulată a stațiilor și valoarea de investiție aprobată.
Citește și: TOP 5 mașini electrice cu cea mai proastă autonomie
Lista proiectelor aprobate prin Electric Up, furnizată de Ministerul Energiei, conține 1642 de poziții, dar nu și locațiile. Pe baza cunoștințelor sale și cu ajutorul tehnologiei, însă, programatorul a reușit să creeze o hartă interactivă aproximativă cu adresele acestora.
Hartă Interactivă: Stațiile pentru mașini electrice instalate în România prin programul Electric Up
„Nu am primit lista adreselor de implementare, dar lista PDF era prea bună să fie aruncată, așa că m-am pus pe treabă.
Totuși suntem în 2023, avem o grămadă de servicii noi cum e ChatGPT, dar și API-uri comerciale de la Google Cloud. Focusul era să se poată rezolva tehnic obținerea adreselor firmelor și utilizând datele obținute într-o analiză interactivă, stațiile de incărcare să fie evidențiate pe harta interactivă, un tool preferat de mine.
Citește și: UE anchetează mașinile electrice făcute în China pentru concurență neloială. Beijing: Protecționism
Fiind programator în domeniu, membru recunoscut Google Developer Expert în tehnologia Cloud din 2016, și speaker frecvent la conferințe internaționale, cunoșteam ce serviciu va trebui să folosesc din familia Google Maps, pentru a reuși cele propuse. (...)
Folosind serviciul Places API, apoi Geocode API print Remote Function în interfața BigQuery, am reușit să extrag și apoi să adaug pentru fiecare nume de companie adresa. Din adresă se pot obține coordonatele pentru a fi evidențiate pe hartă. Fiind tehnologii Machine Learning, acuratețea datelor nu este 100%, și trebuie să menționez că pentru vreo 300+ companii nu am găsit rezultatul prin metoda utilizată, dar acelea le-am adăugat manual.
Am obținut pentru fiecare nume de companie o adresă pentru o locație publică, cel mai probabil sediul social”, explică Kodok Márton, potrivit electromobilitate.com.
Nu se știe exact ce puteri au stațiile de încărcare pentru mașini electrice aprobate prin Electric Up
Lista proiectelor aprobate prin Electric Up furnizată de Ministerul Energiei nu conține, din păcate, și ce fel de stații publice vor fi montate, de ce putere.
Totuși, pe baza cifrelor privind puterea totală aprobată pentru fiecare nou punct de încărcare, programatorul Kodok Márton a stabilit că este vorba atât de stații AC și DC, cât și de stații combinate.
„Din aceste cifre este dificil să descifrezi informații clare, dar am făcut 3 clasificări:
- Cele cu puteri cu cifrele de 22, 44, 88, vor fi clasificate ca puncte AC charging – conector Type 2
- Cele cu puteri peste 50, gen 66, 72, 82 vor fi clasificate ca puncte DC charging – un combo de CCS/Chademo/Type 2
- Cele cu puteri peste 100, le am clasificat ca puncte DC-AC++ la aceste puteri poate fi vorba de mai multe stații instalate, unele proiecte instalând cinci, șase stații. Din document nu reiese tipul lor, ele pot fi doar AC sau o combinație de DC cu AC”, a precizat Kodok Márton.
Citește și: „Aventura” unui român cu mașină electrică Dacia Spring de la Fălticeni la Saturn: 540 km, în 12 ore
Trezi zone de acoperire deficitară
Din analiza hărții interactive cu stațiile de încărcare pentru mașini electrice aprobate prin Electric Up reiese că trei zone din România vor fi acoperite deficitar: „triunghiul” Slobozia – Brăila – Buzâu, zona Drobeta – Hunedoara – Timișoara – granița cu Serbia și zona Vatra Dornei – Rădăuți - Maramureș.
„De remarcat este că unele distanțe problematice în prezent pentru electromobiliști, unde numărul de stații de încărcare este insuficient, vor fi cât de cât îmbunătățite. Din documentul primit estimăm că vor fi stații de putere redusă, tip AC, ca urmare rămâne loc de mai bine și în aceste cazuri”, notează autorul hărții.