duminică 07 decembrie
EUR 5.0919 USD 4.3707
Abonează-te
Newsweek România

FOTO Ați auzit de mașinuța Oszkar Beke? A fost făcută în România în 1957. Copiată, după BMW Isetta

Data publicării: 07.12.2025 • 13:36 Data actualizării: 07.12.2025 • 13:37
Microcar-ul Oszkar Beke - Foto: Facebook
Microcar-ul Oszkar Beke - Foto: Facebook
Microcar-ul Oszkar Beke - Foto: stiintasiinginerie.ro
Microcar-ul Oszkar Beke - Foto: stiintasiinginerie.ro
Zündapp Janus 250 - Foto: hagerty.com
Zündapp Janus 250 - Foto: hagerty.com

În anii 1950, pe fondul crizei economice, în Europa, a apărut „moda” microcar-urilor, a mașinuțelor mici și ieftine. După ce BMW a lansat Isetta în 1955, pentru a se salva de la faliment, ideea a fost copiată și adaptată în România de inginerul Oszkar Beke.

Perioada dificilă de reconstrucţie a Europei după cel de-al II-lea Război Mondial a făcut să apară un nou tip de mobilitate - aşa-numitele „bubble cars". Erau modele mici şi accesibile, propulsate de un motor de motocicletă, dar cu avantajul unei protecţii mult mai bune faţă de capriciile vremii.

În 1955, cum BMW se confrunta cu criza economică și riscul de faliment, bavarezii au simțit oportunitatea şi au cumpărat, de la producătorul italian Iso, un proiect cu potenţial care avea să debuteze în martie 1955 cu numele de BMW Isetta. Despre noul model, BMW spunea că nu este nici automobil, nici motocicletă, ci „motocoupé". 

Citește și: Legende pe Roți: Isetta, „Knutschkugel" sau, în traducere, „biluţa de giugiuleală" pe trei roți

Ați auzit de mașinuța Oszkar Beke? A fost făcută în România în 1957. Copiată, după BMW Isetta

Inspirat de BMW Isetta, inginerul Oszkar Beke din Oradea a copiat ideea bavarezilor și a creat în 1958 un microcar românesc cu o formă similară, dar cu două uși laterale, în locul portierei frontale a „biluței de giugiuleală”. 

Microcar-ul Oszkar Beke - Foto: stiintasiinginerie.ro
Microcar-ul făcut de Oszkar Beke nu avea portieră frontală ca BMW Isetta. Foto: stiintasiinginerie.ro

Mașinuța lui Oszkar Beke avea caroseria făcută manual, două roți în față, o roată în spate și motor de motocicletă.

Pentru că nu avea loc în altă parte, roata de rezervă era „agățată” între faruri, în exteriorul autovehiculului.

Citește și: VIDEO Primul scuter românesc, dezvoltat în 1957 la Brașov. Era copiat după modelul cehesc Čezeta

BMW Isetta 250 Standard dispunea de un motor cu capacitate cilindrică de 250 cmc, care dezvolta 12 CP şi asigura o viteză maximă de 85 km/h. Foto: BMW

Prea multe detalii despre „invenția” lui Oszkar Beke nu s-au păstrat, din păcate. Unii spun că mașinuța sa avea chiar motor de BMW Isetta, motor monocilindru de motocicletă, răcit cu aer, cu o capacitate cilindrică de 250 cmc și care dezvolta 12 CP, alții vorbesc despre un motor de motocicletă Zundapp de 13 CP, marcă care a făcut și ea un fel de Isetta în 1957-1958, botezat Zündapp Janus 250.

Zündapp Janus 250 - Foto: hagerty.com
Zündapp Janus 250 avea 4 roți, nu 3 ca Isetta. Foto: hagerty.com

Ultima dată, cu mulți ani în urmă, mașinuța făcută de Oszkar Beke a fost suprinsă într-o stare deplorabilă pe o stradă din Oradea. 

Mai multe articole din secțiunea Auto
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră