FOTO Un troleibuz românesc Rocar 217E, pensionat după 26 de ani, a fost salvat și dus la muzeu

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 30.10.2023 - 14:25
Un troleibuz românesc Rocar 217E, pensionat după 26 de ani, a fost salvat și dus la muzeu - Foto: Facebook/Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean
Un troleibuz românesc Rocar 217E, pensionat după 26 de ani, a fost salvat și dus la muzeu - Foto: Facebook/Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean

Un troleibuz românesc Rocar 217E, fabricat la fosta uzină Autobuzul București, redenumită Rocar în 1993, a ieșit la pensie după 26 de ani de cărat călători și a fost salvat și dus la muzeu.

SHARE

Un troleibuz articulat Rocar 217E a intrat în patrimoniul Muzeului Automobilului Românesc din Câmpulung. 

Fabricat la uzina Rocar în anul 1994 și intrat în exploatare la 20 iunie 1995, troleibuzul articulat Rocar 217E care a ajuns la muzeul din Câmpulung a circulat în Târgu Jiu timp de 26 de ani, până în 2021, fiind o prezență constantă pe cele două linii de troleibuz ce leagă cartierul 9 Mai de Artego și Bârsești. 

Vehiculul a fost scos la vânzare în aprilie 2023, ulterior fiind achiziționat de doi pasionați ai transportului public, în încercarea de a salva o parte importantă a istoriei mobilității din România.

Citește și: VIDEO Cum arătau autobuzele făcute în București acum 70 de ani. Denumite după un lider comunist

Citește și: VIDEO Șoferi dotați cu telefoane fixe în Capitală, tehnologia revoluționară pe autobuze în anii '60

Prin această intervenție, numărul troleibuzelor de acest fel salvate ajunge la 6, alte exemplare regăsindu-se în Timișoara, Iași și Târgu Jiu, potrivit paginii de Facebook a Inițiativei pentru Muzeul Transportului Bucureștean. 

Troleibuzele românești Rocar DAC

Uzina Tudor Vladimirescu, ulterior Autobuzul București și Rocar, era singurul producător și furnizor de autobuze, troleibuze și vehicule ușoare de marfă din România comunistă.

Dacă primul troleibuz românesc TV a ieșit de pe porțile uzinei Tudor Vladimirescu înante de 1960, începând din anul 1979 la Autobuzul București au început să se fabrice autobuze și troleibuze articulate de 17 metri lungime. 

Iar în anii 1980, aceste vehicule au reprezentat coloana vertebrală a întreprinderilor de transport în comun din toată România, întrucât importurile au fost restricționate.

Printre modelele de troleibuze făcute la Autobuzul București/Rocar, s-au numărat DAC 112E - un troleibuz standard de 12 metri acționat de un motor de curent continuu de 110 sau 125 kW, DAC 212E - varianta înaltă a lui 112E, acționat de un motor de curent continuu TN76 de 125kW. Echipat cu un sistem de comandă electronică pentru contactorii săi. De asemenea, era disponibil cu motor de 150 kW (tip TN81), DAC 117E - un troleibuz articulat, acționat de un motor în curent continuu de 125 kW. De asemenea, era disponibil cu motorde 150kW și DAC 217E - un troleibuz articulat, varianta înaltă a lui 117E, acționat de un motor de curent continuu de 150 kW. Cel mai comun model, cu comandă electronică ale contactoarelor. De asemenea, era disponibil cu ECS (Electric Chopper System), ca opțiune.

Succesor al modelului DAC 117E, troleibuzul 217E a adus îmbunătăţiri mecanice şi de ergonomie, dovedindu-se mai fiabil în exploatare. S-au produs numeroase astfel de troleibuze, la finalul anilor '90 putând fi văzute pe străzile oraşelor Baia Mare, Brăila, Braşov, Bucureşti, Cluj-Napoca, Constanţa, Galaţi, Iaşi, Mediaş, Piatra Neamţ, Sibiu, Suceava, Târgu Jiu Timişoara şi Vaslui.

Modelul a fost, de asemenea, exportat în Ucraina (Kiev - 260 de bucăţi, Harkov - 50 de bucăţi) şi Bogota, Columbia.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te