Marca de camioane și vehicule comerciale DAC renaște în „Orașul lui Stalin” cu piese chinezești
Marca de camioane și vehicule comerciale DAC, devenită cunoscută internațional pe vremea lui Ceaușescu în principal datorită camioanelor militare exportate, renaște „Orașul lui Stalin” (Brașov). O firmă a preluat marca și produce vehicule comerciale electrice cu piese chinezești.
Uzina Steagul Roșu, mai târziu Întreprinderea Autocamioane Brașov și Roman SA, din „Orașul lui Stalin”, cum era supranumit Brașovul cu ani în urmă, a apărut în 1948, după venirea comuniștilor la putere. De fapt, a fost rebotezată fabrica de material rulant ROMLOC, fondată în 1921, care mai târziu a produs și motoare și automobile. Iar producția primului camion românesc, SR 101, a început în 1954.
În 1971, la Autocamioane Brașov, a început producția de camioane Roman sub licență MAN, Germania.
Iar familia de autocamioane a început să fie produsă de Întreprinderea de Autocamioane Brașov la sfârșitul anilor 1970, mai precis în 1977, după ce Ceaușescu și autoritățile de la București de la acea vreme au decis că România are nevoie de o gamă de camioane militare cu inginerie proprie, care să depindă cât mai puține de piese din import.
Citește și: VIDEO În anii `80-`90, camioanele DAC „66” au luptat în Irak sau Siria. Cum se descurcau pe teren
În 1984, după ce licența MAN a expirat, întreaga gamă de vehicule Roman a fost redenumită DAC.
Iar sub marca DAC au fost produse diferite camioane și vehicule speciale, autobuze și troleibuze, precum și motoare, create de propriul departament de cercetare și dezvoltare.
Citește și: FOTO Povestea autovehiculelor românești cu butelii de gaz. SUA s-au speriat că sunt rachete
După Revoluție, uzina din Brașov a fost transformată în companie pe acțiuni sub denumirea „Roman SA”, iar, în lipsă de modele competitive pe piața liberă, producția de vehicule s-a redus treptat până la zero și au rămas active doar câteva secții pentru repararea vehiculelor DAC ale armatei.
Marca de camioane și vehicule comerciale DAC renaște în „Orașul lui Stalin” cu piese chinezești
Acum, în noiembrie 2025, o firmă privată, Autovehicule DAC SA, care a preluat integral a marca DAC de la Roman Braşov, a relansat producția de autovehicule comerciale DAC în „Orașul lui Stalin” și propune camioane, autobuze și basculante 100% electrice.
„DAC a fost întotdeauna sinonim cu vehiculele robuste, concepute pentru a face faţă provocărilor României.
Acum ne reinventăm, păstrând ADN-ul mărcii şi integrând cele mai avansate tehnologii electrice”, a declarat Sergiu Bolocan, CEO Autovehicule DAC S.A.
Printre realizările recente se numără livrarea primului autobuz electric aeroportuar DAC Aerobus 14.100, aflat deja în exploatare pe Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca, precum şi finalizarea primei autobasculante electrice din Europa de Est, DAC 90TEF.OH.
Pe modelul deja folosit de mulți producători de autovehicule comerciale electrice, noile modele DAC electrice sunt asamblate la Brașov cu piese chinezești (baterii, sisteme de propulsie, etc.).
Pentru 2026, Autovehicule DAC SA lucrează la dezvoltarea unui şasiu electric de 18 tone pentru vehiculele de salubritate.