Autovehiculele de transport pe gaz natural comprimat (GNC) au ajuns la modă abia în ultimii ani, dar în România au fost făcute și au circulat autobuze, camioane și autoutilitare cu sisteme de propulsie pe gaz (GNC în amestec cu motorină și doar pe gaz metan), destul de mult timp, în anii 1980, chiar dacă instalațiile erau destul de rudimentare și aveau un risc crescut de explozie, mai ales vara, pe caniculă.
Legendele urbane spun că, văzându-le din satelit, americanii au crezut că sunt vehicule speciale cu rachete.
Citește și: VIDEO Povestea „Ratei”, a autobuzului Roman Diesel 111 care a transportat România zeci de ani
Povestea autovehiculelor românești cu butelii de gaz de care SUA s-au speriat că sunt rachete
Povestea autovehiculelor românești cu butelii de gaz a început cu un prototip al unui autobuz pe gaz prezentat la Târgul Internațional București din 1982 de la Romexpo. Ceaușescu l-a văzut, i s-a explicat că gazul e mai ieftin decât motorina și benzina, și a aprobat proiectul.
Inovația a fost pusă în practică la Târgu-Mureş, unde au fost pregătite primele instalații de gaz metan, folosit și la aragaz sau în sobe, de exemplu, pentru autobuze.
Iar primul autobuz modificat cu butelii de gaz a fost un TV 20, model produs din anul 1969, în două versiuni (TV-20 U și TV-20-R), și avand o capacitate de 90+2 pasageri.
Citește și: VIDEO Cum arătau autobuzele făcute în București acum 70 de ani. Denumite după un lider comunist
Autobuz TV 20 cu sistem de propulsie pe gaz. Foto trecut.wellcome.ro
Apoi, au fost puse butelii de gaz, „rachete”, și pe modelul de autobuz Roman 112, un model de 12 m lungime, echipat cu un motor Diesel MAN D-2165 HM6U, cutie de viteze mecanica cu 4+1 trepte de viteza, suspensie pneumatica, servodirectie hidraulica, sistem de frânare hidropneumatic și capacitate de transport de 105 pasageri din care 27 pe scaune.
Citește și: VIDEO Șoferi dotați cu telefoane fixe în Capitală, tehnologia revoluționară pe autobuze în anii '60
Autobuz Roman 112 cu sistem de propulsie pe gaz. Foto: europeana.eu / Bo Gyllenberg
Anii următori, au fost modificate să funcționeze pe gaz și mai multe tipuri de vehicule de transport, precum IK 4 (2 butelii), , Ikarus 280 (3 butelii), DAC 112 UDM (2 butelii) sau DAC 117 UD (3 și 4 butelii).
Autobuz DAC 112 UDM, cu sistem de propulsie dual - motorină și GNC. Foto: a1.ro
Autobuz DAC 117, cu sistem de propulsie pe gaz metan, folosit și la araz. Foto: a1.ro
S-a încercat montarea de butelii și pe camioane Bucegi, și pe autoutilitare TV, în „baterii” de câte șase. Dar, nu au fost făcute prea multe unități, rezervoarele de gaz ocupând prea mult spațiu.
Camion Bucegi și utilitare TV, cu sisteme de propulsie pe gaz. Foto: Facebook
Autovehiculele pe gaz dezvoltate de inginerii români au folosit două soluții diferite – una cu motor dual, ce funcționa pe baza unui amestec de circa 40% motorină / 60% GNC – Gaz Natural Comprimat, și cealaltă cu propulsoare special dezvoltate pentru a funcționa doar cu gaz metan.
Ideea era inovatoare la acea vreme, dar execuția instalațiilor de gaz era rudimentară astfel că, oricând rezervoarele de gaz, cu o presiune de 6-7 atmosfere, riscau să explodeze, mai ales vara când se încingeau de la soare.
De asemenea, buteliile uriașe schimbau centrul de greutate al mijloacelor de transport și oricând acestea puteau să se răstoarne.