Dacă ne-am gândi că este un Austin, un Rolls Royce sau un Vanden Plas, probabil că nu am greși, dar limuzina prezentată la RAR Iași poate fi numită simplu „Princess Limousine”, pentru că a fost un vis al unei prințese transformat în realitate.
Limuzina s-a materializat cu ajutorul renumitului carosier Vanden Plas, în colaborare cu Rolls Royce, într-o ediție limitată de aproximativ 200 de exemplare, între anii 1956 și 1968.
Primele autovehicule au fost comandate de Casa Regală britanică și au fost utilizate pentru delegații de stat și evenimente private, iar una, aceasta, a fost făcută special pentru singura fiică a Reginei Elisabeta a II-a, Prințesa Anne.
Citește și: VIDEO Un „bombardier” cu mașină electrică Dacia Spring a scos ranga la un șofer care l-a claxonat
Forma mașinii a fost inspirată de Rolls Royce Wraith, model Hooper Empress, și a fost echipată cu un motor cu 6 cilindri, cu o capacitate cilindrică de 4 litri, care dezvoltă 121 de cai putere.
Limuzina Austin Princess Vandem Plas are o caroserie din aluminiu, realizată manual.
Compartimentul pasagerilor era separat de cel al șoferului, iar pe bancheta mică din mijlocul habitaclului stăteau în trecut gărzile de corp.
Citește și: FOTO Un șofer a intrat cu „vila pe roți cu piscină” într-un copac. Conducea un Maybach de 250.000 €
O limuzină „RR” unică, la RAR Iași. Din ea era să fie răpită fiica Reginei Elisabeta în 1974. Filmul acțiunii
Istoria RR-ului „Princess Limousine” prezentat la RAR Iași poate părea incredibilă, dar este cât se poate de adevărată.
Proprietarul mașinii a povestit că a cumpărat-o într-o stare avansată de degradare de la departamentul care se ocupă de transportul membrilor Casei Regale britanice, iar în timpul procesului de restaurare a identificat urmele unor reparații făcute după un incident armat. Apoi, a descoperit că mașina sa este chiar cea din care era să fie răpită fiica Reginei Elisabeta în 1974.
Pe 20 martie 1974, în jurul orei 20.00, Prințesa Anne și soțul ei se îndreptau spre Palatul Buckingham, după ce participaseră la proiecția unui film de caritate. În mașina cu însemnele regale se afla și domnișoara de onoare a Annei, iar pe scaunul pasagerului se afla garda de corp a Prințesei, inspectorul James Wallace Beaton, membru al diviziei de operațiuni speciale a Scotland Yard însărcinată cu protecția membrilor Casei Regale.
În timp ce șoferul conducea pe un drum care face legătura între Trafalgar Square din Londra și Palatul Buckingham, un Ford Escort alb l-a depășit și l-a forțat să oprească la aproximativ 200 de metri de palat.
Ian Ball, un bărbat cu barbă, cu părul roșcat deschis, a ieșit din mașină și, ținând în mână două pistoale, a atacat partea din spate a limuzinei. Inspectorul Beaton, în vârstă de 31 de ani, a presupus că bărbatul era un șofer nemulțumit și a ieșit în întâmpinarea lui. De la doi metri distanță, agresorul l-a împușcat pe ofițer în umărul drept, relatează smithsonianmag.com.
Inspectorul Beaton a încercat să-l împuște pe Ian Ball, dar rana de la umăr i-a afectat ținta. Mai mult, după ce a tras o singură dată, arma sa s-a blocat.
Ball s-a întors spre ușa din spate a limuzinei, din spatele scaunului șoferului, și a început să o scuture. Anne s-a așezat pe partea cealaltă. "Deschide, sau trag!", ar fi strigat el.
În timp ce Prințesa și căpitanul Phillips făceau tot posibilul să țină ușa mașinii închisă, domnișoara de onoare a Prințesei Anne s-a târât afară pe partea pasagerului.
Beaton a profitat de ocazie pentru a sări înapoi în limuzină. El s-a plasat între cuplu și agresorul lor, care a tras în mașină. Mâna lui Beaton a deviat glonțul. Ball l-a împușcat apoi a treia oară, provocându-i o rană care l-a forțat pe Beaton să iasă din mașină și să cadă la pământ.
Șoferul Alexander Callendar, unul dintre șoferii Reginei, a ieșit pentru a-l înfrunta pe atacator. Ball l-a împușcat în piept, iar Callendar a căzut înapoi în mașină. Trăgând ușa din spate, Ball a apucat-o pe Anne de antebraț în timp ce Phillip se ținea de talia ei.
"Te rog, ieși afară", i-a spus Ball lui Anne. "Trebuie să vii."
Agentul de poliție Michael Hills, în vârstă de 22 de ani, a fost primul care a ajuns la fața locului. Patrula în apropiere când a auzit zgomotele unei lupte. El a presupus că conflictul era din cauza unui accident de mașină. S-a apropiat de Ball și i-a atins umărul. Agresorul s-a întors și l-a împușcat pe Hills în stomac. Înainte de a se prăbuși, Hills și-a păstrat suficientă putere pentru a transmite prin radio incidentul.
Ronald Russell, un director al unei companii de curățenie care se întorcea acasă de la serviciu, a văzut scena de pe marginea drumului. S-a apropiat pe jos după ce l-a văzut pe Ian Ball împucându-l pe ofițerul Hills. Fost boxer, Russell a avansat pentru a-l pedepsi pe agresor pentru că a rănit un polițist.
Un alt automobilist, un șofer pe nume Glenmore Martin, și-a parcat mașina în fața Fordului alb pentru a-l împiedica pe Ball să fugă. El a încercat, de asemenea, să-i distragă atenția lui Ball, dar când pistolarul a țintit spre el, Martin s-a întors pentru a-l ajuta pe ofițerul Hills pe marginea drumului.
Între timp, jurnalistul John Brian McConnell de la Daily Mail a ajuns la fața locului. Recunoscând însemnele de pe limuzină, el a știut că un membru al familiei regale era în pericol.
"Nu te prosti, bătrâne", i-a spus el lui Ball. "Lasă arma jos". Ball l-a împușcat. McConnell a căzut pe șosea, fiind al treilea om care sângera pe trotuar.
După ce McConnell a căzut, Ball s-a întors la lupta sa pentru Prințesa Anne. Ronald Russell s-a apropiat din spate și l-a lovit pe Ball cu pumnul în ceafă.
În timp ce fostul boxer îi distragea atenția pistolarului, Anne a ajuns la mânerul ușii de pe partea opusă a banchetei din spate. A deschis ușa și a sărit din mașină.
"M-am gândit că, dacă ies din mașină, s-ar putea să se miște", a spus mai târziu Anne. A avut dreptate.
În timp ce Ball alerga în jurul mașinii spre Prințesă, ea a sărit înapoi în limuzină cu Phillips, închizând ușa. Ronald Russell l-a lovit apoi pe Ball cu pumnul în față. Iar între timp, la fața locului, ajunseseră mai mulți ofițeri de poliție.
Ball a fost pris și arestat.