Pasionații de autoturisme Dacia s-au reunit, sâmbătă după-amiază, în centrul istoric al municipiului Deva, cu prilejul 'Întâlnirii Naționale Dacia Clasic', organizată de Retromobil Club România.
Strălucitoare de parcă ar fi ieșit din fabrică de numai câteva zile, organizate pe mai multe șiruri, în fața publicului au fost prezentate 70 de automobile Dacia, de la modelul Dacia 1100, trecând apoi la Dacia 1300, Dacia 1310, Dacia 1410 Sport sau Dacia Nova.
Nu au lipsit Daciile de Miliție sau ambulanțele folosite pentru transportul bolnavilor mult timp după anii '90, notează Agerpres.
Citește și: VIDEO Mașină electrică Dacia Spring? Nu trage de volan la peste 70 km/h! Pericol de răsturnare!
Mașinile Dacia de pe vremea lui Ceaușescu, poveștile lor și nostalgia tinereții
'Nostalgie este cuvântul care ne definește pe noi. Suntem crescuți cu autoturismul Dacia, când eram mici concediile ni le-am făcut în Dacia, este pur și simplu nostalgie. Asta reprezintă pentru aproape toți participanții.
Cât de mult se lucrează la un asemenea autoturism pentru a-l menține în viață? Dacă ai avut noroc și ai găsit o mașină foarte bună, atunci ai mai puțin de muncă.
Dacă mașina este salvată din ghearele Remat-ului, putem să vorbim și de ani de zile ca s-o aduci pe drumul cel bun', spune Ovidiu Măgureanu, președintele secției Dacia Clasic, din cadrul Retromobil Club România.
Citește și: VIDEO Modelele Dacia, primele mașini din lume cu sistem audio 3D fără boxe? Cum funcționează Ac2ated
Prima Dacia 1300 din SUA - Desfăcută până la ultimul șurub
În mulțimea de mașini Dacia, un model 1300, de culoare portocalie, ca scos din cutie, atrage privirile celor prezenți.
Pe plăcuța de înmatriculare scrie 'New York - 77 DACIA - Empire State'. Proprietarul mașinii, Eduard Palaghiță, a plecat din România în urmă cu 30 de ani și ne spune că a fost primul care a dus o Dacia 1300 în SUA. S-a plimbat cu ea prin mai multe locuri, între care și New York, dar și pe celebra Route 66, de la Chicago până în California.
'Este o mașină care îmi aduce aminte de copilărie, de România, de țara mea. Mașina a ajuns în New York printr-o nebunie, deoarece atunci când am spus că îmi doresc o Dacia, toată lumea zicea că este imposibil ca un asemenea autoturism să iasă din România.
Am fost primul care a adus o Dacie în SUA. Am circulat cu ea peste tot, în New York, în Times Square, am făcut Route 66. (...) Am revenit cu mașina în țară, în urmă cu doi ani pentru o restaurare.
A fost desfăcută până la ultimul șurub, iar acum îi fac rodajul și apoi o duc înapoi la New York, să mă plimb cu ea. Sper să mă țină toată viața', își dorește Eduard Palaghiță.
Citește și: GALERIE FOTO Incursiune în lumea mașinilor din epoca URSS: Lada, Dacia, GAZ, Wartburg, Skoda, Volga
Românul are acasă, în SUA, 21 de autoturisme de diferite mărci și este de părere că efortul pe care îl face cu achiziția și întreținerea lor este unul justificat.
'Este o pasiune care nu este ușoară, mai ales din punct de vedere financiar, dar este o plăcere și se merită. De exemplu, dețin singurul Renault 12 electric funcțional, fabricat în anii '70. Mai este unul la un muzeu din Canada, din câte știu', adaugă automobilistul.
O Dacia 1300 din anul 1971 cu 39.000 de kilometri la bord
O poveste interesantă are de spus și inginerul auto Horațiu Popa, din Brașov. Colecția sa s-a oprit la cel de-al șaselea automobil. O Dacia 1300 din anul 1971, pe care a cumpărat-o de la un medic veterinar din județul Cluj, este una dintre mașinile de care este foarte mândru.
'Mașina a fost conservată 31 de ani într-un garaj. Roțile au fost demontate și ținute pe chituci din lemn, într-un beci, tot ce este parte cromată a fost învelită în ziare. Mașina are 39.000 de kilometri la bord, din care 1.000 i-am făcut eu, are toate piesele originale și arată ca în prima zi, impecabil. Cred că este cea mai bine păstrată mașină, după 54 de ani. Practic, este de vârsta mea', subliniază Horațiu Popa, care mai are încă un motiv să fie încântat de colecția sa de automobile.
'Dețin un Renault 12, fabricat în anul 1970, restaurat în 2016. În anul 2019, la întâlnirea mondială organizată cu prilejul aniversării a 50 de ani de Renault 12, am luat locul întâi. I-am bătut în Franța cu o mașină restaurată în România', zâmbește colecționarul.
Multă lume a admirat un model de Dacia 1100, o apariție inedită de culoare albastru turcoaz, adus la expoziție de Iulian Zaiba. A reușit să cumpere un model original, cu numai 14.000 de kilometri la bord.
Apoi, a mai găsit un model similar pe care l-a folosit ca piese de schimb. A prezentat la întâlnirea colecționarilor de Dacii și o mașină galbenă, model 1300, preferata sa, dar și o ambulanță model break, folosită în anii '90.
'Timpul alocat pentru recondiționarea unui automobil este o necunoscută pentru că, odată ce ai îmbrățișat acest hobby, nu știi ce te așteaptă.
Există mașini la care am lucrat poate și trei ani de zile, iar la altele pur și simplu le-am spălat și ne-am bucurat de ele.
Orice drum poate să fie o aventură sau poate să fie o satisfacție foarte mare - să ajungi în perfectă stare la destinație. Dar tocmai asta ne leagă pe noi, ca prietenie, ca pasiune, că mai dezbatem o problema tehnică, mai schimbăm un bec la câte un eveniment', apreciază Iulian Zaiba.
În final, l-am întrebat pe Alexandru Szekely, președintele filialei județene Hunedoara a Retromobil Club România, ce îi atrage pe colegii săi spre această pasiune.
'Formăm o comunitate foarte strânsă, socializăm foarte mult și cred că acesta este cel mai important lucru. Avem colegi din Constanța, din Suceava, cred că din toate județele din țară.
Ne leagă prietenii, abia așteptăm să se întâmple evenimentul anual al întâlnirii Dacia Clasic pentru că putem să socializăm și să ne revedem.
Întâlnirea Națională Dacia Classic este un eveniment important pentru toată comunitatea noastră.
Ca să vă faceți o idee despre importanța evenimentului, de la clubul din județul Hunedoara, înscrierile s-au finalizat în 4 minute de la deschiderea listei. Atât de nedornici sunt colegii noștri să participe la Întâlnirea Națională Dacia Clasic', a răspuns interlocutorul nostru.
'Întâlnirea Națională Dacia Clasic' a fost organizată de Retromobil Club România, cu scopul de a salva cât mai multe automobile reprezentative pentru istoria țării.
Secția Dacia Clasic a Retromobil Club România a fost înființată în anul 2012 și reunește proprietari ai modelelor Dacia 1100, 1300, 1310/ 1410, 1410 Sport, 500 'Lăstun', precum și ai modelor rare ca Dacia D6 Estafette, 1301, 1302 și 2000.